Wynajem noclegu

Jeżeli nie decydujemy się na wyjazd z biurem podróży i chcemy wynająć nocleg, wówczas musimy być świadomi, że zawieramy bezpośrednio umowę z hotelem.

Przed kliknięciem – lista kontrolna przed wynajęciem noclegu

  • Nie spiesz się dokonując rezerwacji
    Najczęściej nie można bezpłatnie anulować rezerwacji. Nie klikaj „dalej” przed upewnieniem się, że dane, które wprowadziłeś są poprawne, a oferta odpowiada twoim potrzebom.
  • Podatki wliczone w cenę
    Hotel lub pośrednik musi podawać ceny łącznie ze wszystkimi obowiązkowymi opłatami i podatkami w czytelny sposób i na początku procesu rezerwacji.
  • Jakich opcji dodatkowych potrzebujesz?
    W przypadku, gdy chcesz dodać do rezerwacji usługi dodatkowe np. śniadanie, sauna, parking, sprawdź, czy są one zawarte w podanej cenie, czy należy za nie dopłacić.
  • Ubezpieczenie? Sprawdź, co zawiera!
    Zastanów się, jakiego ubezpieczenia potrzebujesz. Zapoznaj się z warunkami polisy ubezpieczeniowej przed jej zaakceptowaniem i unikaj niepotrzebnych ubezpieczeń.
  • Czytaj uważnie
    Często jeżeli nie chcesz dodać dodatkowej usługi do swojej rezerwacji, musisz ją odznaczyć „opt out”. Wystarczy chwila nieuwagi, aby się tego ustrzec przez cały proces rezerwacji sprawdzaj, czy wskazana na początku kwota się nie zmieniła.
  • Co z płatnościami?
    Bądź świadom, że do ostatecznej kwoty może być dodana należność za płatność przy użyciu karty kredytowej.
  • Ubezpiecz się w dowody
    W czasie problemów, zrzuty ekranu dowiodą, że twoje roszczenie jest zasadne.
  • Upewnij się 2 razy!
    Przed kliknięciem w przycisk “Zarezerwuj teraz” sprawdź dokładnie wprowadzone dane. Nawet tuż po dokonaniu rezerwacji ich zmiana najprawdopodobniej będzie płatna. Pamiętaj, że rezerwacja może być wiążąca, nawet jeśli nie trzeba było wprowadzać danych karty kredytowej lub konta bankowego przed naciśnięciem przycisku “Zarezerwuj”.

Odstąpienie od umowy

W Polsce ustawa o prawach konsumenta nie umożliwia rezygnacji z zarezerwowanego przez internet pokoju hotelowego w ciągu 14 dni. Podobnie jest w innych krajach Unii Europejskiej. Hotel może jednak dobrowolnie oferować możliwość odstąpienia bez ponoszenia kosztów we wskazanym terminie, często cena takiej rezerwacji jest wyższa. W niektórych państwach UE w przypadku rezygnacji z umowy z winy konsumenta, jest on zobowiązany do uiszczenia kosztów rezerwacji. Hotel wówczas nie musi mieć obowiązku posiadania w swoim regulaminie zapisów dotyczących anulacji noclegu.

Reklamacja

Jeżeli standard hotelu jest niezgodny z ofertą (pokój jest nieposprzątany, brak w nim telewizora itd.), należy to zgłosić obsłudze domagając się wydania pokoju spełniającego warunki umowy. Jeżeli mimo to, hotel nie zareaguje warto wówczas zadbać o dowody w formie zdjęć lub filmu. Należy ją złożyć, jak najszybciej po wykryciu problemów.

Następnie należy złożyć skargę bezpośrednio do managera lub właściciela hotelu, określając swoje żądania (zwrot pieniędzy, zniżka na kolejny pobyt, voucher). Reklamacja powinna mieć formę pisemną, może być wysłana pocztą tradycyjną lub e-mailem.

Jeżeli dokonałeś rezerwacji na stronie pośrednika pisemną reklamację należy złożyć do niego i bezpośrednio do hotelu. Może się okazać, że za błąd w ofercie odpowiedzialny jest portal pośredniczący.

Prowadzenie niniejszej strony internetowej jest dofinansowane z Programu Ochrony Konsumentów Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Treść niniejszej strony internetowej przedstawia poglądy autora i stanowi jego wyłączną odpowiedzialność; w żaden sposób nie odzwierciedla poglądów Komisji Europejskiej i/lub Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności ani innego organu Unii Europejskiej. Komisja Europejska i/lub Agencja Wykonawcza nie przyjmują odpowiedzialności za żadne wykorzystanie zawartych informacji.