Sieć ECC-Net w Europie
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) obejmuje 29 centrów we wszystkich państwach członkowskich UE, a także Islandii i Norwegii. Celem sieci ECC-Net jest udzielanie porad konsumentom oraz rozwiązywanie ich transgranicznych sporów w sposób pozasądowy. Pomoc ECC-Net jest udzielana bezpłatnie.
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK) powstało w 2005 roku, na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Nasza Misja
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich umożliwia konsumentom poznanie ich praw i pełne korzystanie z oferty jednolitego rynku UE. Jak ją realizujemy? Doradcy prawni ECC-Net bezpłatnie pomagają konsumentom w rozwiązywaniu ich transgranicznych sporów z przedsiębiorcami. Sieć posiada unikalną wiedzę i rzetelne informacje na temat bieżących problemów konsumenckich na rynku wewnętrznym, co może być wykorzystane do kształtowania polityki przy współpracy z krajowymi i europejskimi interesariuszami.
Cele sieci ECC-Net
- Zapewnianie konsumentom informacji
- Pomoc konsumentom przy rozwiązywaniu skarg
- Pomoc konsumentom przy rozwiązywaniu sporów
- Organizowanie działań promocyjnych
- Przyczynianie się do rozwoju ADR oraz platformy ODR
- Współpraca sieciowa: wzajemne kontakty i wymiana informacji
- Współpraca z organami wykonawczymi
- Współpraca z przedsiębiorcami (stowarzyszeniami lub organizacjami)
- Zapewnianie standaryzowanej obsługi o jednorodnie wysokim poziomie jakości
ECK Polska udziela bezpłatnych porad i pomocy
- W przypadku sporów konsumentów z przedsiębiorcami z innych krajów Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. ECK Polska współpracuje również z The UK International Contact Centre (UKICC), do którego przekazywane są sprawy, w razie problemów polskich konsumentów z przedsiębiorcami operującymi na terenie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
- W przypadku gdy konsument wyczerpał samodzielnie procedurę reklamacyjną tzn. nie otrzymał odpowiedzi lub odpowiedź była niesatysfakcjonująca.
- Po złożeniu skargi zawierającej dane konsumenta, dane przedsiębiorcy, opis spraw, kopię dokumentacji. Aby złożyć skargę / zadać pytanie napisz na adres e-mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu
ECK nie jest właściwe:
- w przypadku skarg dotyczących dwóch osób fizycznych (np. zakup towarów lub wynajem pokoju między dwiema osobami prywatnymi),
- w przypadku skarg dotyczących dwóch przedsiębiorców,
- jeżeli skarga dotyczy przedsiębiorcy spoza geograficznego zasięgu sieci np. Szwajcaria, USA, Chiny, Rosja,
- jeżeli przedsiębiorca wyraźnie odmówił współpracy z ECC-Net,
- jeżeli została już rozpoczęta procedura sądowa.
- jeżeli sprawa dotyczy usług finansowych lub ubezpieczeniowych.
Jeżeli zapytanie dotyczy sprawy, która nie należy do kompetencji ECC-Net, poinformujemy o tym konsumenta i jeżeli jest to możliwe, podamy dane kontaktowe organu lub organizacji właściwej do rozpatrzenia danego zgłoszenia. Tak będzie na przykład:
- jeżeli nie istnieje możliwość identyfikacji przedsiębiorcy,
- w przypadku oszustwa
Twój bagaż został zagubiony lub zniszczony przez zagraniczną linię lotniczą? Przewoźnik odwołał Twój lot? Niemiecki sklep internetowy nie przysłał zamówionej sukienki? Włoska wypożyczalnia samochodów pobrała niesłusznie dodatkową płatność z Twojej karty? Francuski pokój hotelowy odbiegał od internetowej oferty? A może hiszpański sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji zepsutego aparatu fotograficznego? Brzmi znajomo? Jeżeli tak, zgłoś się po darmową pomoc prawną do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce (ECK) należącego do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net).
Jak się z nami skontaktować?
- Drogą telefoniczną (22 55 60 600, dyżury prawników od pn. do pt w godz.: 10-13),
- e-mailem (info@konsument.gov.pl)
- lub osobiście po wcześniejszym potwierdzeniu terminu, odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1
(od pn. do pt. w godz.: 10-13).