Pandemia koronawirusa niejednemu konsumentowi pokrzyżowała plany. Odzwierciedla się to w skargach, jakie ECK Polska otrzymało w 2020 roku. Niezmiennie najwięcej zgłoszeń dotyczyło transportu lotniczego. Na co jeszcze skarżyli się konsumenci? Europejskie Centrum Konsumenckie (działające przy UOKIK) podsumowuje rok 2020.

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w 2020 r. zgłosiło się po pomoc lub poradę 7602 konsumentów (o 22% więcej niż w roku 2019). Otrzymaliśmy 5969 skarg o charakterze transgranicznym oraz 1633 zapytań.

W porównaniu do lat ubiegłych ECK odnotowało zdecydowanie mniejszy odsetek skarg dotyczących problemów z uszkodzonym i zagubionym bagażem. Zgłaszane przez konsumentów problemy lotnicze w dużej mierze dotyczyły zwrotu za odwołane połączenia lotnicze.

33% skarg i zapytań było powiązanych z pandemią koronawirusa (głównie dotyczyły odwołanych lotów, zwrotów za rezerwacje hotelowe oraz bilety na wydarzenia).

2020 rok – podsumowanie skarg

Transgraniczne skargi, które wpłynęły do ECK Polska dotyczyły:

Koordynator Europejskiego Centrum Konsumenckiego Karol Muż zaznacza: Pandemia uwidoczniła jak istotna i potrzebna jest ochrona praw konsumentów w aspekcie transgranicznym. Pokazała także wyraźniej siłę Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, która oferuje bezpłatną pomoc w rozwiązaniu sporu.

Polscy konsumenci najczęściej skarżyli przedsiębiorców z:

Polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli konsumenci z:

Najczęściej zgłaszanymi przyczynami transgranicznych skarg były:

Przykładowe sprawy

Pomoc ECK

Jeżeli masz problem z firmą zarejestrowaną w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, zgłoś się po bezpłatną pomoc lub poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.

Raport w formie infografiki za 2020 rok: link.

Skip to content