#SaferInternetDay
- Dzień Bezpiecznego Internetu (Safer Internet Day) obchodzimy w UE od 2004 r.
- W tym roku koncentrujemy się na działaniach influencerów, które niestety nie zawsze są zgodne z prawem.
- Apelujemy do influencerów o przestrzeganie prawa i etyki by zapewnić ochronę, szczególnie młodym konsumentom.
ECC-Net opracowało 10 kluczowych zasad i praktyk, które pomogą influencerom chronić młodych konsumentów. Przestrzeganie prawa oraz etyki pozwala na tworzenie bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni online. To wyraz szacunku dla odbiorców i podstawa budowania trwałej, opartej na wiarygodności relacji.
Po pierwsze zasady
The Influencer Legal Hub zawiera zasady obowiązujące influencerów w roli reklamodawców i sprzedawców. Jest to narzędzie Komisji Europejskiej, które pomaga w tworzeniu i przestrzeganiu standardów ochrony konsumentów. Przedstawia prawdziwe przypadki i best practices, które pomogą influencerom uniknąć kar finansowych za nieuczciwe praktyki biznesowe oraz chronić ich reputację.
#OznaczamReklamy
Infuencer powinien zawsze informować o wszystkich formach komercyjnej współpracy, takich jak reklama, sponsoring, partnerstwo, recenzje bezpłatnie otrzymanych produktów, wymiana barterowa. Pozwoli to obserwatorom na ocenę wartości przekazu i podjęcie świadomej decyzji konsumenckiej. Oznaczenia powinny być jasne, jednoznaczne i czytelne.
Zapoznaj się z Rekomendacjami Prezesa UOKiK dotyczącymi oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych #OznaczamReklamy.
Współpracuj tylko z markami godnymi zaufania
Współpracuj wyłącznie z godnymi zaufania markami i zawsze sam wypróbuj produkty, zanim polecisz je swoim obserwatorom. Dzięki temu, Twoje rekomendacje będą wiarygodne i pozwolą na podejmowanie racjonalnych decyzji przez konsumentów.
Bierz odpowiedzialność za to, co przekazujesz
Przekazuj tylko pełne, zweryfikowane i aktualne informacje. Pamiętaj, aby polegać na sprawdzonych źródłach. Wprowadzenie konsumentów w błąd może im zaszkodzić oraz zniszczyć Twoją wiarygodność i reputację.
Zdrowie pod szczególną ochroną
Zachowaj szczególną ostrożność przy podawaniu informacji dotyczących zdrowia. Przekazuj tylko sprawdzone informacje oparte na faktach, podaj źródło wiedzy. Wprowadzające w błąd twierdzenia na temat korzyści zdrowotnych, nie tylko są niezgodne z prawem, ale też mogą mieć poważne negatywne skutki dla zdrowia konsumentów.
Upewnij się, że produkty, które sprzedajesz lub promujesz, są bezpieczne
Upewnij się, że produkty, które oferujesz lub polecasz są z legalnego źródła i mają wymagane certyfikaty. Na Safety Gate – stronie internetowej Komisji Europejskiej znajdziesz listę wycofanych produktów. Jeśli produkt zostanie wycofany, nie sprzedawaj go ani nie promuj, ponieważ może to narazić bezpieczeństwo i zdrowie konsumentów.
Bezpieczeństwo w internecie
Edukuj swoich obserwujących na temat bezpiecznych metod płatności, konieczności korzystania z zaufanych witryn internetowych i ochrony danych osobowych. Pomoże to tworzyć bezpieczne środowisko zakupów online i zwiększy ochronę konsumentów.
Bądźmy w kontakcie
Mimo że prywatność jest ważna, należy przestrzegać prawa europejskiego. Prawo ochrony konsumentów wskazuje konieczność udostępniania pewnych informacji, takich jak dane do kontaktu ze sprzedającym.
Pamiętaj o prawach konsumenta
Gdy promujesz lub sprzedajesz produkty, pamiętaj o informacjach dotyczących praw konsumentów – gwarancjach, zasadach zwrotów i obsłudze klienta. Dzięki temu klienci mogą bezpiecznie dokonywać zakupów, wiedząc, z jakich praw mogą skorzystać, jeśli produkt nie spełni ich oczekiwań.
Uczciwość popłaca
Bądź autentyczny i uczciwy w publikowanych przez siebie treściach. Rzetelne, poparte doświadczeniem rekomendacje i przejrzysta komunikacja budują zaufanie wśród odbiorców, sprzyjają długotrwałym relacjom i wiarygodności influencera. Zapewniają też młodym konsumentom możliwość podejmowania świadomych decyzji zakupowych w oparciu o godne zaufania opinie.