Bagaż lotniczy

Przewoźnicy lotniczy odpowiadają za szkody wynikłe z uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia tzw. bagażu rejestrowanego (co oznacza bagaż przewożony w luku bagażowym, nadany przy odprawie).

Odpowiedzialność przewoźnika wynika z przepisów Konwencji Montrealskiej i Rozporządzenia 889/2002, które wprowadza przepisy Konwencji w system prawny Unii Europejskiej. Limit roszczenia wynosi 1288 SDR (ang. Special Drawing Rights), nie jest to jednak kwota ryczałtowa, lecz maksymalna.

Pasażer może zadeklarować wyższą wartości nadawanego bagażu podczas odprawy, co powinno zostać potwierdzone przez sporządzenie odpowiedniego dokumentu i/lub adnotacji w rezerwacji.

Jeżeli nasz bagaż został uszkodzony, przewoźnik odpowiada za pokrycie szkody, co z reguły oznacza pokrycie kosztów naprawy uszkodzenia lub wypłatę odszkodowania  w oparciu o wartość początkową bagażu, pomniejszoną o rozsądną amortyzację. W takich przypadkach, rozwiązanie reklamacji może ułatwić przedłożenie dowodu zakupu uszkodzonego bagażu, oświadczenia serwisowego o braku możliwości lub nieopłacalności naprawy, itp.

Jeżeli nasz bagaż został opóźniony, przewoźnik ma obowiązek pokryć koszty zakupów niezbędnych przedmiotów (ubrania, bielizna, kosmetyki), adekwatnych do czasu oczekiwania na dostarczenie bagażu.

Przy odbieraniu opóźnionej walizki, zalecamy dokonanie jej oględzin, w celu ustalenia, czy nie została ona uszkodzona i sporządzenie odpowiedniego protokołu z kurierem.

Jeżeli nasz bagaż został zagubiony, w zależności od sytuacji możemy mieć do czynienia z kombinacją roszczenia za zagubione przedmioty i za zakup niezbędnych przedmiotów, tak jak w przypadku opóźnienia bagażu. Bagaż jest traktowany jako zagubiony po 21 dniach poszukiwań lub kiedy przewoźnik zadeklaruje jego zagubienie, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

W każdym przypadku należy zadbać o właściwe udokumentowanie swojego roszczenia. W tej sekcji ECK wskazuje, co należy zrobić, aby jak najbardziej umożliwić rozwiązanie swojej reklamacji w sposób polubowny.

Po odkryciu, że nasz bagaż jest uszkodzony lub nie ma go na taśmie bagażowej, należy udać się do odpowiedniego punktu na lotnisku i zażądać wystawienia odpowiedniego dokumentu, zwanego PIR (ang. Property Irregularity Report). Jest to szczególnie ważne w przypadku uszkodzenia bagażu, gdyż w praktyce pomaga argumentować, że bagaż został uszkodzony przez przewoźnika.

Jeżeli tego rodzaju punkt jest nieczynny, ECK zaleca udokumentowanie tego faktu, jak również samego uszkodzenia przy pomocy zdjęć.

W celu uniknięcia nieporozumień, ECK zaleca złożyć reklamację bezpośrednio do przewoźnika, zachowując termin 7 dni w przypadku uszkodzenia bagażu, 21 dni od dostarczenia bagażu w przypadku opóźnienia bagażu lub niezwłocznie po stwierdzeniu przez przewoźnika jego zagubienia.

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało gotowe wzory reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej.

Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia bagażu powstałe w wyniku istniejącego w momencie nadania defektu, itp.

Ponadto, linia lotnicza może odmówić wypłaty odszkodowania za uszkodzone lub zagubione rzeczy, które zgodnie z regulaminem nie mogą lub nie powinny być przewożone w bagażu rejestrowanym. Do takich przedmiotów zwykle zaliczają się przedmioty wartościowe, gotówka, papiery wartościowe, dokumenty tożsamości, lekarstwa, itp.

Zasady przewozu bagażu specjalnego (najczęściej o nietypowych rozmiarach bądź wartości) różnią się w zależności od linii lotniczej. Informacje na temat przewozu (wagi, maksymalnych rozmiarów, zapakowania) należy szukać w regulaminie lub na stronie internetowej przewoźnika bądź kontaktując się z działem obsługi klienta. Część linii lotniczych umożliwia nadanie bagażu sportowego (nart lub deski snowboardowej) bezpłatnie. Nie jest to jednak regułą.

Uwaga! Jeżeli pasażer nada bagaż nietypowy w bagażu rejestrowanym, a nie będzie to zgodne z regulaminem linii lotniczej, ma ona prawo odmówić wypłaty odszkodowania w przypadku zaginięcia lub uszkodzenia tej przewożonej rzeczy.

ECK zaleca zapoznanie się z regulaminami przewoźników, w celu potwierdzenia maksymalnego dopuszczalnego rozmiaru i wagi tego rodzaju przedmiotów.

Linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za bagaż podręczny tylko wtedy, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

ECK zwraca uwagę na sytuacje, kiedy jesteśmy poproszeni o nadanie bagażu podręcznego jako rejestrowany. Wówczas może okazać się trudne dochodzenie roszczeń za uszkodzone lub zagubione przedmioty wartościowe i inne wyłączone z odpowiedzialności przewoźnika w regulaminie.

Jeżeli mieszkasz w Polsce, a Twoja skarga dotyczy przewoźnika mającego siedzibę w innym kraju objętym zasięgiem sieci konsumenckiej ECC-Net (Unia Europejska, Norwegia, Islandia lub Wielka Brytania), możesz zwrócić się o poradę i pomoc do ECK Polska: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/

Jeżeli Twoja skarga dotyczy polskiego przewoźnika lotniczego, możesz zwrócić się o pomoc do swojego lokalnego Rzecznika Konsumentów https://uokik.gov.pl/rzecznicy-konsumentow lub do komórki ADR (ang. Alternative Dispute Resolution) w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej (WIIH) właściwym dla miejsca siedziby przewoźnika: https://uokik.gov.pl/inspekcja-handlowa

W innych krajach istnieją także instytucje typu ADR, które mogą udzielić pomocy: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.adr.show2

Jeżeli mieszkasz w innym państwie objętym zasięgiem ECC-Net, możesz zwrócić się do ECK w swoim kraju: https://www.eccnet.eu/contact-your-local-ecc

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.