#SaferInternetDay

  • Dzień Bezpiecznego Internetu (Safer Internet Day) obchodzimy w UE od 2004 r.
  • W tym roku koncentrujemy się na działaniach influencerów, które niestety nie zawsze są zgodne z prawem.
  • Apelujemy do influencerów o przestrzeganie prawa i etyki by zapewnić ochronę, szczególnie młodym konsumentom. 

ECC-Net opracowało 10 kluczowych zasad i praktyk, które pomogą influencerom chronić młodych konsumentów. Przestrzeganie prawa oraz etyki pozwala na tworzenie bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni online. To wyraz szacunku dla odbiorców i podstawa budowania trwałej, opartej na wiarygodności relacji.  

Po pierwsze zasady

The Influencer Legal Hub zawiera zasady obowiązujące influencerów w roli reklamodawców i sprzedawców. Jest to narzędzie Komisji Europejskiej, które pomaga w tworzeniu i przestrzeganiu standardów ochrony konsumentów. Przedstawia prawdziwe przypadki i best practices, które pomogą influencerom uniknąć kar finansowych za nieuczciwe praktyki biznesowe oraz chronić ich reputację.

#OznaczamReklamy

Infuencer powinien zawsze informować o wszystkich formach komercyjnej współpracy, takich jak reklama, sponsoring, partnerstwo, recenzje bezpłatnie otrzymanych produktów, wymiana barterowa. Pozwoli to obserwatorom na ocenę wartości przekazu i podjęcie świadomej decyzji konsumenckiej. Oznaczenia powinny być jasne, jednoznaczne i czytelne.

Zapoznaj się z Rekomendacjami Prezesa UOKiK dotyczącymi oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych #OznaczamReklamy.

Współpracuj tylko z markami godnymi zaufania

Współpracuj wyłącznie z godnymi zaufania markami i zawsze sam wypróbuj produkty, zanim polecisz je swoim obserwatorom. Dzięki temu, Twoje rekomendacje będą wiarygodne i pozwolą na podejmowanie racjonalnych decyzji przez konsumentów.

Bierz odpowiedzialność za to, co przekazujesz

Przekazuj tylko pełne, zweryfikowane i aktualne informacje. Pamiętaj, aby polegać na sprawdzonych źródłach. Wprowadzenie konsumentów w błąd może im zaszkodzić oraz zniszczyć Twoją wiarygodność i reputację.

Zdrowie pod szczególną ochroną

Zachowaj szczególną ostrożność przy podawaniu informacji dotyczących zdrowia. Przekazuj tylko sprawdzone informacje oparte na faktach, podaj źródło wiedzy. Wprowadzające w błąd twierdzenia na temat korzyści zdrowotnych, nie tylko są niezgodne z prawem, ale też mogą mieć poważne negatywne skutki dla zdrowia konsumentów.

Upewnij się, że produkty, które sprzedajesz lub promujesz, są bezpieczne

Upewnij się, że produkty, które oferujesz lub polecasz są z legalnego źródła i mają wymagane certyfikaty. Na Safety Gate – stronie internetowej Komisji Europejskiej znajdziesz listę wycofanych produktów. Jeśli produkt zostanie wycofany, nie sprzedawaj go ani nie promuj, ponieważ może to narazić bezpieczeństwo i zdrowie konsumentów.

Bezpieczeństwo w internecie

Edukuj swoich obserwujących na temat bezpiecznych metod płatności, konieczności korzystania z zaufanych witryn internetowych i ochrony danych osobowych. Pomoże to tworzyć bezpieczne środowisko zakupów online i zwiększy ochronę konsumentów.

Bądźmy w kontakcie

Mimo że prywatność jest ważna, należy przestrzegać prawa europejskiego. Prawo ochrony konsumentów wskazuje konieczność udostępniania pewnych informacji, takich jak dane do kontaktu ze sprzedającym.

Pamiętaj o prawach konsumenta

Gdy promujesz lub sprzedajesz produkty, pamiętaj o informacjach dotyczących praw konsumentów – gwarancjach, zasadach zwrotów i obsłudze klienta. Dzięki temu klienci mogą bezpiecznie dokonywać zakupów, wiedząc, z jakich praw mogą skorzystać, jeśli produkt nie spełni ich oczekiwań.

Uczciwość popłaca

Bądź autentyczny i uczciwy w publikowanych przez siebie treściach. Rzetelne, poparte doświadczeniem rekomendacje i przejrzysta komunikacja budują zaufanie wśród odbiorców, sprzyjają długotrwałym relacjom i wiarygodności influencera. Zapewniają też młodym konsumentom możliwość podejmowania świadomych decyzji zakupowych w oparciu o godne zaufania opinie.

Skip to content