Komisja Europejska przedstawiła na początku kwietnia sprawozdanie oceniające rezultaty i stosowanie rozporządzenia1 dotyczącego praw pasażerów lotniczych. Chociaż w ciągu ostatnich dwóch lat od wprowadzenia rozporządzenia odnotowano pewien postęp, należy podjąć dalsze kroki, aby linie lotnicze konsekwentnie stosowały się do przepisów, a Państwa Członkowskie skuteczniej egzekwowały ich przestrzeganie. Jest to główny wniosek niezależnego, zewnętrznego badania zleconego przez Komisję, stanowiącego uzupełnienie jej komunikatu w sprawie rezultatów wspólnych zasad chroniących prawa obywateli podróżujących drogą lotniczą.

– Chociaż nie ma wątpliwości, że obecnie pasażerowie lotniczy mają zapewnioną lepszą ochronę, musimy mieć pewność, że linie lotnicze i Państwa Członkowskie w pełni wywiązują się ze swoich obowiązków – podkreślił wiceprzewodniczący Komisji ds. transportu, Jacques Barrot – Komisja daje im dodatkowe sześć miesięcy na spowodowanie, by przepisy dotyczące praw pasażerów lotniczych funkcjonowały poprawnie i udzieli im swojego całkowitego wsparcia w tym procesie.

Pasażerowie wciąż znajdują się w słabszej pozycji niż linie lotnicze, mimo posiadania konkretnych praw. Na przykład często zdarza się, że linie lotnicze nie powiadamiają pasażerów o przysługujących im prawach w przypadku zakłócenia lotu (opóźniania, odwołania), chociaż rozporządzenie nakłada na nie taki obowiązek.

W związku z tym Komisja uważa, że istnieje potrzeba przeprowadzenia dalszych prac w wielu obszarach, takich jak: poprawa egzekwowania przepisów, interpretacja niejasnych aspektów rozporządzenia, rozróżnienie opóźnień od odwołań lotu, jako że pasażerom przysługują różne prawa w zależności od okoliczności, oraz zwiększenie roli Krajowych Organów Wykonawczych nadzorujących stosowanie wspólnych zasad (w Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego).

W ciągu kolejnych sześciu miesięcy Komisja wzmocni współpracę z Krajowymi Organami Wykonawczymi oraz liniami lotniczymi w celu uzyskania lepszych wyników. Jeśli nie uda się osiągnąć zadowalającego rezultatu, Komisja zdecyduje o wszczęciu postępowania o naruszenie przepisów przeciwko Państwo Członkowskim i może również rozważyć wprowadzenie poprawki do obowiązującego obecnie rozporządzenia.

Rozporządzenie wprowadziło nowe zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów lotniczych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania, dużego opóźnienia lub przymusowego umieszczenia w niższej klasie. W zależności od okoliczności, zgodnie z rozporządzeniem linie lotnicze są zobowiązane do: udzielenia pasażerom pomocy w postaci zakwaterowania, napojów, posiłków oraz transportu; zapewnienia możliwości zmiany planu podróży oraz zwrotu należności; wypłacenia odszkodowania w wysokości do 600 euro na pasażera i rzetelnego informowania pasażerów o przysługujących im prawach wynikających z rozporządzenia.

Komisja przygotowała również plakat zawierający aktualne informacje, aby skuteczniej powiadomić pasażerów o przysługujących im prawach. Plakat niebawem znajdzie się na każdym lotnisku.

W 2006 r. do ECK Polska zgłoszono 253 sprawy związane z podróżami lotniczymi. 17% z nich dotyczyło opóźnienia lotu, także 17% odwołania lotu a 2% niewpuszczenia na pokład. Jedna trzecia konsumentów miała problem z opóźnionym, zagubionym lub zniszczonym bagażem. Sprawy naruszenia praw pasażerów wynikających z Rozporządzenia WE/261/2004 przekazywane są przez ECK Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w celu przeprowadzenia stosownych działań władczych.

 

Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego i Rady na podstawie art. 17 rozporządzenia [WE]261/2004 oraz Raport Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich o problemach pasażerów linii lotniczych są dostępne w wersji polskiej na stronie www.konsument.gov.pl w sekcji Publikacje.

 

Kontakt:

Karolina Tołwińska

Europejskie Centrum Konsumenckie

Tel.: 022 55 60 248

E-mail: kt@konsument.gov.pl

 

1 Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.

Komisja Europejska przedstawiła na początku kwietnia sprawozdanie oceniające rezultaty i stosowanie rozporządzenia1 dotyczącego praw pasażerów lotniczych. Chociaż w ciągu ostatnich dwóch lat od wprowadzenia rozporządzenia odnotowano pewien postęp, należy podjąć dalsze kroki, aby linie lotnicze konsekwentnie stosowały się do przepisów, a Państwa Członkowskie skuteczniej egzekwowały ich przestrzeganie. Jest to główny wniosek niezależnego, zewnętrznego badania zleconego przez Komisję, stanowiącego uzupełnienie jej komunikatu w sprawie rezultatów wspólnych zasad chroniących prawa obywateli podróżujących drogą lotniczą.

– Chociaż nie ma wątpliwości, że obecnie pasażerowie lotniczy mają zapewnioną lepszą ochronę, musimy mieć pewność, że linie lotnicze i Państwa Członkowskie w pełni wywiązują się ze swoich obowiązków – podkreślił wiceprzewodniczący Komisji ds. transportu, Jacques Barrot – Komisja daje im dodatkowe sześć miesięcy na spowodowanie, by przepisy dotyczące praw pasażerów lotniczych funkcjonowały poprawnie i udzieli im swojego całkowitego wsparcia w tym procesie.

Pasażerowie wciąż znajdują się w słabszej pozycji niż linie lotnicze, mimo posiadania konkretnych praw. Na przykład często zdarza się, że linie lotnicze nie powiadamiają pasażerów o przysługujących im prawach w przypadku zakłócenia lotu (opóźniania, odwołania), chociaż rozporządzenie nakłada na nie taki obowiązek.

W związku z tym Komisja uważa, że istnieje potrzeba przeprowadzenia dalszych prac w wielu obszarach, takich jak: poprawa egzekwowania przepisów, interpretacja niejasnych aspektów rozporządzenia, rozróżnienie opóźnień od odwołań lotu, jako że pasażerom przysługują różne prawa w zależności od okoliczności, oraz zwiększenie roli Krajowych Organów Wykonawczych nadzorujących stosowanie wspólnych zasad (w Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego).

W ciągu kolejnych sześciu miesięcy Komisja wzmocni współpracę z Krajowymi Organami Wykonawczymi oraz liniami lotniczymi w celu uzyskania lepszych wyników. Jeśli nie uda się osiągnąć zadowalającego rezultatu, Komisja zdecyduje o wszczęciu postępowania o naruszenie przepisów przeciwko Państwo Członkowskim i może również rozważyć wprowadzenie poprawki do obowiązującego obecnie rozporządzenia.

Rozporządzenie wprowadziło nowe zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów lotniczych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania, dużego opóźnienia lub przymusowego umieszczenia w niższej klasie. W zależności od okoliczności, zgodnie z rozporządzeniem linie lotnicze są zobowiązane do: udzielenia pasażerom pomocy w postaci zakwaterowania, napojów, posiłków oraz transportu; zapewnienia możliwości zmiany planu podróży oraz zwrotu należności; wypłacenia odszkodowania w wysokości do 600 euro na pasażera i rzetelnego informowania pasażerów o przysługujących im prawach wynikających z rozporządzenia.

Komisja przygotowała również plakat zawierający aktualne informacje, aby skuteczniej powiadomić pasażerów o przysługujących im prawach. Plakat niebawem znajdzie się na każdym lotnisku.

W 2006 r. do ECK Polska zgłoszono 253 sprawy związane z podróżami lotniczymi. 17% z nich dotyczyło opóźnienia lotu, także 17% odwołania lotu a 2% niewpuszczenia na pokład. Jedna trzecia konsumentów miała problem z opóźnionym, zagubionym lub zniszczonym bagażem. Sprawy naruszenia praw pasażerów wynikających z Rozporządzenia WE/261/2004 przekazywane są przez ECK Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w celu przeprowadzenia stosownych działań władczych.

 

Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego i Rady na podstawie art. 17 rozporządzenia [WE]261/2004 oraz Raport Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich o problemach pasażerów linii lotniczych są dostępne w wersji polskiej na stronie www.konsument.gov.pl w sekcji Publikacje.

 

Kontakt:

Karolina Tołwińska

Europejskie Centrum Konsumenckie

Tel.: 022 55 60 248

E-mail: kt@konsument.gov.pl

 

1 Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.