Niedawna decyzja TSUE po raz kolejny wyraźnie wzmocniła prawa pasażerów linii lotniczych. Jeśli lot zostanie odwołany lub znacznie opóźniony z powodu zapowiedzianego strajku personelu linii lotniczej, pasażerom może przysługiwać odszkodowanie.

Sprawa dotyczy sporu, do którego doszło w Skandynawii. Pasażer, który nie mógł skorzystać z lotu SAS z Oslo do Sztokholmu z powodu strajku pilotów w kwietniu 2019 r., zażądał odszkodowania w wysokości 250 euro. W wyniku kilkudniowej przerwy w pracy odwołano ponad 4 000 lotów w Skandynawii, a około 400 000 pasażerów poniosło z tego tytułu konsekwencje.

Czy zorganizowany strajk pilotów to nadzwyczajna okoliczność?

Zgodnie z rozporządzeniem UE dot. praw pasażerów linii lotniczych przewoźnik nie musi wypłacać odszkodowania, jeżeli opóźnienie lub odwołanie było wynikiem tzw.  „nadzwyczajnej okoliczności”. Jednak zgodnie z nowym orzeczeniem TSUE linie lotnicze nie mogą wykorzystywać tej argumentacji, jeśli strajk pracowników linii lotniczej został zorganizowany zgodnie z prawem. 

To, co należy rozumieć jako nadzwyczajną okoliczność, zostało zdefiniowane w rozporządzeniu UE 261/2004 w następujący sposób: „… okoliczności, których nie można było uniknąć, mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków”. Definicja nie jest jednak precyzyjna, co umożliwia jej interpretację w różny sposób.

TSUE potwierdza, że ​​strajk w Skandynawii w niniejszej sprawie nie był nadzwyczaj okolicznością: Strajk którego celem jest uzyskanie podwyżki wynagrodzenia pilotów, zmiany ich godzin pracy, a także większej przewidywalności w zakresie czasu pracy, stanowi wydarzenie wpisujące się w ramy normalnego wykonywania działalności linii lotniczej, w szczególności gdy taki strajk jest zorganizowany w ramach prawa.

W tym miejscu należy jeszcze raz przypomnieć, że TSUE orzekł już podobnie w 2018 r. W sprawie „dzikiego” – czyli niezgłoszonego – strajku:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:62017CJ0195&from=DE.

Strajki lotnicze rzeczywiście nie są szczególnie rzadkie w świecie linii lotniczych, a nieporozumienia między liniami lotniczymi a ich pracownikami należy traktować jako ryzyko prowadzenia działalności.

Więcej nt. praw pasażera

Decyzja TSUE wyznacza zatem nowy standard postępowania w przyszłych sporach dotyczących strajków.

Więcej: Decyzja TSUE w sprawie C‑28/20  

Więcej nt. praw pasażerów: Opóźnione i odwołane loty – prawa pasażera

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.