Od 2018 r. liczba zgłoszeń konsumentów na problemy z zakupioną odzieżą lub obuwiem nieustannie rośnie. Problemy konsumentów głównie dotyczą odstąpienia od umowy oraz wad towarów. Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje skargi dotyczące sektora odzieżowo-obuwniczego.
Problemy lotnicze konsumentów to wciąż kategoria spraw, która najczęściej pojawia się w zgłoszeniach otrzymywanych przez ECK. Kolejną grupą stanowią skargi na zakup odzieży i obuwia. Corocznie ECK odnotowuje ich znaczny wzrost!
Dane za lata 2018-2022
Zgłoszenia, jakie otrzymaliśmy na problemy z zakupioną odzieżą lub obuwiem w okresie od 1 stycznia do 21 października w latach:
- 320 zgłoszeń – 2018 r.
- 460 zgłoszeń – 2019 r.
- 550 zgłoszeń – 2020 r.
- 742 zgłoszenia – 2021 r.
- 843 zgłoszenia – 2022 r.
Podobnie, jak w latach ubiegłych większość spraw dotyczyła zakupów internetowych (w 2022 r. 93% otrzymanych zgłoszeń).
Poza pandemią, która ograniczyła ruch, a tym samym zmusiła konsumentów do korzystania z internetu na wzrost zgłoszeń wpłynęły nowe formy zakupów internetowych np. aplikacje, czy zautomatyzowane zwroty towarów – wskazuje Koordynator ECK Karol Muż.
Najczęstsze zgłaszane problemy w latach 2021-2022 dotyczyły:
- Odstąpienia od umowy (odmowa zwrotu pieniędzy, zagubienia przesyłek zwrotnych).
- Wadliwych produktów (brak odpowiedzi ze strony sprzedawcy).
- Braku dostawy towaru.
- Wysyłki innego produktu niż zamówiony (np. inny skład, nieoryginalny towar).
Polscy konsumenci w 2022 r. najczęściej skarżą się na sprzedawców odzieży i obuwia z:
- Niemiec – 25% zgłoszeń
- Cypru – 14% zgłoszeń
- Wielkiej Brytanii – 14 % zgłoszeń
Wielu konsumentów wciąż skarży się na konieczność odesłania towaru do Azji. Konsumenci kupują odzież w sklepie brytyjskim. Po otrzymaniu zakupu okazuje się, że rzecz nie przypomina tej ze zdjęcia. Sprzedawca prosi o odesłanie towaru do Chin, koszt często przewyższa cenę kupionego produktu.
Co zrobić, aby uniknąć reklamacji lub ją usprawnić?
- Dowiedz się, jak zweryfikować, czy sklep jest wiarygodny. Sprawdź, ja kto zrobić w kilku prostych krokach: https://konsument.gov.pl/wiarygodnosc-e-sklepu/
- Przed zakupem – zapoznaj się koniecznie z regulaminem. Sprawdź, z kim zawierasz umowę! Sformułowanie typu „Jesteś importerem” oraz długi termin realizacji mogą świadczyć, że towar pochodzi z Azji.
- Odstępując od umowy rób to zgodnie z regulaminem sklepu.
- Pamiętaj o wyjątkach. Nie każdy towar możesz zwrócić. Przykładowo: kupujesz bluzę, na której sprzedawca nadrukował przesłane przez Ciebie zdjęcie – od tego zakupu nie możesz odstąpić.
- Pakując rzeczy do zwrotu – udokumentuj to! Nie jest to obowiązkowe – nagranie może być jednak dowodem, jeżeli paczka dotrze do sprzedawcy pusta.
- Zachowaj potwierdzenie nadania przesyłki!
- Reklamację wyślij pisemnie. Sprawdź tutaj, jak ją napisać: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/
- Udokumentuj moment otwarcia przesyłki – nie jest to obowiązkowe. Nagranie może posłużyć jako dowód, jeżeli otrzymasz inny produkt (np. o niższej wartości).
Bezpłatna pomoc dla konsumentów
W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, skorzystaj z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju zamieszkania.
Kontakt do ECK Polska:
- strona internetowa https://konsument.gov.pl/
- tel.: (22) 55 60 600 – od poniedziałku do piątku w godz. 10-14.
- mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu
Problem z polskim przedsiębiorcą:
- 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
- E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej