Handel transgraniczny w Unii Europejskiej rośnie i istnieje ogólna zgoda, że jest to zjawisko pozytywne, ponieważ oznacza to większy wybór produktów i usług jak również niższe ceny dla konsumentów. Wraz ze wzrostem odpowiednio zwiększa się także liczba sytuacji spornych.
Główne wnioski wynikające z raportu:
- Liczba skarg transgranicznych odnotowywanych przez sieć 29 centrów ECC-NET wzrasta każdego roku (od 2007 do 2009 roku zanotowano 60% wzrost spraw)
- Centra sieci ECC-NET są w stanie rozwiązać około 50 % zgłaszanych spraw samodzielnie, bez przekazywania ich do właściwości innych instytucji
- Rozwiązanie pozostałych 50% zgłaszanych skarg możliwe jest jedynie na drodze wystąpienia sądowego, o ile nie istnieją inne mechanizmy alternatywne
- Spośród 5 kategorii spraw najczęściej zgłaszanych do centrów ECC-NET (np. meble, sprzęt elektronicznyc etc.) jedynie w połowie z nich zapewniono dostęp do procedur pozasądowych ADR
- Dla przeciętnego Europejczyka możliwość stosowania alternatywnego systemu pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich (ADR) jest obecnie opcją raczej symboliczną – mniej niż 5% spraw jest zgłaszana do ADR (w tej liczbie znajdują się organy publiczne oddelegowane tzw. NEB do rozpatrywania skarg pasażerów lotniczych i ciała niezgłoszone do Bazy ADR prowadzonej przez Komisję Europesjką)
- Wiele krajów posiada mechanizmy ADR, które mogłyby być zgłoszone do ww. bazy ADR, ale z jakiegoś powodu nie są
Europejskie Centrum Konsumenckie serdecznie zachęca do zapoznania się z rezultatami raportu.