Tegoroczny Dzień Europy 9 maja, upamiętniający Deklarację Schumana, przyćmiewa światowa pandemia koronawirusa. Sieć Europejskich Konsumenckich (ECC-Net) w czasie kryzysu zwraca szczególną uwagę na znaczenie pomocy konsumentom w zakresie respektowania ich transgranicznych praw. ECC-Net rejestruje rekordową liczbę zapytań.
Najbardziej pracowity miesiąc w historii
Co robić, gdy nie mogę polecieć? Czy mogę zmienić swoją rezerwację hotelową? Czy otrzymam zwrot pieniędzy za odwołany koncert? Od początku lutego Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) otrzymuje liczne zapytania w związku z problemami będącymi skutkiem koronawirusa. W kwietniu sieć odnotowała swój najbardziej pracowity miesiąc w historii, osiągając liczbę 17 600 zapytań. To prawie dwa razy więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku (ECK Polska w kwietniu odnotowała 814 skarg i zapytań, podczas gdy w ubiegłym roku w tym samym miesiącu było ich 327).
Sieć obecnie pomaga konsumentom zwłaszcza jeśli chodzi o usługi w zakresie zakwaterowania, podróży lotniczych czy wynajmu samochodów. Tak właśnie było w przypadku polskiego konsumenta, który wynajął auto w Marsylii, dzięki interwencji ECK Polska i ECK Francja, konsument uzyskał zwrot całej kwoty wysokości 315 euro:
https://konsument.gov.pl/przykladowe-sprawy/voucher-czy-pieniadze/
15 lat doświadczenia
Nie tylko z powodu koronawirusa, rok 2020 nie jest dla ECC-Net rokiem typowym: Sieć obchodzi również 15-lecie istnienia. W obecnym kryzysie, wieloletnie doświadczenie i stabilność międzynarodowego zespołu ponad 150 ekspertów udowadniają swoją wartość.
Europejskie Centra Konsumenckie wymieniają się informacjami na temat bieżących zmian legislacyjnych w związku z pandemią. W ten sposób zawsze dysponują najbardziej aktualnymi danymi, które przekazują konsumentom na swoich stronach internetowych lub w ramach udzielanych porad.
Raport 15 lat ECK Polska
ECK Polska przygotowało krótkie podsumowanie w liczbach 15 lat swojej pracy:
https://konsument.gov.pl/wp-content/uploads/2020/05/raport_15_lat.pdf