Zakup używanego samochodu

Wiarygodność każdej firmy nawet zarejestrowanej za granicą, w innym kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, można zweryfikować. Wystarczy wpisać jej nazwę do wyszukiwarki w rejestrze podmiotów gospodarczych danego kraju (odpowiedniki polskiego Krajowego Rejestru Sądowego) i sprawdzić od kiedy istnieje oraz gdzie ma siedzibę.

ECK zwraca uwagę na przypadki, gdzie dane rejestrowe prawdziwych firm były wykorzystywane przez przestępców. Zalecamy nie traktować takich informacji jako jedynej metody weryfikacji oferty.

Warto dokładnie przyjrzeć się ogłoszeniom w serwisach aukcyjnych, w których osoby podające się za znawców oferują wyjazd i fachową pomoc przy zakupie samochodu, np. „Specjalista-tłumacz pomoże w zakupie samochodu na terenie Niemiec”.

Rzekomy profesjonalista oferuje swoją usługę w trybie “kup teraz”, nie podpisując z kupującym żadnej umowy. Pomaga w znalezieniu samochodu, a na miejscu negocjuje umowę i sprawdza dokumenty sporządzone w obcym języku. Niestety zdarza się, że taka osoba nie jest prawdziwym specjalistą i współpracuje z nieuczciwym dilerem, fałszywie tłumacząc treść dokumentów kupującemu.

Przed zapłatą konsument powinien skłonić sprzedawcę do pisemnego potwierdzenia w umowie, np. bezwypadkowości auta, stanu licznika itp. To dowód niezbędny do dochodzenia roszczeń w razie, gdyby okazało się, że auto ma wady.

Wielu rozczarowań udaje się uniknąć poprzez oddanie samochodu do sprawdzenia w niezależnym warsztacie jeszcze przed podpisaniem umowy ze sprzedawcą. Najczęstsze problemy, które wielu kupujących odkrywa dopiero po zawarciu transakcji to cofnięty licznik, ukryte usterki, np. uszkodzony silnik czy fakt, że samochód jest powypadkowy. Jeżeli nie ma możliwości dokonania przeglądu przez zakupem, warto przynajmniej pojechać po auto ze znajomym – znawcą samochodów.

ECK zwraca uwagę na istnienie serwisów komercyjnych weryfikujących historię pojazdów, jednocześnie wskazując, że uzyskane tą drogą raporty mogą nie zawierać wszystkich informacji, np. o wypadkach, które nie zostały zgłoszone ubezpieczycielowi.

Kodeks cywilny w Polsce nie określa formy prawnej umowy sprzedaży, jednak dla bezpieczeństwa kupującego powinna być sporządzona na piśmie. Dodatkowo, konsument powinien zadbać, aby w umowie znalazły się zapisy zawierające:

  • dane sprzedawcy (nazwa firmy, adres, NIP, KRS itp.), 
  • umówiona cena samochodu,
  • dane pojazdu (marka, model, numer nadwozia, numer rejestracyjny, rok produkcji, przebieg),
  • dokładny opis samochodu wraz z informacją o wadach (ten zapis jest ważny w przypadku dochodzenia roszczeń z tytułu wad ukrytych),
  • oświadczenie, że samochód jest wolny od zastawów, zabezpieczeń lub praw osób trzecich,
  • sposób rozliczenia,
  • podpisy stron.

Powyższe informacje mają zastosowanie do zakupów dokonywanych w Polsce. W przypadku dokonywania zakupu w innym kraju, sugerujemy zapoznanie się z tego typu wymogami właściwymi dla konkretnego państwa, gdyż zwykle będą miały zastosowanie tamtejsze przepisy.

Należy również zapoznać się w wymogami rejestracyjnymi, np. jak dopilnować sporządzenia odpowiednich dokumentów eksportowych. Może mieć to wpływ na możliwość rejestracji pojazdu oraz kwestie celno-skarbowe.

Reklamacja

Zakup używanego samochodu od przedsiębiorcy jest traktowany jak każdy inny zakup konsumencki, gdzie sprzedający odpowiada za wady fizyczne i prawne, które istniały w momencie przekazania przedmiotu umowy.

Przykładem takiej wady fizycznej może być usterka, która nie wynika z normalnego cyklu eksploatacji pojazdu (biorąc pod uwagę przebieg i historię serwisową), czy niezgodność z opisem zawartym w ofercie sprzedaży.

Przykładem wady prawnej może być ciążący na pojeździe zastaw lub prawa osób trzecich.

Szczególnymi przypadkami są sprzedaż samochodów, które nie mogą bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych, ze względu na stan techniczny oraz pojazdów ze zmanipulowanym przebiegiem. W niektórych przypadkach może zostać to uznane za przestępstwo. 

Istotnym będzie niezwłoczne poinformowanie sprzedawcy o zaistniały problemie i danie mu sposobności do ustosunkowania się do reklamacji. W zależności od czasu, jaki upłynął od przekazania pojazdu, przedsiębiorca może mieć obowiązek udowodnienia braku istnienia wady w momencie przekazania pojazdu.

ECK zaleca nie podejmowanie generujących koszty działań, zanim przedsiębiorca nie ustosunkuje się do reklamacji lub nie udzieli odpowiedzi w rozsądnym czasie.

  • Doprowadzenia samochodu do stanu zgodnego z umową (nieodpłatnie),
  • obniżenia ceny (w przypadku, gdy naprawa lub wymiana narażałaby kupującego na nadmierne niedogodności lub wymiana lub naprawa wymaga nadmiernych kosztów),
  • odstąpienia od umowy.
  •  

Zakup używanego samochodu z Niemiec

Sprzedawca w Niemczech może dokonać wyłączenia swojej odpowiedzialności wynikającej z niezgodności towaru z umową tylko w dwóch sytuacjach:

  • gdy sprzedawca działa jako osoba prywatna, a sprzedaż nie odbywa się w ramach jego działalności gospodarczej,
  • gdy zarówno sprzedawca jak i kupujący działają jako handlowcy (obaj w ramach działalności gospodarczej).

W tym wypadku dealer używa w umowie jednego z następujących zapisów:

  • “Händlerkauf”, “Händlergeschäft” – oznacza, że kupujący i sprzedający są przedsiębiorcami (działają w ramach swojej działalności gospodarczej, a nie prywatnej),
  • “Käufer bestätigt Gewerbetreibender” – kupujący potwierdza, że jest przedsiębiorcą (handlowcem),
  • “Kauf zwischen zwei Verbrauchern” – oznacza, że kupujący i sprzedający są konsumentami (zawierają transakcję jako osoby prywatne).

Jeśli któraś z wymienionych powyżej fraz znajduje się w umowie, istnieje znaczące prawdopodobieństwo, że w dokumencie pojawi się także dodatkowy zapis w rodzaju: “Ohne Garantie”/ “Unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung” / “Ausschluss der Sachmängelhaftung”, który oznacza

bez prawa do reklamacji“. 

Przykładowa umowa: umowa niemiecka

Dealerzy używanych aut starają się uwolnić od odpowiedzialności wynikającej z niezgodności towaru z umową również poprzez zapis informujący, że samochód w momencie sprzedaży nie posiadał żadnych wad czy uszkodzeń, albo – co gorsza – istniejące wady były znane kupującemu.

  • “Verkauft wie gesehen” – potwierdzenie, że sprzedaż została poprzedzona oględzinami (kupujący nabywa auto ze świadomością, w jakim jest ono stanie). 
  • “Käufer bestätigt, dass er auf Mängel hingewiesen wurde und diese akzeptiert hat” – kupujący potwierdza, że został poinformowany o wadach (uszkodzeniach) i je akceptuje. 

ECK zwraca uwagę, że w niektórych przypadkach tego rodzaju zapisy mogą zostać podważone, niemniej jednak w praktyce może być trudnym do osiągnięcia takiego rezultatu polubownie.

Sprzedający, starając się zachwalać auto, może składać obietnice bez pokrycia. Jeśli nie znajdą one odzwierciedlenia w umowie sprzedaży, dealer może uchylać się od wypełnienia ustnych zobowiązań, powołując się na zapisy w rodzaju:

  • “Nebenabreden bedürfen zu ihrer Gültigkeit der Schriftform” – specjalne ustalenia (klauzule) muszą być sporządzone w formie pisemnej dla zachowania ich ważności. 
  • “Ich bestätige, dass mir der Verkäufer keine Zusicherungen gemacht hat” – oznacza: “Potwierdzam, że nie otrzymałem od sprzedającego żadnych gwarancji ani zapewnień”.

Przykładowa umowa:

Pamiętaj

  • Konsument powinien uważnie przejrzeć dokumenty pojazdu (książkę serwisową, dowód rejestracyjny, jeśli pojazd jest zarejestrowany.
  • Prawo do reklamacji nie przysługuje, jeżeli konsument wiedział przed zakupem o danej wadzie. 
Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.