Gdzie? Kiedy?

Dla wszystkich, którzy planują polowanie na obniżki za granicą przygotowaliśmy zestawienie terminów wyprzedaży w 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii.
 

Kraj

Okres wyprzedaży

Austria

Zwykle od lipca do końca sierpnia (w tym roku obniżki rozpoczęły się wyjątkowo już w czerwcu ze względu na złą pogodę).

Belgia

Od 1 lipca do 31 lipca

Bułgaria

Zazwyczaj od końca lipca do końca sierpnia (wyprzedaże trwają maksymalnie przez miesiąc)

Cypr

Rozpoczęcie w 1-szy poniedziałek sierpnia, koniec – 4-ta sobota sierpnia

Czechy

Zwykle od 1 lipca do końca sierpnia

Dania

Od czerwca do końca sierpnia

Estonia

Zwykle zaczynają się pod koniec czerwca i trwają do końca lipca

Finlandia

Zazwyczaj rozpoczynają się około 25 czerwca i trwają do 3. tygodnia lipca

Francja

Rozpoczęcie pod koniec czerwca (na południu Francji trochę później), trwają przez 6 tygodni

Grecja

W tym roku od 15 lipca do 31 sierpnia

Hiszpania

W zależności od regionu; zwykle okres wyprzedaży przypada na czerwiec-lipiec; obniżki trwają przez 6 tygodni od rozpoczęcia wyprzedaży

Holandia

Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia

Irlandia

Zwykle od czerwca do końca lipca

Islandia

Zazwyczaj rozpoczynają się na początku lipca i trwają do połowy sierpnia

Litwa

Rozpoczęcie zazwyczaj w czerwcu, trwają przez około 30 dni

Łotwa

Nie ma ustalonego okresu, zwykle wyprzedaże zaczynają się w połowie sezonu letniego

Luksemburg

Co roku w innym czasie – w 2010 r. od 26 czerwca do 10 lipca

Malta

Nie ma ustalonego okresu, wyprzedaże odzieży są zwykle w czerwcu

Niemcy

Zwykle od końca sierpnia do końca września

Norwegia

Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy obniżek

Portugalia

Od 15 lipca do 15 września

Rumunia

Od 1 sierpnia do 31 października

Słowacja

Zwykle od początku lipca do końca sierpnia

Słowenia

Początek w 2-gi poniedziałek czerwca, trwają przez 60 dni

Szwecja

Zwykle rozpoczynają się pod koniec czerwca i trwają przez cały lipiec

Wielka Brytania

Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży

Włochy

W większości regionów rozpoczynają się na początku lipca i trwają do połowy września. Popularne regiony: Lombardia (Mediolan) – od 3 lipca  do 31 sierpnia; Toskania – do 7 lipca do 7 września.

Sprawdź terminy wyprzedaży w poszczegółnych regionach Włoch i Hiszpanii.

Odchudzona cena nie oznacza uszczuplenia Twoich praw

Wybierając się na zagraniczne polowanie na okazje, powinniśmy pamiętać, że korzystając z promocji lub wyprzedaży mamy takie same prawa do reklamacji, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Jeśli sklep informuje, że rozpoczął właśnie tzw. summer sale, oznacza to, że wyprzedaje pełnowartościowe towary z tegorocznej kolekcji letniej. Co do zasady, we wszystkich 27 krajach Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu 2 lat od dnia zakupu.

Oznacza to, że w tym czasie możemy dokonywać reklamacji towaru. Jeżeli po powrocie do domu okaże się, że w wyprzedawanym sezonowo produkcie znajdziemy wadę lub inną niezgodność, np. z buta odpadł obcas na pierwszym spacerze lub podszewka kurtki zafarbowała ubranie – mamy pełne prawo zareklamować towar.”

– mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.Wyjątek stanowi sytuacja, gdy cena na metce obniżona jest ze względu na defekt produktu, co powinno być wyraźnie zaznaczone. Wówczas nie mamy prawa do reklamacji wady, z powodu której obniżono cenę, ponieważ dokonując zakupu wiedzieliśmy o jej istnieniu.


fot. Morguefile.com

„Sukienka kupiona, zwrotów nie przyjmujemy”

Warto dwa razy przemyśleć każdy zakup, zanim podejdziemy do kasy. W większości krajów Unii Europejskiej przepisy nie dają konsumentom prawa żądania wymiany pełnowartościowego towaru lub zwrotu gotówki. Sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru, np. butów, żakietu czy sukienki, jeśli oddajemy daną rzecz tylko dlatego, że zmieniliśmy zdanie w kwestii chęci jej posiadania (okazało się przykładowo, że ubranie wcale nie leży dobrze lub kolor nie licuje z naszym typem urody). Zdarzają się jednak wyjątki. W niektórych krajach (np. w Norwegii) istnieje zwyczaj handlowy, wedle którego możliwość zwracania pełnowartościowego towaru jest powszechnym standardem. Podobnie wiele markowych sklepów sieciowych zgadza się na wymianę towaru lub nawet zwrot gotówki, budując w ten sposób swój wizerunek marki nastawionej prokonsumencko. Przy zakupie warto się upewnić czy dany sklep oferuje taką możliwość.


fot. Morguefile.com

Serwis gwarancyjny… na drugim końcu Europy

Kupując za granicą towary opatrzone gwarancją należy zwrócić szczególną uwagę na zasięg jej obowiązywania i adres najbliższego serwisu gwarancyjnego w naszym kraju. Może zdarzyć się, że w przypadku wadliwego działania będziemy zmuszeni odesłać produkt do gwaranta na własny koszt. Jeśli serwis znajduje się poza terytorium Polski, koszty wysyłki mogą boleśnie uderzyć nas po kieszeni.

Pomocy szukaj w sieci

W razie kłopotów, kiedy sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych pisemnie w reklamacji towaru, należy skontaktować sie z Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie. Wszystkie adresy centrów sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-NET) znajdują się na naszej stronie internetowej w zakładce „ECK W EUROPIE”. Trzeba jednak pamiętać, że Sieć ta może pomagać tylko tym konsumentom, którzy zakupili towary i usługi od przedsiębiorców zarejestrowanych w Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.

Zobacz też:

Jak złożyć reklamację?
jak złożyć reklamację

Gdzie? Kiedy?

Dla wszystkich, którzy planują polowanie na obniżki za granicą przygotowaliśmy zestawienie terminów wyprzedaży w 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii.
 

Kraj

Okres wyprzedaży

Austria

Zwykle od lipca do końca sierpnia (w tym roku obniżki rozpoczęły się wyjątkowo już w czerwcu ze względu na złą pogodę).

Belgia

Od 1 lipca do 31 lipca

Bułgaria

Zazwyczaj od końca lipca do końca sierpnia (wyprzedaże trwają maksymalnie przez miesiąc)

Cypr

Rozpoczęcie w 1-szy poniedziałek sierpnia, koniec – 4-ta sobota sierpnia

Czechy

Zwykle od 1 lipca do końca sierpnia

Dania

Od czerwca do końca sierpnia

Estonia

Zwykle zaczynają się pod koniec czerwca i trwają do końca lipca

Finlandia

Zazwyczaj rozpoczynają się około 25 czerwca i trwają do 3. tygodnia lipca

Francja

Rozpoczęcie pod koniec czerwca (na południu Francji trochę później), trwają przez 6 tygodni

Grecja

W tym roku od 15 lipca do 31 sierpnia

Hiszpania

W zależności od regionu; zwykle okres wyprzedaży przypada na czerwiec-lipiec; obniżki trwają przez 6 tygodni od rozpoczęcia wyprzedaży

Holandia

Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia

Irlandia

Zwykle od czerwca do końca lipca

Islandia

Zazwyczaj rozpoczynają się na początku lipca i trwają do połowy sierpnia

Litwa

Rozpoczęcie zazwyczaj w czerwcu, trwają przez około 30 dni

Łotwa

Nie ma ustalonego okresu, zwykle wyprzedaże zaczynają się w połowie sezonu letniego

Luksemburg

Co roku w innym czasie – w 2010 r. od 26 czerwca do 10 lipca

Malta

Nie ma ustalonego okresu, wyprzedaże odzieży są zwykle w czerwcu

Niemcy

Zwykle od końca sierpnia do końca września

Norwegia

Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy obniżek

Portugalia

Od 15 lipca do 15 września

Rumunia

Od 1 sierpnia do 31 października

Słowacja

Zwykle od początku lipca do końca sierpnia

Słowenia

Początek w 2-gi poniedziałek czerwca, trwają przez 60 dni

Szwecja

Zwykle rozpoczynają się pod koniec czerwca i trwają przez cały lipiec

Wielka Brytania

Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży

Włochy

W większości regionów rozpoczynają się na początku lipca i trwają do połowy września. Popularne regiony: Lombardia (Mediolan) – od 3 lipca  do 31 sierpnia; Toskania – do 7 lipca do 7 września.

Sprawdź terminy wyprzedaży w poszczegółnych regionach Włoch i Hiszpanii.

Odchudzona cena nie oznacza uszczuplenia Twoich praw

Wybierając się na zagraniczne polowanie na okazje, powinniśmy pamiętać, że korzystając z promocji lub wyprzedaży mamy takie same prawa do reklamacji, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Jeśli sklep informuje, że rozpoczął właśnie tzw. summer sale, oznacza to, że wyprzedaje pełnowartościowe towary z tegorocznej kolekcji letniej. Co do zasady, we wszystkich 27 krajach Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu 2 lat od dnia zakupu.

Oznacza to, że w tym czasie możemy dokonywać reklamacji towaru. Jeżeli po powrocie do domu okaże się, że w wyprzedawanym sezonowo produkcie znajdziemy wadę lub inną niezgodność, np. z buta odpadł obcas na pierwszym spacerze lub podszewka kurtki zafarbowała ubranie – mamy pełne prawo zareklamować towar.”

– mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.Wyjątek stanowi sytuacja, gdy cena na metce obniżona jest ze względu na defekt produktu, co powinno być wyraźnie zaznaczone. Wówczas nie mamy prawa do reklamacji wady, z powodu której obniżono cenę, ponieważ dokonując zakupu wiedzieliśmy o jej istnieniu.


fot. Morguefile.com

„Sukienka kupiona, zwrotów nie przyjmujemy”

Warto dwa razy przemyśleć każdy zakup, zanim podejdziemy do kasy. W większości krajów Unii Europejskiej przepisy nie dają konsumentom prawa żądania wymiany pełnowartościowego towaru lub zwrotu gotówki. Sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru, np. butów, żakietu czy sukienki, jeśli oddajemy daną rzecz tylko dlatego, że zmieniliśmy zdanie w kwestii chęci jej posiadania (okazało się przykładowo, że ubranie wcale nie leży dobrze lub kolor nie licuje z naszym typem urody). Zdarzają się jednak wyjątki. W niektórych krajach (np. w Norwegii) istnieje zwyczaj handlowy, wedle którego możliwość zwracania pełnowartościowego towaru jest powszechnym standardem. Podobnie wiele markowych sklepów sieciowych zgadza się na wymianę towaru lub nawet zwrot gotówki, budując w ten sposób swój wizerunek marki nastawionej prokonsumencko. Przy zakupie warto się upewnić czy dany sklep oferuje taką możliwość.


fot. Morguefile.com

Serwis gwarancyjny… na drugim końcu Europy

Kupując za granicą towary opatrzone gwarancją należy zwrócić szczególną uwagę na zasięg jej obowiązywania i adres najbliższego serwisu gwarancyjnego w naszym kraju. Może zdarzyć się, że w przypadku wadliwego działania będziemy zmuszeni odesłać produkt do gwaranta na własny koszt. Jeśli serwis znajduje się poza terytorium Polski, koszty wysyłki mogą boleśnie uderzyć nas po kieszeni.

Pomocy szukaj w sieci

W razie kłopotów, kiedy sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych pisemnie w reklamacji towaru, należy skontaktować sie z Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie. Wszystkie adresy centrów sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-NET) znajdują się na naszej stronie internetowej w zakładce „ECK W EUROPIE”. Trzeba jednak pamiętać, że Sieć ta może pomagać tylko tym konsumentom, którzy zakupili towary i usługi od przedsiębiorców zarejestrowanych w Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.

Zobacz też:

Jak złożyć reklamację?
jak złożyć reklamację

Skip to content