Pandemia koronawirusa niejednemu konsumentowi pokrzyżowała plany. Odzwierciedla się to w skargach, jakie ECK Polska otrzymało w 2020 roku. Niezmiennie najwięcej zgłoszeń dotyczyło transportu lotniczego. Na co jeszcze skarżyli się konsumenci? Europejskie Centrum Konsumenckie (działające przy UOKIK) podsumowuje rok 2020.
Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w 2020 r. zgłosiło się po pomoc lub poradę 7602 konsumentów (o 22% więcej niż w roku 2019). Otrzymaliśmy 5969 skarg o charakterze transgranicznym oraz 1633 zapytań.
W porównaniu do lat ubiegłych ECK odnotowało zdecydowanie mniejszy odsetek skarg dotyczących problemów z uszkodzonym i zagubionym bagażem. Zgłaszane przez konsumentów problemy lotnicze w dużej mierze dotyczyły zwrotu za odwołane połączenia lotnicze.
33% skarg i zapytań było powiązanych z pandemią koronawirusa (głównie dotyczyły odwołanych lotów, zwrotów za rezerwacje hotelowe oraz bilety na wydarzenia).
2020 rok – podsumowanie skarg
Transgraniczne skargi, które wpłynęły do ECK Polska dotyczyły:
- Podobnie, jak w latach poprzednich dominującą kategorią spraw były problemy lotnicze – ok. 30%. Do tradycyjnych spraw z zakresu odwołanych czy opóźnionych lotów doszły problemy związane z zwrotem za bilet kupiony u pośrednika.
- Problemy za zakwaterowaniem i hotelem stanowiły ok. 14% skarg (wzrost w stosunku do lat ubiegłych spowodowany odwołaniem rezerwacji przez Covid-19)
- Problemy z zakupem odzieży i obuwia ok. 8%
- Przez Covid-19 do ECK Polska trafiło więcej skarg na wypożyczalnie samochodów – ok. 3% skarg transgranicznych
Koordynator Europejskiego Centrum Konsumenckiego Karol Muż zaznacza: Pandemia uwidoczniła jak istotna i potrzebna jest ochrona praw konsumentów w aspekcie transgranicznym. Pokazała także wyraźniej siłę Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, która oferuje bezpłatną pomoc w rozwiązaniu sporu.
Polscy konsumenci najczęściej skarżyli przedsiębiorców z:
- Niemiec – 17%
- Irlandii – 11%
- Holandii – 9%
- Wielkiej Brytanii – 8%
- Węgier – 8%
Polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli konsumenci z:
- Litwy – 18%
- Niemiec – 9%
- Czech – 8%
- Rumunii – 7%
Najczęściej zgłaszanymi przyczynami transgranicznych skarg były:
- Odwołanie lotu – 28%
- Wadliwy produkt – 12%
- Rozwiązanie umowy – 11%
- Odstąpienie od umowy – 9%
- Niedostarczenie towaru – 8%
Przykładowe sprawy
- Konsumenta miała problem z odzyskaniem pełnego zwrotu pieniędzy za odwołany z powodu pandemii wyścig Formuły 1: link
- Aquapark zamknięto, a konsumenci zostali z biletami: link
- Problem z odwołaniem rezerwacji samochodu w Marsylii: link
- Puste pudełko, w którym powinien znajdować się zegarek: link
- Więcej: link
Pomoc ECK
Jeżeli masz problem z firmą zarejestrowaną w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, zgłoś się po bezpłatną pomoc lub poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
Raport w formie infografiki za 2020 rok: link.