Wakacje za nami! Nie wszyscy będą jednak je miło wspominać. Wielu konsumentów doświadczyło trudności np. z opóźnionym lub odwołanym lotem, wynajmem auta, rezerwacją pokoju hotelowego, czy z biurem podróży… Odpowiedzią na to może być Twoja reklamacja. Europejskie Centrum Konsumenckie w ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” – zachęca do egzekwowania swoich praw!
Statystyki za okres wakacyjny w 2021
Co roku do ECK, działającego przy UOKiK, wpływają liczne skargi na wakacyjne usługi, które nie zostały zrealizowane zgodnie z umową.
- 2021 roku w okresie od połowy czerwca do końca września otrzymaliśmy – 632 zgłoszenia na wakacyjne problemy.
- W 2022 roku od połowy czerwca do końca sierpnia już jest ich więcej – odnotowaliśmy 863 zgłoszenia (283 telefonicznie; 580 mailowo).
Za tymi liczbami kryją się nieudane wakacje, na które konsumenci czekali cały rok.
Większość zgłaszanych problemów w okresie od połowy czerwca do końca sierpnia dotyczyła:
- sektora lotniczego – 762 zgłoszenia,
- wynajmu noclegów – 96 zgłoszeń,
- wypożyczalni aut – 19 zgłoszeń,
- usług turystycznych (biur podróży) – 8 zgłoszeń.
Często problemy nie kończą się na samym opóźnieniu bagażu, czy lotu. Okazuje się bowiem, że opóźniony bagaż dotarł uszkodzony, przez odwołany lot utraciliśmy również zarezerwowany nocleg, a w wyniku problemów z hotelem – spędziliśmy na infolinii parę godzin – płacąc za to krocie!
„Akcja #WakacyjnaReklamacja”
W ramach kampanii w mediach społecznościowych „Akcja #WakacyjnaReklamacja” – Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK pragnie zachęcić podróżnych, którym zmarnowano urlop – do wysłania reklamacji!
Jak napisać reklamację?
Przygotowaliśmy ją dla Ciebie! Przykładowe wzory znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/
Czy moje roszczenie jest zasadne?
Zadzwoń do nas i się upewnij! Infolinia ECK działa od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00 pod numerem: 22 55 60 600 (koszt zgodnie z taryfą operatora).
Co mi przysługuje w konkretnej sytuacji?
Sprawdź to na naszej stronie! Informacje znajdziesz na stronie ECK w części „Twoje prawa”: https://konsument.gov.pl/
Ile mam czasu na wysłanie reklamacji?
- Opóźniony/odwołany lot: Przepisy nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po roku (zgodnie z polskim prawem). W innym kraju ten termin może się różnić.
- Uszkodzony bagaż: 7 dni.
- Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie.
- Jeżeli opóźniony bagaż dotrze do nas uszkodzony, na zgłoszenie tego mamy 7 dni od odbioru bagażu!
- Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni – reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
- Opóźniony/odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące.
- Opóźniony/odwołany rejs statkiem – 2 miesiące.
- Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu, najlepiej bezzwłocznie.
- Reklamacja usługi turystycznej – przepisy nie wskazują terminu. Natomiast o niezgodności imprezy z umową należy poinformować organizatora niezwłocznie (w trakcie realizacji usługi). Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po 3 latach.
- Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu. W celach dowodowych najlepiej poinformować hotel o niezgodności oferty z usługą od razu (w trakcji pobytu).
Gdzie mogę się zwrócić po pomoc?
Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, po bezpłatną pomoc możesz zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju, w którym mieszkasz.
Kontakt do ECK Polska:
- strona internetowa https://konsument.gov.pl/
- tel.: (22) 55 60 600 – od poniedziałku do piątku w godz. 10-14.
- mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu
Problem z polskim przedsiębiorcą:
- 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
- E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej