Zakupy poza lokalem
Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa oznacza umowę pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą:
- zawartą przy jednoczesnej fizycznej obecności przedsiębiorcy i konsumenta, w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu konsumenta, na prezentacji organizowanej w hotelu),
- zawartą w lokalu przedsiębiorstwa lub przy pomocy jakichkolwiek środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak osobiście i indywidualnie nawiązano kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa (np. zaproszenie konsumenta z ulicy na pokaz w lokalu przedsiębiorstwa),
- zawartą podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz sprzedaż towarów i usług konsumentowi.
Jako lokal przedsiębiorstwa należy rozumieć:
- miejsce prowadzenia działalności, będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w której przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,
- miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.
Zatem lokalem przedsiębiorstwa jest zarówno standardowy sklep, jak i stanowisko na targu, jarmarku, kiermaszu czy na oznakowanym bazarze.
UWAGA: Przepisy nie mają zastosowania w przypadku umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa, jeżeli obowiązek zapłaty nie przekracza 50 złotych.
- W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa sprzedawca musi udzielić wszystkich obowiązkowych informacji na papierze lub, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, na innym trwałym nośniku – w sposób czytelny i za pomocą prostego języka.
- Sprzedający zobowiązany jest przekazać konsumentowi umowę lub potwierdzenie zawarcia umowy
na papierze lub – za zgodą kupującego – na innym trwałym nośniku.
Podstawa prawna: art. 14, 15 ust. 1, art. 21 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta.
Zarówno w przypadku umów zawieranych na odległość, jak i umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, przedsiębiorca zobowiązany jest poinformować konsumenta przed zawarciem umowy
w sposób jasny i zrozumiały o następujących kwestiach:
- głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem jego przedmiotu i sposobu porozumiewania się
z konsumentem (np. telefonicznie, e-mailowo), - swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie i numerze, pod którym została ona zarejestrowana (KRS lub NIP),
- adresie przedsiębiorstwa (istotnym w razie sporu sądowego), adresie poczty elektronicznej i numerze telefonu, pod którym konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą,
- innym środku komunikacji online, jeżeli taki środek przedsiębiorca dodatkowo udostępnia i który:
- gwarantuje zachowanie pisemnej korespondencji pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą,
w tym daty i godziny takiej korespondencji, - spełnia wymogi trwałego nośnika,
- umożliwia szybkie i efektywne kontaktowanie się konsumenta z przedsiębiorcą,
- gwarantuje zachowanie pisemnej korespondencji pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą,
- adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli różni się on od adresu prowadzonej działalności,
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – o sposobie, w jaki będą one obliczane, jak również o istnieniu opłat dodatkowych (np. kosztów dostawy) oraz ich wysokości lub obowiązku ich uiszczenia (jeśli nie jest znana ich wysokość),
- indywidualnym dostosowaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji, jeżeli przedsiębiorca takie stosuje,
- kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość (np. telefonu) w celu zawarcia umowy, jeśli są one wyższe od zwykle stosowanych w przypadku tego środka porozumiewania się –
np. w razie zawarcia umowy przez telefon z inicjatywy konsumenta, - sposobie i terminie zapłaty,
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia i stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji,
- sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia
od umowy, - kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu
do umów zawieranych na odległość – o kosztach zwrotu towaru, jeżeli ze względu na swój charakter produkt nie może zostać w zwykłym trybie odesłany pocztą, - obowiązku zapłaty przez konsumenta uzasadnionych kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę, jeżeli kupujący odstąpi od umowy po zgłoszeniu rozpoczęcia świadczenia usługi, a przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
- przypadkach, w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy,
- obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia towaru zgodnego z umową,
- istnieniu, a także treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji,
- kodeksie dobrych praktyk, jeżeli zobowiązał się go przestrzegać, i sposobie zapoznania się z nim,
- czasie trwania umowy lub sposobie i przesłankach jej wypowiedzenia – jeżeli umowa jest zawarta
na czas nieokreślony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu, - minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy, np. umowy edukacyjnej,
w stosunku do których określono minimalny czas, przez jaki należy płacić składki i nie można odstąpić od umowy, - wysokości i sposobie złożenia kaucji lub innych gwarancji finansowych, których konsument jest zobowiązany udzielić na żądanie przedsiębiorcy,
- funkcjonalności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz stosowanych technicznych środkach ich ochrony,
- mających znaczenie interoperacyjności i kompatybilności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć,
- możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.
Informacje powinny być przekazane w sposób jasny i zrozumiały.
- 30 dni – w przypadku umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo podczas wycieczki,
- 14 dni – w przypadku pozostałych umów,
w tym zawartych przez internet, lub podczas umówionej wizyty akwizytora w domu konsumenta.
Czas na odstąpienie od umowy poza lokalem przedsiębiorstwa liczy się od dnia zawarcia umowy.
W sytuacji, gdy nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże mu taką informację, to termin upływa po 30 dniach od momentu jej otrzymania.
Jak prawidłowo odstąpić od umowy?
Zachowaj termin na odstąpienie od umowy – takie oświadczenie należy wysłać przed upływem terminu.
Podstawa prawna: art. 27-29 ustawy o prawach konsumenta.
Towar zakupiony na terenie UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii podlega dwuletniej ochronie.
W przypadku wykrycia niezgodności towaru z umową można go reklamować. Niektóre zakupione towaru podlegają również ochronie gwaranta (najczęściej producenta).
Więcej na temat reklamacji w UE pod linkiem: https://konsument.gov.pl/niezgodnosc-towaru-z-umowa-a-gwarancja-reklamacje/
- Odstąpienie od umowy
30 dni – w przypadku umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo podczas wycieczki,
14 dni – w przypadku pozostałych umów,
w tym zawartych przez internet, lub podczas umówionej wizyty akwizytora w domu konsumenta. - Umowy finansowe
Umowy w zakresie usług finansowych nie mogą być zawierane podczas pokazów lub wycieczek - Płatności
Przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem terminu odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki albo niezamówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo pokazu, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie. - Usługi zdrowotne
konsument może odstąpić od umowy dotyczącej usług zdrowotnych zawartej poza lokalem w terminie 14 dni. Nie dotyczy to produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych wydanych z apteki.