Aktualności, Archiwum

Raport „Mechanizmy rozwiązywania transgranicznych sporów konsumenckich w Europie”

Handel transgraniczny w Unii Europejskiej rośnie i istnieje ogólna zgoda, że jest to zjawisko pozytywne, ponieważ oznacza to większy wybór produktów i usług jak również niższe ceny dla konsumentów.  Wraz ze wzrostem odpowiednio zwiększa się także liczba  sytuacji spornych.

Główne wnioski wynikające z raportu:

  • Liczba skarg transgranicznych odnotowywanych przez sieć 29 centrów ECC-NET wzrasta każdego roku (od 2007 do 2009 roku zanotowano 60% wzrost spraw)
  • Centra sieci ECC-NET  są w stanie rozwiązać około 50 % zgłaszanych spraw samodzielnie, bez przekazywania ich do właściwości innych instytucji
  • Rozwiązanie pozostałych 50% zgłaszanych skarg możliwe jest jedynie na drodze wystąpienia sądowego, o ile nie istnieją inne mechanizmy alternatywne
  • Spośród 5 kategorii spraw najczęściej zgłaszanych do centrów ECC-NET  (np. meble, sprzęt elektronicznyc etc.) jedynie w połowie z nich zapewniono dostęp do procedur pozasądowych ADR
  • Dla przeciętnego Europejczyka możliwość stosowania alternatywnego systemu pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich (ADR) jest  obecnie opcją raczej symboliczną  – mniej niż 5% spraw jest zgłaszana do ADR (w tej liczbie znajdują się organy publiczne oddelegowane tzw. NEB do rozpatrywania skarg pasażerów lotniczych i ciała niezgłoszone do Bazy ADR prowadzonej przez Komisję Europesjką)
  • Wiele krajów posiada mechanizmy ADR, które mogłyby być zgłoszone do ww. bazy ADR, ale z jakiegoś powodu nie są

Europejskie Centrum Konsumenckie serdecznie zachęca do zapoznania się z rezultatami raportu.

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25