Długość opóźnienia
Opóźniony, odwołany lot / odmowa przyjęcia na pokład
Odwołany lot – jakie mam prawa?
- Zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
- Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile
- Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy oraz transportu między lotniskiem a hotelem
- Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności
Opóźniony lot
- Prawa do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i dwa maile.
Prawo do opieki przysługuje, gdy:
Długość trasy
od 2 godz.
od 3 godz.
od 4 godz.
loty do 1500 km
loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km
wszystkie inne loty
- Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
- Prawo do zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin.
- W przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem – prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności
Odmowa przyjęcia na pokład
pasażerowie mają prawo do:
- Opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa maile
- Prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia
- Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
- Odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy),
Przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym. Ponadto pasażerom przysługuje:
- Prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia
Odszkodowanie za opóźniony odwołany lot lub overbooking
Wysokość odszkodowania może zostać pomniejszona o 50 % jeżeli pasażerowi zaoferowano alternatywny lot do jego miejsca docelowego, a czas przylotu nie przekracza planowanego czasu lądowania:
- o 2 godziny w przypadku wszystkich lotów o długości do 1500 km; lub
- o 3 godziny w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km; lub
- o 4 godziny w przypadku wszystkich innych lotów”
Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości lotu.
Długość trasy
Wysokość odszkodowania
loty do 1500 km
loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km
wszystkie inne loty
250 euro
400 euro
600 euro
Podstawa prawna
- Prawa pasażerów lotniczych gwarantuje Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady
- UWAGA: Pasażerowie lotów opóźnionych mogą ubiegać się o odszkodowanie na mocy Wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Sturgeon przeciwko Condor Flugdienst GmbH z listopada 2009 (sygn. akt C-402/07)
- Ustawa prawo lotnicze
Reklamacja
- Reklamację w formie pisemnej należy wysłać do przewoźnika, który wykonywał opóźniony /odwołany lot. Warto zachować dowód wysłania skargi ( np. mail/ potwierdzenie przyjęcia / polecenia nadania przesyłki pocztowej). Linia lotnicza powinna udzielić odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. W polskich przepisach brak odpowiedzi ww. terminie jest różnoznaczny z uznaniem reklamacji.
- W sytuacji gdy przewoźnik odmawia zaspokojenia roszczeń, konsument może się zwrócić o pomoc do organu sieci NEB (właściwy dla kraju wylotu).
- Jeżeli organ sieci NEB nie wydaje decyzji w sprawach indywidualnych, o pomoc (w sprawach transgranicznych) można się zwrócić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Skargi rozpatruje również podmiot pozasądowego rozwiązywania sporów (ADR) Rzecznik Praw Pasażerów.
Przedawnienie roszczeń
- Rozporządzenie (WE) 261/2004 nie wskazuje terminu, w jakim pasażerowie powinni domagać się wypłaty odszkodowania.
- Ustawa prawo lotnicze wskazuje roczny termin (polskie prawo).
- Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 (Rzym I) – art. 5, jeżeli w umowie przewozu osób nie dokonano wyboru prawa właściwego, stosuje się przepisy kraju, w którym podróżny ma miejsce zwykłego pobytu, o ile lot odbywa się “z” lub “do” tego kraju, w innym wypadku stosuje się przepisy kraju, oficjalnej siedziby przewoźnika lotniczego.Jeżeli jednak linia lotnicza w regulaminie dokonała wyboru prawa właściwego (najczęściej jest to kraj głównej siedziby firmy), wówczas pasażerom może przysługiwać nawet kilkuletni okres na dochodzenie roszczeń.
Pamiętaj
- Nadzwyczajne okoliczności (destabilizacja polityczna, warunki meteorologiczne, zagrożenia bezpieczeństwa lotu, strajki, nieoczekiwane wady samolotu) zwalniają przewoźnika z wypłaty odszkodowania.
- Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przysługuje również w przypadku lotów czarterowych.
- Zobacz: Skargi na niemieckie linie lotnicze do ECC-Net – wykaz podstawowych informacji i dokumentów przygotowany przez ECK Niemcy i ECK Polska
- Odszkodowanie oraz prawo do opieki nie obowiązują jeżeli odmowa przyjęcia na pokład jest racjonalnie uzasadniona, w szczególności przyczynami związanymi ze zdrowiem pasażera, wymogami bezpieczeństwa lub niewłaściwymi dokumentami podróżnymi