
Odwołany lot
- zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
- prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i e-maile
- zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy
- prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności
lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem podróży
- Pasażerowie mogą zrezygnować z lotu i uzyskać zwrot pełnych kosztów lub przebukować lot na pierwszy możliwy termin. Zmian można dokonać za pośrednictwem linków załączonych w e-mailu informacyjnym, na stronie internetowej, czy kontaktując się z centrum obsługi klienta.
- Jeżeli pasażerowie zdecydują się na przebukowanie na kolejny lot, linia lotnicza obsługująca lot opóźniony powinna zapewnić im opiekę
w czasie oczekiwania. Instrukcję postępowania powinni pasażerom przekazać pracownicy linii lotniczej lub lotniska obsługujący dany lot.
Jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu do hotelu, pasażer może domagać się zwrotu pieniędzy na podstawie kopii paragonów/faktury. - Jeżeli lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni, pasażerowi może przysługiwać odszkodowanie (czytaj poniżej).
- złe warunki atmosferyczne
- klęski żywiołowe
- strajki strony trzeciej np. personelu lotniska
- destabilizacja polityczna
- zagrożenie bezpieczeństwa;
- ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego np. zamknięcie pasa startowego
- zderzenie samolotu z ptakiem
- ukryte wady produkcyjne samolotu
Opóźniony lot
- przy opóźnieniu powyżej 2 godzin (patrz tabela w „Prawo do opieki podczas oczekiwania na lot”): posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i dwa e-maile, zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
- prawo do zwrotu kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin
- w przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem – prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został opóźniony z powodu nadzwyczajnych okoliczności
Prawo do opieki przysługuje pasażerom w przypadku opóźnienia lotu o:
Długość opóźnienia | Długość trasy |
od 2 godz. | loty do 1500 km |
od 3 godz. | loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km |
od 4 godz. | wszystkie inne loty |
Po upływie wskazanego w tabeli czasu przedstawiciel linii lotniczych/lotniska powinien zaopatrzyć oczekujących pasażerów w posiłki i napoje/ vouchery adekwatne do czasu oczekiwania. Jeżeli opieka nie zostanie zagwarantowana, a pasażer samodzielnie poniesie ww. koszty, może domagać się zwrotu pieniędzy od linii lotniczej na podstawie paragonów lub faktur.
W przypadku, gdy następuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy np. w czasie nocy, przedstawiciel linii lotniczych lub lotniska powinien poinstruować pasażerów o możliwości noclegu w hotelu oraz transporcie z i do hotelu. Jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu, pasażer może domagać się zwrotu pieniędzy na podstawie kopii paragonów/faktur.
Odszkodowanie za opóźniony lot może przysługiwać pasażerom, którzy dotarli do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie.
Przewoźnik zwolniony jest z wypłaty odszkodowania w sytuacji, gdy odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot jest uzależniona od długości lotu:
Długość trasy | Wysokość odszkodowania |
loty do 1500 km | 250 euro |
loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km | 400 euro |
wszystkie inne loty | 600 euro |
- złe warunki atmosferyczne
- klęski żywiołowe
- strajki strony trzeciej np. personelu lotniska
- destabilizacja polityczna
- zagrożenie bezpieczeństwa
- ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego np. zamknięcie pasa startowego
- uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem)
- ukryte wady produkcyjne samolotu
Prawo do odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu może przysługiwać konsumentom, którzy przylecieli do miejsca docelowego przynajmniej z 3 godzinnym opóźnieniem w stosunku do planowanego czasu lądowania.
W celu uzyskania odszkodowania należy złożyć reklamację przewoźnikowi obsługującemu opóźniony lot.
Wysokość odszkodowania można wyliczyć za pomocą kalkulatora praw pasażera.
Reklamację należy wysłać w formie pisemnej, zachowując potwierdzenie.
ECK przygotowało zestawienie formularzy reklamacyjnych najpopularniejszych europejskich przewoźników lotniczych.
W reklamacji wskazać dane lotu oraz kwotę, której się domagamy. Nie jest obowiązkowe podanie podstawy prawnej.
Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty lub nie odpowie na naszą reklamację w ciągu 30 dni, konsument może zwrócić się o pomoc:
- w przypadku lotów odbywających się z Polski – do Rzecznika Prawa Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
- jeżeli linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju UE do ECK Polska lub Rzecznika Prawa Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
- w przypadku lotów odbywających się z innych lotnisk w UE, do organu NEB (odpowiedniki Urzędu Lotnictwa Cywilnego), z kraju, z którego zaplanowany był wylot odwołanego samolotu. Uwaga nie wszystkie organy NEB rozpatrują skargi indywidualnych konsumentów.
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przysługuje również w przypadku lotów czarterowych.
Odmowa przyjęcia na pokład (overboking)
Overbooking to sytuacja niewpuszczenia pasażera na pokład wynikająca z braku miejsc. Najczęściej jest skutkiem sprzedaży zbyt dużej ilości miejsc przez przewoźnika na dany lot.
- prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa e-maile
- prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia
- zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania w nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
- odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy)
- przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z lotu na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a linią lotniczą
W przypadku overbookingu nie mamy do czynienia z nadzwyczajnymi sytuacjami. Jeżeli zaś dochodzi do odmowy przyjęcia na pokład, która wynika z winy pasażera np. złego zachowania, podróży z chorobą zakaźną np. ospą – linia lotnicza nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania.
Wysokość odszkodowania za overbooking jest uzależniona od długości lotu:
Długość trasy | Wysokość odszkodowania |
loty do 1500 km | 250 euro |
loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km | 400 euro |
wszystkie inne loty | 600 euro |
Podstawa prawna
- Prawa pasażerów lotniczych gwarantuje Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady
- Pasażerowie lotów opóźnionych mogą ubiegać się o odszkodowanie na mocy Wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Sturgeon przeciwko Condor Flugdienst GmbH z listopada 2009 (sygn. akt C-402/07)
Przedawnienie roszczeń
- Rozporządzenie (WE) 261/2004 nie wskazuje terminu, w jakim pasażerowie powinni domagać się wypłaty odszkodowania.
- Ustawa prawo lotnicze wskazuje roczny termin (polskie prawo).
- Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 (Rzym I) – art. 5, jeżeli w umowie przewozu osób nie dokonano wyboru prawa właściwego, stosuje się przepisy kraju, w którym podróżny ma miejsce zwykłego pobytu, o ile lot odbywa się “z” lub “do” tego kraju, w innym wypadku stosuje się przepisy kraju siedziby przewoźnika lotniczego. Jeżeli jednak linia lotnicza w regulaminie dokonała wyboru prawa właściwego (najczęściej jest to kraj głównej siedziby firmy), wówczas pasażerom może przysługiwać nawet kilkuletni okres na dochodzenie roszczeń.