Szybki Internet dla każdego
Komisja Europejska pragnie, by do 2010 roku wszyscy Europejczycy mieli dostęp do szerokopasmowego Internetu jako usługi powszechnej.
Komisja Europejska pragnie, by do 2010 roku wszyscy Europejczycy mieli dostęp do szerokopasmowego Internetu jako usługi powszechnej.
Prawdopodobnie już wkrótce w całej UE na zabawkach zawierających magnesy umieszczane będą obowiązkowe etykiety ostrzegawcze, zgodnie z wnioskiem Komisji zatwierdzonym w dniu dzisiejszym przez państwa członkowskie na posiedzeniu komitetu działającego na mocy dyrektywy w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Wniosek dotyczący projektu decyzji Komisji obejmuje wszystkie „zabawki magnetyczne” – czyli zabawki, które zawierają luźne lub dające się odłączyć magnesy lub części magnetyczne lub składają się z tychże elementów, których rozmiar i kształt umożliwia ich połknięcie przez dzieci. Etykieta ostrzegawcza ma być umieszczana na opakowaniu lub w inny sposób dołączona do zabawki. Magnesy są rosnącym zagrożeniem, w ciągu ostatnich kilku lat stały się one mniejsze, silniejsze i łatwiej je oderwać. W ciągu ostatnich dwóch lat na całym świecie doszło do szeregu wypadków, w których dzieci połknęły magnesy oderwane od zabawek, otrzymano również setki skarg ze strony konsumentów, sprawozdań dotyczących poszczególnych przypadków oraz szereg zgłoszeń w ramach systemu RAPEX. Projekt decyzji Komisji stanowi część działań wynikających z przeglądu środków kontroli bezpieczeństwa zabawek, podjętego przez Komisję jesienią 2007 r. w następstwie szeregu głośnych przypadków wycofania zabawek od konsumentów. Projekt ten jest zbieżny z podobnymi środkami podejmowanymi od końca ubiegłego roku przez państwa członkowskie takie jak Francja i Niemcy. Zostanie on przedłożony Parlamentowi Europejskiemu, zanim z początkiem kwietnia kolegium komisarzy podejmie decyzję w jego sprawie. Państwa członkowskie w ciągu kolejnych 3 miesięcy będą musiały dopilnować, aby etykiety ostrzegawcze były umieszczane na wszystkich zabawkach magnetycznych.
Konsumenci skorzystają dzięki nowemu, wprowadzonemu w tym roku, bardziej przejrzystemu systemowi znakowania produktów z filtrem przeciwsłonecznym. Nowe oznaczenia – w tym nowe logo lub naklejka informująca o ochronie przed UV-A oraz zakaz stosowania takich wprowadzających w błąd oznaczeń, jak „blokada przeciwsłoneczna” lub „całkowita ochrona” – są rezultatem przyjętych we wrześniu 2006 r. zaleceń Komisji dotyczących produktów ochrony przeciwsłonecznej. Za pośrednictwem organizowanej wspólnie z państwami członkowskim kampanii informacyjnej Komisja chce nie tylko wyjaśnić, na czym polega nowy system znakowania filtrów przeciwsłonecznych, ale także uświadomić wszystkim, dlaczego produkty z filtrem powinny być tylko jednym ze środków ochrony przed promieniowaniem słonecznym UV. Ulepszony system oznakowania jest obecnie wprowadzany na rynek – w miesiącach letnich bieżącego roku nowe znaki pojawią się na 20 % opakowań produktów ochrony przeciwsłonecznej.
Komisja Europejska ogłosiła raport Eurobarometr 186 (przygotowany na jej zlecenie przez Organizację Gallupa) zawierający wnioski na temat podejścia przedsiębiorców do
Europejskie Centrum Konsumenckie informuje polskich konsumentów o możliwościach leczenia zagranicą – nagłe przypadki, planowane zabiegi/ operacje oraz o nowym portalu KE poświęconym „Zdrowiu”.
Komisja Europejska uruchomiła stronę internetową www.europa.eu.int/information_society/roaming, informującą konsumentów o kosztach połączeń roamingowych w Europie. Strona ma pomóc konsumentom w korzystaniu
Opublikowana została nowa regulacja wspólnotowa dotycząca pozasądowego rozstrzygania sporów. Celem Dyrektywy 2008/52/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. dotyczącej niektórych aspektów mediacji w sprawach cywilnych i handlowych jest zachęta do mediacji i ułatwienie korzystania z niej jako alternatywnej formy rozstrzygania sporów transgranicznych w Unii Europejskiej (z wyjątkiem Danii).
E-commerce w Polsce cywilizuje się. Z informacji przekazanych przez przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki, po ponad 7 latach od wdrożenia dyrektywy o handlu elektronicznym, polscy przedsiębiorcy i usługobiorcy otrzymają wreszcie punkt kontaktowy, który pomoże im funkcjonować w cyberprzestrzeni. Ministerstwo docenia również rolę europejskiego systemu zaufania dla sklepów internetowych Euro-label, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców sprzedających poprzez internetowe platformy aukcyjne. 25 listopada z inicjatywy Europejskie Centrum Konsumenckie Polska pod patronatem Prezesa UOKiK odbyła się konferencja pod hasłem „Samoregulacja gospodarki elektronicznej, czyli jak budować zaufanie konsumenta w sieci”. O bezpieczeństwie i zmianach na korzyść konsumentów debatowali przedsiębiorcy, konsumenci i władze publiczne.
9 lutego 2010 Parlament Europejski 488 głosami przy 137 głosach sprzeciwu i 72 nieobecnych przegłosował wybór nowej Komisji Europejskiej z Przewodniczącym José Manuelem Barroso na czele. Mimo, iż druga kadencja Przewodniczącego Komisji została przegłosowana w Parlamencie jeszcze we wrześniu 2009 roku, zatwierdzenie całej komisji zostało odłożone w czasie ze względu na ratyfikację Traktatu Lizbońskiego oraz wycofanie kontrowersyjnej bułgarskiej kandydatki na Komisarza, Rumiany Żelewej.
Europejskie Centrum Konsumenckie serdecznie zaprasza na wykład otwarty z cyklu „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej”: „Niedozwolone klauzule umowne z zakresu
Zwiedzanie na własną rękę jest często tańsze i ciekawsze niż udział w zorganizowanych wycieczkach fakultatywnych. Możemy zobaczyć znacznie więcej i nikt nas nie zmusi do biegania po zaprzyjaźnionych z przewodnikiem sklepikach z porcelaną, rękodziełem, orientalnymi przyprawami czy uzdrawiającymi ziołami. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, na co warto zwrócić uwagę wypożyczając auto za granicą i jak ustrzec się niemiłych niespodzianek.
Może okazać się, że aparat cyfrowy zepsuje się po pierwszych kilku klatkach, a zamiast zamówionego we włoskim sklepie internetowym czerwonego szala, otrzymamy niebieski. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak dochodzić swoich praw w takiej sytuacji: czy skorzystać z gwarancji czy może reklamować niezgodność towaru z umową?
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.