Dokonując zakupów on-line konsument ma prawo do:

Zanim dokonamy zakupu

W pierwszej kolejności należy sprawdzić adres i numer telefonu do przedsiębiorcy. Nie powinniśmy zakładać, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że jego adres internetowy ma skrót .pl . Może bowiem okazać się, że polska domena należy do firmy zarejestrowanej np. w Luksemburgu. Wówczas dochodzenie ewentualnych roszczeń może wymagać od nas większego wysiłku, niż w przypadku sklepu zlokalizowanego w Polsce.

Warto upewnić się, czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje, w jakim trybie będą przetwarzane dane osobowe. Istotne jest, aby nasze dane były bezpieczne i nie wyciekły w niepowołane ręce.

Zakupując urządzenie elektryczne, koniecznie sprawdzić trzeba, czy odpowiada ono technicznym wymogom w danym kraju. Ponadto powinniśmy upewnić się, czy jego gwarancja będzie honorowana w kraju, w którym będziemy to urządzenie używać, a jeżeli zajdzie konieczność zwrotu towaru do sprzedawcy w jego kraju, to warto wyjaśnić jak przebiegać będzie procedura zwrotu produktu.

Przedsiębiorcy mają obowiązek podawania pełnej ceny za sprzedawany produkt, jednak zanim podejmiemy decyzję o zakupie zaleca się przeprowadzenie kalkulacji wysokości dodatkowych kosztów zakupu, aby uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki przy odbiorze przesyłki. Kupując na odległość, płacimy nie tylko cenę produktu, ale również ponosimy koszty dostawy czy przesyłki pocztowej lub paczki, albo cło, gdy kupujemy spoza Unii, np. ze Szwajcarii lub USA.

Warto upewnić się też, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie określonych dobrych praktyk. Jeśli tak, to łatwiej wówczas będzie dochodzić swoich praw. O przynależności do systemu świadczyć będą oznaczenia graficzne (logo). Do systemów takich należy między innymi Euro-label.

Kiedy zakup okaże się nieudany

Jak i do kogo skierować skargę?

Jak najszybciej należy powiadomić przedsiębiorcę o problemie. Trzeba złożyć skargę na piśmie i umieść w niej następujące informacje:

Zalecane jest zachowanie kopii strony internetowej (np. wykorzystując klawisz PrintScreen), umowy, regulaminu, zgłoszenia reklamacyjnego i całej korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą. Dokumentacja ta ułatwi dochodzenie roszczeń i udowadnianie ich zasadności.

Gdzie możemy szukać pomocy?

Jeżeli negocjacje ze sprzedawca kończą się niepowodzeniem, powinniśmy rozważyć inne metody dochodzenia roszczeń. W rozwiązywaniu problemów w transakcjach ponadgranicznych na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii pomaga Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Warto skontaktować się z wybranym Centrum i wysłać skargę konsumencką za pośrednictwem strony internetowej www.konsument.gov.pl .

Internet daje ogromne możliwości wyboru i porównywania ofert. Wybierając wymarzony produkt, nie zapominajmy o przysługujących nam prawach i nie bójmy się ich egzekwować, aby odbierając oczekiwaną przesyłkę, cieszyć się z dokonanego zakupu, a nie martwić się koniecznością prowadzenia sporu z nieuczciwym sprzedawcą.

ECK Polska

www.konsument.gov.pl

Dokonując zakupów on-line konsument ma prawo do:

Zanim dokonamy zakupu

W pierwszej kolejności należy sprawdzić adres i numer telefonu do przedsiębiorcy. Nie powinniśmy zakładać, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że jego adres internetowy ma skrót .pl . Może bowiem okazać się, że polska domena należy do firmy zarejestrowanej np. w Luksemburgu. Wówczas dochodzenie ewentualnych roszczeń może wymagać od nas większego wysiłku, niż w przypadku sklepu zlokalizowanego w Polsce.

Warto upewnić się, czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje, w jakim trybie będą przetwarzane dane osobowe. Istotne jest, aby nasze dane były bezpieczne i nie wyciekły w niepowołane ręce.

Zakupując urządzenie elektryczne, koniecznie sprawdzić trzeba, czy odpowiada ono technicznym wymogom w danym kraju. Ponadto powinniśmy upewnić się, czy jego gwarancja będzie honorowana w kraju, w którym będziemy to urządzenie używać, a jeżeli zajdzie konieczność zwrotu towaru do sprzedawcy w jego kraju, to warto wyjaśnić jak przebiegać będzie procedura zwrotu produktu.

Przedsiębiorcy mają obowiązek podawania pełnej ceny za sprzedawany produkt, jednak zanim podejmiemy decyzję o zakupie zaleca się przeprowadzenie kalkulacji wysokości dodatkowych kosztów zakupu, aby uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki przy odbiorze przesyłki. Kupując na odległość, płacimy nie tylko cenę produktu, ale również ponosimy koszty dostawy czy przesyłki pocztowej lub paczki, albo cło, gdy kupujemy spoza Unii, np. ze Szwajcarii lub USA.

Warto upewnić się też, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie określonych dobrych praktyk. Jeśli tak, to łatwiej wówczas będzie dochodzić swoich praw. O przynależności do systemu świadczyć będą oznaczenia graficzne (logo). Do systemów takich należy między innymi Euro-label.

Kiedy zakup okaże się nieudany

Jak i do kogo skierować skargę?

Jak najszybciej należy powiadomić przedsiębiorcę o problemie. Trzeba złożyć skargę na piśmie i umieść w niej następujące informacje:

Zalecane jest zachowanie kopii strony internetowej (np. wykorzystując klawisz PrintScreen), umowy, regulaminu, zgłoszenia reklamacyjnego i całej korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą. Dokumentacja ta ułatwi dochodzenie roszczeń i udowadnianie ich zasadności.

Gdzie możemy szukać pomocy?

Jeżeli negocjacje ze sprzedawca kończą się niepowodzeniem, powinniśmy rozważyć inne metody dochodzenia roszczeń. W rozwiązywaniu problemów w transakcjach ponadgranicznych na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii pomaga Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Warto skontaktować się z wybranym Centrum i wysłać skargę konsumencką za pośrednictwem strony internetowej www.konsument.gov.pl .

Internet daje ogromne możliwości wyboru i porównywania ofert. Wybierając wymarzony produkt, nie zapominajmy o przysługujących nam prawach i nie bójmy się ich egzekwować, aby odbierając oczekiwaną przesyłkę, cieszyć się z dokonanego zakupu, a nie martwić się koniecznością prowadzenia sporu z nieuczciwym sprzedawcą.

ECK Polska

www.konsument.gov.pl

Skip to content