List of all articles

Błędy na torach

Polski konsument zakupił na stronie internetowej prywatnych, czeskich kolei bilety na pociąg z Ostrawy do Pragi i z powrotem. Przedsiębiorca oferował komfortowy przejazd z wieloma udogodnieniami. Kilka dni po wykonaniu rezerwacji, konsument otrzymał e-maila, w którym kolej poinformowała go o anulowaniu zakupionych biletów z powodu błędów technicznych w systemie rezerwacji. Pomimo upływu kilku tygodni i zapewnień przewoźnika, że wpłacone środki zostaną odesłane, konsument nie doczekał się zwrotu pieniędzy.

Read more »

Mądry konsument przed urlopem

Z początkiem lipca sezon urlopowy rozpocznie się na dobre. Niezależnie od sytuacji ekonomicznej panującej na światowych rynkach, wielu Polaków zdecyduje się wypocząć za granicą. Przed zakupieniem wymarzonej letniej wycieczki warto dokładnie przyjrzeć się ofercie biura podróży, klubu wakacyjnego czy linii lotniczych, by nie paść ofiarą nieuczciwych przedsiębiorców i usługodawców. Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce przypomina, że konsumentów-turystów na urlopie również chroni unijne prawo konsumenckie.

Read more »

Komisja Europejska wprowadza normę UE dotyczącą chodzików dla dzieci w celu zapobiegania wypadkom

Europejska norma bezpieczeństwa dotycząca chodzików dla dzieci, przyjęta formalnie przez Komisję Europejską z myślą o ograniczeniu dużej liczby wypadków wśród dzieci, została dziś opublikowana w Dzienniku Urzędowym. Uzyskane w ciągu ostatnich 20 lat dane ze szpitali, zarówno w Europie, jak i w USA, niezmiennie świadczą o tym, że chodziki dla dzieci stanowią zagrożenie – co roku udziela się pomocy tysiącom niemowląt z urazami spowodowanymi przez te urządzenia. Badania z Australii wskazują, że co najmniej co trzecie dziecko używające chodzika doświadcza urazu. Jak wynika z badań brytyjskiego Towarzystwa Zapobiegania Wypadkom u Dzieci (Child Accident Prevention Trust), chodziki powodują więcej urazów u dzieci niż jakikolwiek inny produkt służący do opieki nad dziećmi. Wypadki spowodowane przez chodziki – np. wywrócenie się lub upadek ze schodów – bywają bardzo groźne, ponieważ w większości przypadków powodują uraz głowy. W ramach normy UE wprowadza się wymóg testów stabilności na etapie produkcji oraz obowiązek projektowania chodzików w sposób ograniczający ryzyko urazów. Podczas posiedzenia Komitetu ds. Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów w listopadzie 2008 r. państwa członkowskie poparły wniosek Komisji zmierzający do wprowadzenia tej normy; spotkał się on również z poparciem Parlamentu Europejskiego. Norma będzie stanowić jasny, łatwo dostępny i jednoznaczny dokument odniesienia w kwestii bezpieczeństwa dla wszystkich podmiotów gospodarczych i organów nadzoru rynku, mający zastosowanie przy produkcji, imporcie i kontroli chodzików dla dzieci.

Read more »

KONSUMENT NA WAKACJACH W EUROPIE

Wakacje czas zacząć, ale zanim wybierzemy się w wymarzoną podróż, powinniśmy się do niej odpowiednio przygotować. Zadbajmy o to, by ten upragniony wypoczynek pozostawił tylko miłe wspomnienia. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało wakacyjny przewodnik dla konsumentów spędzających wakacje w Europie.

Read more »

Najlepsza Kampania Konsumencka 2007 r.

Z okazji Europejskiego Dnia Konsumenta, 14 marca, w piątek, została otwarta wystawa kampanii zgłoszonych na krajowy etap konkursu Komisji Europejskiej „Najlepsza Kampania Konsumencka 2007 r.”. Specjalnym gościem otwarcia była Pani Komisarz ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów, Viviane Reding.

Read more »

Świąteczne zakupy w Europie

Święta tuż za pasem a wyjątkowo niski kurs euro i dolara zachęca do zakupów zagranicą. W Europie konsumenci są pod parasolem ochronnym ujednoliconych regulacji konsumenckich. Jeżeli jednak zdecydujemy się na zakupy za oceanem może nam zmoknąć głowa.

Read more »

Badania nad usługami użyteczności publicznej

Studium o usługach w ogólnym interesie

Komisja Europejska opublikowała 25 lipca br. serię badań dotyczących usług użyteczności publicznej, takich jak energia, telekomunikacja, usługi pocztowe i transport, wodociągi, usługi bankowe. Jeszcze 20 lat temu większość tych usług była świadczona przez monopole kontrolowane przez państwo. Skoro obecnie sieć infrastruktury (tory kolejowe, kable telefoniczne, sieć wodociągowa etc) może być oddzielona od usług świadczonych klientowi, to istnienie konkurencyjnego rynku stało się rzeczywistością. Dzięki temu konsumenci mają szerszy wybór.

Read more »
Skip to content