Kupujesz jedzenie lub ubranie? Korzystasz z różnych usług bankowych i finansowych? Podróżujesz? Chcesz wynająć mieszkanie lub zastanawiasz się nad jego kupnem? Zmieniasz abonament telefoniczny? ? Jesteś konsumentem. Zobacz, jakie prawa Ci przysługują.

Pierwsza pomoc – zadzwoń

Skontaktuj się z infolinią konsumencką, która udziela prostych porad. Możesz tu również uzyskać informacje, gdzie zgłosić się po bardziej zaawansowaną pomoc z problemem konsumenckim.

Dla zwolenników poradnictwa online

Jeżeli zachodzi konieczność analizy dokumentacji, to w prostych sprawach możesz się zwrócić do centrum e-porad.

Blisko nas – pomoc lokalna

Masz możliwość skontaktowania się również z miejskimi  i powiatowymi rzecznikami konsumentów, którzy udzielają porad, występują w twoim imieniu do przedsiębiorców i pomagają w przygotowaniu pism procesowych. Ponadto są uprawnieni do występowania w procesach sądowych. Jak wybrać właściwego rzecznika? Skorzystaj z wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej i sprawdź, który rzecznik znajduje się najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.

Polubownie z Inspekcją Handlową

Przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej możesz skorzystać z pomocy Stałych Sądów Polubownych. Możesz tu zgłosić sprawę dotyczącą sporu w zakresie zakupu towarów i usług (głównie: deweloperskich, turystycznych, remontowo-budowlanych, czy edukacyjnych – niepublicznych).

Pamiętaj, na rozpoznanie sprawy przed stałym sądem polubownym wymagana jest zgoda obu stron sporu (konsumenta i przedsiębiorcy). Wartość przedmiotu sporu nie może przekraczać 10 tys. zł, za wyjątkiem Stałego Sądu Polubownego działającego przy WIIH w Warszawie. Właściwym do rozpatrzenia sprawy jest sąd zgodny z siedzibą przedsiębiorcy.

Porady specjalistyczne – pomoc transgraniczna w UE

Masz problem z linią lotniczą, hotelem, firmą wynajmującą auta, a może rzecz, którą kupiłeś od sprzedawcy z innego kraju UE okazała się wadliwa? Jeżeli przedsiębiorca zarejestrowany jest w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zwróć się po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Oprócz ECK  bezpłatną pomoc prawną znajdziesz również w instytucjach wyspecjalizowanych, które na co dzień zajmują się takim tematami jak telekomunikacja, energetyka lub finanse. Szczegółowe informacje są dostępne na specjalnej podstronie, którą przygotowaliśmy dla Ciebie z okazji Dnia Konsumenta.

 

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.