Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w jasny i widoczny sposób oraz bezpośrednio przed złożeniem przez niego zamówienia o następujących kwestiach:

  • dane identyfikujące przedsiębiorcę
  • podstawowe cechy towaru lub usługi
  • łączna cena lub wynagrodzenie wraz z podatkami, a także opłaty za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakiekolwiek inne dodatkowe koszty
  • sposoby płatności, dostawy lub spełnienia świadczenia
  • stosowana procedura reklamacyjna
  • w przypadku prawa do odstąpienia od umowy – warunki, terminy oraz procedura odstąpienia
  • koszty zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy
  • termin, w którym oferta lub cena pozostają wiążące

Konsument musi mieć świadomość, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Potwierdzenie złożonego zamówienia musi być w łatwy i czytelny sposób oznaczone z użyciem słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równoważnym sformułowaniem.

Najpóźniej na początku procesu składania zamówienia Konsument musi mieć dostęp do informacji o ewentualnych ograniczeniach w dostarczeniu oraz akceptowanych sposobach płatności.

Przedsiębiorca musi dostarczyć potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku najpóźniej w chwili dostarczenia towarów lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Konsument ma prawo zwrotu towaru zakupionego przez internet bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. Jest to tak zwane prawo do odstąpienia od umowy.  Od tej zasady są jednak wyjątki. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet reguluje Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r., która implementuje Dyrektywę UE 2011/83.

Dowiedz się więcej: Odstąpienie od umowy – zakupy przez internet.

Konsument jest zwolniony z obowiązku jakiejkolwiek zapłaty w przypadkach niezamówionego dostarczania towarów lub niezamówionego świadczenia usług. Brak odpowiedzi konsumenta nie jest równoznaczny z jego zgodą.

Przykładowo, przedsiębiorca wysyła książkę wraz z dołączoną fakturą, pomimo że nigdy nie kontaktował się z daną osobą. Wówczas konsument nie ma obowiązku uiszczenia opłaty, gdyż przedsiębiorca wysyła towar na własne ryzyk

Obniżki cen towarów

Podczas wyprzedaży/promocji sprzedawca powinien poinformować o:

  • aktualnej cenie,
  • najniższej cenie, która obowiązywała w ciągu 30 dni.

Towar jest sprzedaży krócej niż 30 dni?

Podczas wyprzedaży/promocji sprzedawca powinien poinformować o:

  • aktualnej cenie,
  • najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaż.

Towary szybko psujące się (np. produkty spożywcze)

Podczas wyprzedaży/promocji sprzedawca powinien poinformować o:

  • aktualnej cenie,
  • cenie sprzed pierwszej obniżki.

Podstawa prawna: art. 4 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług

Przepisy dotyczą sprzedaży internetowej, stacjonarnej i za pośrednictwem reklam.

Dostawca platformy handlowej – obowiązki informacyjne

Dostawca platformy handlowej, ma obowiązek poinformować konsumenta o:

  • o parametrach decydujących o plasowaniu towarów,
  • czy sprzedawca oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną,
  • o braku stosowania przepisów chroniących konsumentów, jeżeli stroną umowy jest osoba fizyczna
  • o obowiązkach dostawcy platformy i sprzedawcy, wynikających z realizacji umowy

 Wszelkie informacje powinny być dostarczone konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały.

Jeżeli platforma handlowa, sklep, czy porównywarka oferują na stronie wyszukiwarkę produktów, są zobowiązani do:

  • informowania o głównych parametrach, które decydują o kolejności plasowania produktów 
  • wyraźnego oznaczenia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli przedsiębiorca udostępnia nam opinie innych klientów, powinien wykazać, czy i w jaki sposób zapewnia, że pochodzą one od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

Konsument powinien też wiedzieć, czy sprzedawca udostępnia:

  • wszystkie opinie
  • czy opinie są sponsorowane lub
  • czy na opinie mają wpływ umowy z danym przedsiębiorcą

Ponadto za nieuczciwą praktykę rynkowe uznawane jest:

  • twierdzenie przez przedsiębiorcę, który umożliwia dostęp do opinii konsumentów o produktach, że te opinie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli – mimo że przedsiębiorca ten nie podjął uzasadnionych i proporcjonalnych kroków, aby sprawdzić, czy opinie te pochodzą od tych konsumentów,
  • zamieszczanie lub zlecanie zamieszczania innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcanie opinii lub rekomendacji konsumentów w celu promowania produktów.

Jeśli przedsiębiorca stosuje indywidualne dostosowanie ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji, musi o tym jasno poinformować konsumenta przed zawarciem z nim umowy.

Dotyczy to np. sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zależności np. od jego lokalizacji, urządzenia, z którego korzysta (np. smartfon, laptop) czy historii przeglądanych stron.

Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 5a ustawy o prawach konsumenta.

Towary te podlegają prawu do reklamacji. Przedsiębiorca ma obowiązek dostarczyć aktualizację, jeśli jest to konieczne do zachowania zgodności treści lub usługi cyfrowej z umową.

 

Odstąpienie od umowy – płatność danymi osobowymi

Obowiązki przedsiębiorcy

Odstąpienie przez konsumenta od umowy o dostarczanie treści cyfrowych lub umowy o świadczenie usług cyfrowych opłaconych danymi osobowymi, naklada na przedsiębiorcę następujące obowiązki: 

  • w odniesieniu do danych osobowych, przedsiębiorca wykonuje obowiązki wynikające z RODO,
  • w odniesieniu do treści innych niż dane osobowe wytworzonych przez konsumenta w trakcie korzystania z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej dostarczonych przez przedsiębiorcę, od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy przedsiębiorca nie może ich wykorzystywać z wyjątkiem treści, które:
    1. są użyteczne wyłącznie w związku z treścią cyfrową lub usługą cyfrową, które stanowiły przedmiot umowy,
    2. dotyczą wyłącznie aktywności konsumenta w trakcie korzystania z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej dostarczonych przez przedsiębiorcę,
    3. zostały połączone przez przedsiębiorcę z innymi danymi i nie mogą zostać z nich wydzielone lub mogą zostać wydzielone jedynie przy nakładzie niewspółmiernych wysiłków lub
    4. zostały wytworzone przez konsumenta wspólnie z innymi konsumentami, którzy nadal mogą z nich korzystać.

W tym ostatnim przypadku, przedsiębiorca na żądanie konsumenta udostępnia mu treści inne niż dane osobowe, które zostały dostarczone lub wytworzone przez konsumenta w trakcie korzystania z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej dostarczonych przez przedsiębiorcę.

Konsument ma prawo bezpłatnie odzyskać treści cyfrowe od dostawcy, bez przeszkód z jego strony, w rozsądnym terminie i w powszechnie używanym formacie przeznaczonym do odczytu maszynowego (czyli w formacie umożliwiającym odczytanie ich przez komputer).

Podstawa prawna: art. 32a ustawy o prawach konsumenta

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.