List of all articles

UE wymaga, aby na „zabawkach magnetycznych” umieszczana była etykieta ostrzegawcza

Prawdopodobnie już wkrótce w całej UE na zabawkach zawierających magnesy umieszczane będą obowiązkowe etykiety ostrzegawcze, zgodnie z wnioskiem Komisji zatwierdzonym w dniu dzisiejszym przez państwa członkowskie na posiedzeniu komitetu działającego na mocy dyrektywy w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Wniosek dotyczący projektu decyzji Komisji obejmuje wszystkie „zabawki magnetyczne” – czyli zabawki, które zawierają luźne lub dające się odłączyć magnesy lub części magnetyczne lub składają się z tychże elementów, których rozmiar i kształt umożliwia ich połknięcie przez dzieci. Etykieta ostrzegawcza ma być umieszczana na opakowaniu lub w inny sposób dołączona do zabawki. Magnesy są rosnącym zagrożeniem, w ciągu ostatnich kilku lat stały się one mniejsze, silniejsze i łatwiej je oderwać. W ciągu ostatnich dwóch lat na całym świecie doszło do szeregu wypadków, w których dzieci połknęły magnesy oderwane od zabawek, otrzymano również setki skarg ze strony konsumentów, sprawozdań dotyczących poszczególnych przypadków oraz szereg zgłoszeń w ramach systemu RAPEX. Projekt decyzji Komisji stanowi część działań wynikających z przeglądu środków kontroli bezpieczeństwa zabawek, podjętego przez Komisję jesienią 2007 r. w następstwie szeregu głośnych przypadków wycofania zabawek od konsumentów. Projekt ten jest zbieżny z podobnymi środkami podejmowanymi od końca ubiegłego roku przez państwa członkowskie takie jak Francja i Niemcy. Zostanie on przedłożony Parlamentowi Europejskiemu, zanim z początkiem kwietnia kolegium komisarzy podejmie decyzję w jego sprawie. Państwa członkowskie w ciągu kolejnych 3 miesięcy będą musiały dopilnować, aby etykiety ostrzegawcze były umieszczane na wszystkich zabawkach magnetycznych.

Read more »

Lepsza ochrona przed słońcem dzięki działaniom Komisji Europejskiej

Konsumenci skorzystają dzięki nowemu, wprowadzonemu w tym roku, bardziej przejrzystemu systemowi znakowania produktów z filtrem przeciwsłonecznym. Nowe oznaczenia – w tym nowe logo lub naklejka informująca o ochronie przed UV-A oraz zakaz stosowania takich wprowadzających w błąd oznaczeń, jak „blokada przeciwsłoneczna” lub „całkowita ochrona” – są rezultatem przyjętych we wrześniu 2006 r. zaleceń Komisji dotyczących produktów ochrony przeciwsłonecznej. Za pośrednictwem organizowanej wspólnie z państwami członkowskim kampanii informacyjnej Komisja chce nie tylko wyjaśnić, na czym polega nowy system znakowania filtrów przeciwsłonecznych, ale także uświadomić wszystkim, dlaczego produkty z filtrem powinny być tylko jednym ze środków ochrony przed promieniowaniem słonecznym UV. Ulepszony system oznakowania jest obecnie wprowadzany na rynek – w miesiącach letnich bieżącego roku nowe znaki pojawią się na 20 % opakowań produktów ochrony przeciwsłonecznej.

Read more »

Mediacja oraz cywilne i handlowe spory transgraniczne: Dyrektywa 2008/52/WE

Opublikowana została nowa regulacja wspólnotowa dotycząca pozasądowego rozstrzygania sporów. Celem Dyrektywy 2008/52/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. dotyczącej niektórych aspektów mediacji w sprawach cywilnych i handlowych jest zachęta do  mediacji i ułatwienie korzystania z niej jako alternatywnej formy rozstrzygania sporów transgranicznych  w Unii Europejskiej (z wyjątkiem Danii).

Read more »

Budowanie zaufania konsumenta w sieci – samoregulacja gospodarki elektronicznej

E-commerce w Polsce cywilizuje się. Z informacji przekazanych przez przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki, po ponad 7 latach od wdrożenia dyrektywy o handlu elektronicznym, polscy przedsiębiorcy i usługobiorcy otrzymają wreszcie punkt kontaktowy, który pomoże im funkcjonować w cyberprzestrzeni. Ministerstwo docenia również rolę europejskiego systemu zaufania dla sklepów internetowych Euro-label, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców sprzedających poprzez internetowe platformy aukcyjne. 25 listopada z inicjatywy Europejskie Centrum Konsumenckie Polska pod patronatem Prezesa UOKiK odbyła się konferencja pod hasłem „Samoregulacja gospodarki elektronicznej, czyli jak budować zaufanie konsumenta w sieci”. O bezpieczeństwie i zmianach na korzyść konsumentów debatowali przedsiębiorcy, konsumenci i władze publiczne.

Read more »

Parlament Europejski zatwierdził nową Komisję Europejską

9 lutego 2010 Parlament Europejski 488 głosami przy 137 głosach sprzeciwu i 72 nieobecnych przegłosował wybór nowej Komisji Europejskiej z Przewodniczącym José Manuelem Barroso na czele. Mimo, iż druga kadencja Przewodniczącego Komisji została przegłosowana w Parlamencie jeszcze we wrześniu 2009 roku, zatwierdzenie całej komisji zostało odłożone w czasie ze względu na ratyfikację Traktatu Lizbońskiego oraz wycofanie kontrowersyjnej bułgarskiej kandydatki na Komisarza, Rumiany Żelewej.

Read more »

8 zasad wypożyczania samochodu podczas zagranicznych wakacji

Zwiedzanie na własną rękę jest często tańsze i ciekawsze niż udział w zorganizowanych wycieczkach fakultatywnych. Możemy zobaczyć znacznie więcej i nikt nas nie zmusi do biegania po zaprzyjaźnionych z przewodnikiem sklepikach z porcelaną, rękodziełem, orientalnymi przyprawami czy uzdrawiającymi ziołami. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, na co warto zwrócić uwagę wypożyczając auto za granicą i jak ustrzec się niemiłych niespodzianek.

Read more »

Dwie metody reklamacji: którą wybrać?

Może okazać się, że aparat cyfrowy zepsuje się po pierwszych kilku klatkach, a zamiast zamówionego we włoskim sklepie internetowym czerwonego szala, otrzymamy niebieski. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak dochodzić swoich praw w takiej sytuacji: czy skorzystać z gwarancji czy może reklamować niezgodność towaru z umową?

Read more »
Skip to content