Odwołany lot

  • zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
  • prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i e-maile
  • zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy
  • prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności
    lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem podróży
  • pasażerowie powinni zostać poinformowani o przysługujących im prawach przez przewoźnika;
  • przewoźnik powinien zaproponować wybór, czy chcą zażądać zwrotu ceny biletu (tracąc jednocześnie prawo do opieki), czy kontynuować podróż w najbliższym możliwym terminie;
  • w przypadku decyzji o kontynuowaniu podróży w późniejszym terminie, przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom opieki, tj. posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwóch rozmów telefonicznych lub e-maili. Obowiązkiem przewoźnika jest również zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy (czytaj poniżej);
  • jeżeli linia lotnicza nie zapewni odpowiedniej opieki, pasażer może domagać się zwrotu pieniędzy na podstawie kopii paragonów/faktur;
  • jeżeli lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni, pasażerowi może przysługiwać odszkodowanie (czytaj poniżej).
  • złe warunki atmosferyczne
  • klęski żywiołowe
  • strajki strony trzeciej np. personelu lotniska
  • destabilizacja polityczna
  • zagrożenie bezpieczeństwa;
  • ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego np. zamknięcie pasa startowego
  • zderzenie samolotu z ptakiem
  • ukryte wady produkcyjne samolotu

Opóźniony lot

Opóźnienia połączeń lotniczych zostały objęte przepisami Rozporządzenia 261/2004 na podstawie orzeczenia TSUE w tej sprawie, co oznacza że w przypadku opóźnienia połączenia lotniczego pasażerowie posiadają prawa wynikające z  zapisów tego rozporządzenia.

  • pasażerowie powinni zostać poinformowani o przysługujących im prawach przez przewoźnika;
  • przy opóźnieniu wylotu powyżej ustalonego w Rozporządzeniu czasu, pasażerowie mają prawo do opieki, tj. posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i dwa e-maile, zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem;
  • prawo do zwrotu kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin;
  • w przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem – pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro chyba, że lot został opóźniony z powodu nadzwyczajnych okoliczności.

Prawo do opieki przysługuje pasażerom w przypadku opóźnienia wylotu o:

Długość opóźnieniaDługość trasy 
od 2 godz.loty do 1500 km
od 3 godz.loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km
od 4 godz.wszystkie inne loty

Po upływie wskazanego w tabeli czasu przedstawiciel linii lotniczych lub lotniska powinien zaopatrzyć oczekujących pasażerów w posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania.

Jeżeli opieka nie zostanie zagwarantowana, a pasażer samodzielnie poniesie ww. koszty, może domagać się zwrotu pieniędzy od linii lotniczej na podstawie paragonów lub faktur.

W przypadku, gdy następuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy np. w czasie nocy, przedstawiciel linii lotniczych lub lotniska powinien poinstruować pasażerów o możliwości noclegu w hotelu oraz transporcie z i do hotelu. Jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu, pasażer może domagać się zwrotu pieniędzy na podstawie kopii paragonów lub faktur.

Odszkodowanie za opóźniony lot może przysługiwać pasażerom, którzy dotarli do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie.

Czas opóźnienia, na potrzeby roszczenia o odszkodowanie, jest obliczany na podstawie różnicy między czasem rozkładowym przylotu do miejsce docelowego, a momentem otwarcia drzwi samolotu po wylądowaniu.

Przewoźnik zwolniony jest z wypłaty odszkodowania w sytuacji gdy może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot jest uzależniona od długości lotu i długości opóźnienia w dotarciu na miejsce docelowe:

Długość trasy Wysokość odszkodowania
loty do 1500 km250 euro
loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km400 euro
wszystkie inne loty600 euro

* Warto pamiętać o tym, że w tym ostatnim przypadku wskazanym w tabeli, przewoźnik może zaoferować odszkodowanie obniżone o 50%, jeżeli dotarliśmy na miejsce docelowe z opóźnieniem poniżej 4 godzin.

  • złe warunki atmosferyczne
  • klęski żywiołowe
  • strajki strony trzeciej np. personelu lotniska
  • destabilizacja polityczna
  • zagrożenie bezpieczeństwa
  • ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego np. zamknięcie pasa startowego
  • uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem)
  • ukryte wady produkcyjne samolotu

Reklamację należy wysłać w formie pisemnej albo elektronicznej, zachowując potwierdzenie. Przewoźnicy zwykle umożliwiają złożenie roszczenia przy użyciu odpowiednich formularzy lub drogą e-mailową. W przypadku złożenia reklamacji przy użyciu formularza na stronie przewoźnika, warto upewnić się czy otrzymaliśmy wiadomość e-mail z potwierdzeniem przyjęcia tego zgłoszenia. Dodatkowo można także wykonać zrzut ekranu z komunikatem potwierdzającym przyjęcie zgłoszenia.

ECK przygotowało zestawienie formularzy reklamacyjnych najpopularniejszych europejskich przewoźników lotniczych

W reklamacji wskazać dane lotu oraz kwotę, której się domagamy. Nie jest obowiązkowe podanie podstawy prawnej.

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przysługuje również w przypadku lotów czarterowych.

DO KOGO ZWRÓCIĆ SIĘ O POMOC?

Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty lub nie odpowie na reklamację w ciągu 30 dni, konsument może zwrócić się o pomoc do odpowiedniej instytucji.

ECK Polska zwraca uwagę, że właściwą do rozpatrzenia takiej skargi będzie instytucja w kraju wylotu jeżeli trasa rozpoczyna się na terenie wspólnoty), zaś jeżeli skarga dotyczy lotu spoza terytorium wspólnoty, instytucja w kraju docelowym. Należy zaznaczyć, że nie w każdym kraju możliwe jest skierowanie wniosku o wskazanie zasadności takiego roszczenia.

Odmowa przyjęcia na pokład (overboking)

Overbooking to sytuacja niewpuszczenia pasażera na pokład wynikająca z braku miejsc. Najczęściej jest skutkiem sprzedaży zbyt dużej ilości miejsc przez przewoźnika na dany lot. 

Pasażer zgłaszający się do odprawy może zostać poinformowany o overbookingu. W takiej sytuacji przewoźnik może zaproponować kontynuowanie podróży w późniejszym terminie. taka sytuacja może zdarzyć się również przy bramce podczas wpuszczania pasażerów na pokład.

Jeżeli przewoźnik nie otrzyma zgłoszeń od pasażerów rezygnujących z lotu w związku z overbookingiem, ma prawo samodzielnie wyznaczyć osoby, które nie zostaną wpuszczone na pokład.

W przypadku niewpuszczenia na pokład samolotu, pasażerom przysługują prawa wynikające z Rozporządzenia 261/2004, podobnie jak w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu.

  • pasażerowie powinni zostać poinformowani o przysługujących im prawach przez przewoźnika;
  • przewoźnik powinien zaproponować wybór czy chcą zażądać zwrotu ceny biletu (tracąc jednocześnie prawo do opieki), czy kontynuować podróż w najbliższym możliwym terminie;
  • w przypadku decyzji o kontynuowaniu podróży w późniejszym terminie, przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom opieki, tj. posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne lub e-maile. Przewoźnik ma obowiązek również zapewnić zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy (czytaj poniżej);
  • jeżeli linia lotnicza nie zapewni odpowiedniej opieki, pasażer może domagać się zwrotu pieniędzy na podstawie kopii paragonów/faktur;
  • jeżeli lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni, pasażerowi może przysługiwać odszkodowanie (czytaj poniżej).

W przypadku odmowy wejścia na pokład z powodu overbookingu, przewoźnik nie może odmówić wypłaty odszkodowania, powołując się na nadzwyczajne okoliczności, co oznacza że odszkodowanie musi zostać wypłacone w każdym takim przypadku.

Wysokość odszkodowania za overbooking jest uzależniona od długości trasy lotu:

Długość trasy Wysokość odszkodowania
loty do 1500 km250 euro
loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km400 euro
wszystkie inne loty600 euro

Warto pamiętać o tym, że przewoźnik może zaoferować odszkodowanie obniżone o 50%, jeżeli nasze opóźnienie w dotarciu na miejsce docelowe nie przekracza określonych w Rozporządzeniu 261/2004 granic, w zależności od odległości między miejscem wylotu a miejscem docelowym (2 godziny przy odległości do 1500 km, 3 godziny dla dalszych połączeń wewnątrz UE, oraz innych lotów na odległości od 1500 km do 3500 km, 4 godziny dla pozostałych lotów).

Podstawa prawna

ECK Polska zachęca do zapoznania się z informacjami o prawach pasażerów lotniczych dostępnymi na stronie Komisji Europejskiej, w tym spisem orzeczeń TSUE, precyzującym zastosowanie zapisów Rozporządzenia 261/2004, które wraz z odpowiednimi orzeczeniami stanowią podstawę prawną dla roszczeń wynikających z odwołania lotów, opóźnienia lotów i odmowy wejścia na pokład z powodu tzw. overbookingu.

Warto zwrócić uwagę również na aktualne wytyczne interpretacyjne Komisji Europejskiej.

Przedawnienie roszczeń

  • Rozporządzenie (WE) 261/2004 nie wskazuje terminu, w jakim pasażerowie powinni domagać się wypłaty odszkodowania, ECK Polska zaleca niezwłoczne złożenie skargi do przewoźnika obsługującego połączenie;
  • ważne! Termin przedawnienia roszczenia z tytułu Rozporządzenia 261/2004 jest kwestią złożoną, na którą mogą mieć wpływ miejsce zamieszkania pasażera, miejsce siedziby przewoźnika i prawo kraju, w którym doszło do incydentu. Roszczenia mogą przedawniać się po upływie od jednego roku do nawet kilkunastu lat;
  • brak udzielenia odpowiedzi przez przewoźnika może ale nie musi wpłynąć na postrzeganie zasadności roszczenia, w zależności od prawa właściwego;
  • przerwanie biegu przedawnienia jest możliwe przez skierowanie skargi do właściwej instytucji. ECK Polska zaleca upewnienie się czy faktycznie ma to miejsce w przypadku dotyczącym danej sprawy konsumenta.
Skip to content