Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w jasny i widoczny sposób oraz bezpośrednio przed złożeniem przez niego zamówienia o następujących kwestiach:
- dane identyfikujące przedsiębiorcę
- podstawowe cechy towaru lub usługi
- łączna cena lub wynagrodzenie wraz z podatkami, a także opłaty za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakiekolwiek inne dodatkowe koszty
- sposoby płatności, dostawy lub spełnienia świadczenia
- stosowana procedura reklamacyjna
- w przypadku prawa do odstąpienia od umowy – warunki, terminy oraz procedura odstąpienia
- koszty zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy
- termin, w którym oferta lub cena pozostają wiążące
Konsument musi mieć świadomość, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Potwierdzenie złożonego zamówienia musi być w łatwy i czytelny sposób oznaczone z użyciem słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równoważnym sformułowaniem.
Najpóźniej na początku procesu składania zamówienia Konsument musi mieć dostęp do informacji o ewentualnych ograniczeniach w dostarczeniu oraz akceptowanych sposobach płatności.
Przedsiębiorca musi dostarczyć potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku najpóźniej w chwili dostarczenia towarów lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Konsument ma prawo zwrotu towaru zakupionego przez internet bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. Jest to tak zwane prawo do odstąpienia od umowy. Od tej zasady są jednak wyjątki. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez nternet reguluje Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r., która implementuje Dyrektywę UE 2011/83.
Dowiedz się więcej: Odstąpienie od umowy – zakupy przez internet.
Konsument jest zwolniony z obowiązku jakiejkolwiek zapłaty w przypadkach niezamówionego dostarczania towarów lub niezamówionego świadczenia usług. Brak odpowiedzi konsumenta nie jest równoznaczny z jego zgodą.
Przykładowo, przedsiębiorca wysyła książkę wraz z dołączoną fakturą, pomimo że nigdy nie kontaktował się z daną osobą. Wówczas konsument nie ma obowiązku uiszczenia opłaty, gdyż przedsiębiorca wysyła towar na własne ryzyk
Obniżki cen towarów
Podczas wyprzedaży/promocji sprzedawca powinien poinformować o:
- aktualnej cenie,
- najniższej cenie, która obowiązywała w ciągu 30 dni.
Towar jest sprzedaży krócej niż 30 dni?
Podczas wyprzedaży/promocji sprzedawca powinien poinformować o:
- aktualnej cenie,
- najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaż.
Towary szybko psujące się (np. produkty spożywcze)
Podczas wyprzedaży/promocji sprzedawca powinien poinformować o:
- aktualnej cenie,
- cenie sprzed pierwszej obniżki.
Podstawa prawna: art. 4 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
Przepisy dotyczą sprzedaży internetowej, stacjonarnej i za pośrednictwem reklam.
Dostawca platformy handlowej – obowiązki informacyjne
Dostawca platformy handlowej, ma obowiązek poinformować konsumenta o:
- o parametrach decydujących o plasowaniu towarów,
- czy sprzedawca oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną,
- o braku stosowania przepisów chroniących konsumentów, jeżeli stroną umowy jest osoba fizyczna
- o obowiązkach dostawcy platformy i sprzedawcy, wynikających z realizacji umowy
Wszelkie informacje powinny być dostarczone konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały.
Jeżeli platforma handlowa, sklep, czy porównywarka oferują na stronie wyszukiwarkę produktów, są zobowiązani do:
- informowania o głównych parametrach, które decydują o kolejności plasowania produktów
- wyraźnego oznaczenia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.
Jeżeli przedsiębiorca udostępnia nam opinie innych klientów, powinien wykazać, czy i w jaki sposób zapewnia, że pochodzą one od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.
Konsument powinien też wiedzieć, czy sprzedawca udostępnia:
- wszystkie opinie
- czy opinie są sponsorowane lub
- czy na opinie mają wpływ umowy z danym przedsiębiorcą
Ponadto za nieuczciwą praktykę rynkowe uznawane jest:
- twierdzenie przez przedsiębiorcę, który umożliwia dostęp do opinii konsumentów o produktach, że te opinie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli – mimo że przedsiębiorca ten nie podjął uzasadnionych i proporcjonalnych kroków, aby sprawdzić, czy opinie te pochodzą od tych konsumentów,
- zamieszczanie lub zlecanie zamieszczania innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcanie opinii lub rekomendacji konsumentów w celu promowania produktów.
Jeśli przedsiębiorca stosuje indywidualne dostosowanie ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji, musi o tym jasno poinformować konsumenta przed zawarciem z nim umowy.
Dotyczy to np. sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zależności np. od jego lokalizacji, urządzenia, z którego korzysta (np. smartfon, laptop) czy historii przeglądanych stron.
Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 5a ustawy o prawach konsumenta.
Można je reklamować podobnie jak inne towary czy usługi. Przedsiębiorca jest odpowiedzialny za ich zgodność. Musi też dostarczać konsumentowi aktualizacje przez co najmniej 2 lata.
Odstąpienie od umowy – płatność danymi osobowymi
Obowiązki przedsiębiorcy
Odstąpienie przez konsumenta od umowy o dostarczanie treści cyfrowych lub umowy o świadczenie usług cyfrowych opłaconych danymi osobowymi, naklada na przedsiębiorcę następujące obowiązki:
- w odniesieniu do danych osobowych, przedsiębiorca wykonuje obowiązki wynikające z RODO,
- w odniesieniu do treści innych niż dane osobowe wytworzonych przez konsumenta w trakcie korzystania z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej dostarczonych przez przedsiębiorcę, od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy przedsiębiorca nie może ich wykorzystywać z wyjątkiem treści, które:
- są użyteczne wyłącznie w związku z treścią cyfrową lub usługą cyfrową, które stanowiły przedmiot umowy,
- dotyczą wyłącznie aktywności konsumenta w trakcie korzystania z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej dostarczonych przez przedsiębiorcę,
- zostały połączone przez przedsiębiorcę z innymi danymi i nie mogą zostać z nich wydzielone lub mogą zostać wydzielone jedynie przy nakładzie niewspółmiernych wysiłków lub
- zostały wytworzone przez konsumenta wspólnie z innymi konsumentami, którzy nadal mogą z nich korzystać.
W tym ostatnim przypadku, przedsiębiorca na żądanie konsumenta udostępnia mu treści inne niż dane osobowe, które zostały dostarczone lub wytworzone przez konsumenta w trakcie korzystania z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej dostarczonych przez przedsiębiorcę.
Konsument ma prawo bezpłatnie odzyskać treści cyfrowe od dostawcy, bez przeszkód z jego strony, w rozsądnym terminie i w powszechnie używanym formacie przeznaczonym do odczytu maszynowego (czyli w formacie umożliwiającym odczytanie ich przez komputer).
Podstawa prawna: art. 32a ustawy o prawach konsumenta