• W ubiegłym roku sieć Europejskich Centrów Konsumenckich pomogła konsumentom w Europie odzyskać prawie 10 milionów euro.
  • Dzięki polubownym rozwiązaniom ECC-Net, ponad 118 000 osób otrzymało pomoc w sprawach transgranicznych.
  • Z okazji Dnia Europy przypadającego 9 maja, ECK Polska informuje o działalności sieci i podsumowuje miniony rok.

Sieć 29 Europejskich Centrów Konsumenckich (ECK) umożliwia konsumentom poznanie swoich praw, co pozwoli im w pełni korzystać z zalet Jednolitego Rynku Europejskiego.

O Dniu Europy

Dzień Europy jest obchodzony co roku 9 maja. Ta data wyznacza rocznicę historycznego podpisania w 1950 roku Deklaracji Schumana. Robert Schuman, francuski minister spraw zagranicznych, przedstawił swój pomysł na nową formę współpracy politycznej w Europie. W deklaracji polityk zaproponował utworzenie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS), której członkowie dzieliliby się produkcją węgla i stali. EWWiS, pierwotnie składająca się z Francji, Niemiec Zachodnich, Włoch, Holandii, Belgii i Luksemburga, była pierwszą z serii ponadnarodowych instytucji. Propozycja ta stanowi plan zagwarantowania długoterminowego pokoju w powojennej Europie i jest uważana za początek tego, czym obecnie jest Unia Europejska.  

Odwołane loty i nie tylko: ponad 118 000 zapytań konsumentów

Jeśli europejski sprzedawca lub firma nie przestrzega praw, konsumenci mogą zwrócić się o pomoc i poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju w którym mieszkają. ECK pomaga zainteresowanym stronom w znalezieniu polubownego, pozasądowego rozwiązania.

Pan Mateusz kupił bilety lotnicze poprzez czeską platformę pośredniczącą. Planował podróż z przesiadką w Londynie. Okazało się, że lot zostanie przesunięty o dwa dni. Konsument poprosił o zwrot kwoty, ponieważ w wyniku zmiany planu podróży musiałby czekać dwie doby na lotnisku. Pośrednik odmówił tłumacząc, że linia lotnicza również odmawia zwrotu. Pan Mateusz zwrócił się z prośbą o pomoc do ECK.

Sprawy taka jak ta są częścią codziennej pracy centrów ECC-Net. W 2022 roku ECK Polska (działające przy UOKiK) otrzymało 6857 zgłoszeń, w tym 40% stanowiły skargi na sektor transportu lotniczego.

W ubiegłym roku sieć ECC-Net odpowiedziała na około 118 000 zapytań konsumentów z 29 krajów UE. Podobnie jak w Polsce, dotyczyły one m.in. opóźnień lotów, zawyżonych cen wynajmu obiektów wakacyjnych, fałszywych biletów na koncerty czy odwołanych pociągów.

Sieć finansowana przez Komisję Europejską i państwa członkowskie, była w stanie odzyskać w ubiegłym roku prawie dziesięć milionów euro. Rzeczywiste korzyści ekonomiczne są jeszcze większe. W wielu przypadkach ECC-Net była w stanie uchronić konsumentów przed wpadaniem w pułapkę abonamentową, gdy subskrypcje odnawiały się automatycznie bez uprzednio odpowiedniego powiadamiania o tym konsumenta.

Impulsy do pozytywnych zmian: sprawiedliwość cyfrowa i wiele więcej

ECC-Net jest źródłem informacji dla posłów do PE, organizacji konsumenckich i mediów. Sieć regularnie porównuje ustawodawstwo w całej Europie, wyróżnia najlepsze praktyki i sygnalizuje co wymaga poprawy w obszarze ochrony konsumentów. W ramach tych działań sieć ECC opublikowała stanowisko w sprawie sprawiedliwości cyfrowej jako wkład do EU Fitness Check na ten sam temat. Dokument krytycznie analizuje takie zjawiska jak ciemne wzorce, automatyczne przedłużanie umów i zakupy w aplikacji.

Oprócz pośrednictwa między europejskimi konsumentami i przedsiębiorcami, ECC-Net i ECK Polska:

  • współpracują z rzecznikami, innymi organizacjami konsumenckimi i organami ADR,
  • dzielą się fachową wiedzą na ważne tematy, takie jak prawa pasażera czy bezpieczne zakupy w sieci,
  • biorą udział w spotkaniach z konsumentami organizując wykłady i warsztaty,
  • uczestniczą w konsultacjach organizowanych przez organizacje europejskie i krajowe w celu przyczynienia się do rozwoju lepszych polityk na rzecz konsumentów.

Pobierz informację prasową

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.