List of all articles

Nowa dyrektywa UE w sprawie praw konsumentów – prace w toku

Trwają prace nad ostatecznym kształtem nowej dyrektywy unijnej, która zastąpi 4 obecnie obwiązujące regulacje dotyczące praw konsumentów. Celem wprowadzenia nowej regulacji jest harmonizacja prawa konsumenckiego w krajach Unii Europejskiej i dostosowanie go do najnowszych technologii, a tym samym umożliwienie konsumentom pełnego korzystania z zalet Wspólnego Rynku.
Read more »

Budowanie zaufania konsumenta w sieci – samoregulacja gospodarki elektronicznej

E-commerce w Polsce cywilizuje się. Z informacji przekazanych przez przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki, po ponad 7 latach od wdrożenia dyrektywy o handlu elektronicznym, polscy przedsiębiorcy i usługobiorcy otrzymają wreszcie punkt kontaktowy, który pomoże im funkcjonować w cyberprzestrzeni. Ministerstwo docenia również rolę europejskiego systemu zaufania dla sklepów internetowych Euro-label, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców sprzedających poprzez internetowe platformy aukcyjne. 25 listopada z inicjatywy Europejskie Centrum Konsumenckie Polska pod patronatem Prezesa UOKiK odbyła się konferencja pod hasłem „Samoregulacja gospodarki elektronicznej, czyli jak budować zaufanie konsumenta w sieci”. O bezpieczeństwie i zmianach na korzyść konsumentów debatowali przedsiębiorcy, konsumenci i władze publiczne.

Read more »

Tablica wyników dla rynków konsumenckich | Europejskie Centrum Konsumenckie

Wiosenna edycja tablicy wyników dla rynków konsumenckich opublikowana dzisiaj przez Komisję Europejską pokazuje, że unijni konsumenci nadal nie korzystają ze wszystkich zalet rynku wewnętrznego z powodu przeszkód w handlu transgranicznym. Nierównowaga pomiędzy transgranicznym a krajowym handlem elektronicznym powiększa się. Sytuacja konsumentów w poszczególnych krajach – mierzona między innymi zaufaniem konsumentów do władz i organizacji pozarządowych oraz skutecznością rozstrzygania sporów – pogorszyła się w wielu krajach. Niektóre państwa członkowskie poprawiły swoje wyniki pomimo trudnego dla gospodarki okresu. Możliwości nabywcze konsumentów na rynku towarów i usług różnią się znacznie w zależności od państwa: w sześciu krajach wskaźnik ten nie przekracza połowy średniej UE. W bogatszych państwach UE życie jest dla konsumentów tańsze pomimo wyższych cen. Komisja pracuje nad zniesieniem istniejących barier w oparciu o zestaw środków, w tym uproszczenie przepisów dotyczących sprzedawców detalicznych.

Read more »

10 przykazań konsumenta na wakacjach

Wakacje tuż tuż… biura podróży kuszą błogim wypoczynkiem pod palmami w towarzystwie egzotycznych drinków. Co zrobić, by wymarzony urlop nie okazał się pasmem rozczarowań, a powrót z zagranicznej wycieczki wypełniony był bagażem pozytywnych wspomnień? Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jak zaplanować urlop idealny. Oto praktyczne wskazówki w formie 10 konsumenckich przykazań.

Read more »

Oszustwa i triki w cyberprzestrzeni

Zbliża się Dzień Bezpiecznego Internetu (8 lutego). Z tej okazji Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało przykłady najbardziej popularnych trików, by przestrzec przed uleganiem sprytnym sztuczkom internetowych naciągaczy.

Read more »

Jak ECK pomaga konsumentom?

Możliwość zakupów w całej Europie to już codzienność. A skoro zakupy, to i reklamacje… Najczęściej kłopoty sprawiają linie lotnicze i zakupy przez Internet. Od pięciu lat Europejskie Centrum Konsumenckie pomaga konsumentom w starciach z firmami z zagranicy.

europejskie centrum konsumenckie

Zobacz wywiad

Read more »

Wypożyczanie auta za granicą – na co zwrócić uwagę?

Samodzielne odkrywanie wakacyjnych zakątków bywa ciekawsze i tańsze niż typowe wycieczki zorganizowane. Bywa też bardziej ryzykowne. Podejrzanie niska cena, haczyki w ubezpieczeniu czy nieoczekiwane obciążenie karty kredytowej. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie zapisy w umowie warto wziąć pod lupę i co trzeba wiedzieć przed wypożyczeniem auta na zagranicznych wakacjach.

Read more »
Skip to content