Sieć ECC-Net w Europie

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) obejmuje 29 centrów we wszystkich państwach członkowskich UE, a także Islandii i Norwegii. Celem sieci ECC-Net jest udzielanie porad konsumentom oraz rozwiązywanie ich transgranicznych sporów w sposób pozasądowy. Pomoc ECC-Net jest udzielana bezpłatnie.

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK) powstało w 2005 roku, na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nasza Misja

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich umożliwia konsumentom poznanie ich praw i pełne korzystanie z oferty jednolitego rynku UE. Jak ją realizujemy? Doradcy prawni ECC-Net bezpłatnie pomagają konsumentom w rozwiązywaniu ich transgranicznych sporów z przedsiębiorcami. Sieć posiada unikalną wiedzę i rzetelne informacje na temat bieżących problemów konsumenckich na rynku wewnętrznym, co może być wykorzystane do kształtowania polityki przy współpracy z krajowymi i europejskimi interesariuszami.

Cele sieci ECC-Net

  • Zapewnianie konsumentom informacji
  • Pomoc konsumentom przy rozwiązywaniu skarg
  • Pomoc konsumentom przy rozwiązywaniu sporów
  • Organizowanie działań promocyjnych
  • Przyczynianie się do rozwoju ADR oraz platformy ODR
  • Współpraca sieciowa: wzajemne kontakty i wymiana informacji
  • Współpraca z organami wykonawczymi
  • Współpraca z przedsiębiorcami (stowarzyszeniami lub organizacjami)
  • Zapewnianie standaryzowanej obsługi o jednorodnie wysokim poziomie jakości

ECK Polska udziela bezpłatnych porad i pomocy

  •  W przypadku sporów konsumentów z przedsiębiorcami z innych krajów Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. ECK Polska współpracuje również z The UK International Contact Centre (UKICC), do którego przekazywane są sprawy, w razie problemów polskich konsumentów z przedsiębiorcami operującymi na terenie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
  • W przypadku gdy konsument wyczerpał samodzielnie procedurę reklamacyjną tzn. nie otrzymał odpowiedzi lub odpowiedź była niesatysfakcjonująca.
  • Po złożeniu skargi zawierającej dane konsumenta, dane przedsiębiorcy, opis spraw, kopię dokumentacji. Aby złożyć skargę / zadać pytanie napisz na adres e-mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu

ECK nie jest właściwe:

  • w przypadku skarg dotyczących dwóch osób fizycznych (np. zakup towarów lub wynajem pokoju między dwiema osobami prywatnymi),
  • w przypadku skarg dotyczących dwóch przedsiębiorców,
  • jeżeli skarga dotyczy przedsiębiorcy spoza geograficznego zasięgu sieci np. Szwajcaria, USA, Chiny, Rosja,
  • jeżeli przedsiębiorca wyraźnie odmówił współpracy z ECC-Net,
  • jeżeli została już rozpoczęta procedura sądowa.
  • jeżeli sprawa dotyczy usług finansowych lub ubezpieczeniowych.

Jeżeli zapytanie dotyczy sprawy, która nie należy do kompetencji ECC-Net, poinformujemy o tym konsumenta i jeżeli jest to możliwe, podamy dane kontaktowe organu lub organizacji właściwej do rozpatrzenia danego zgłoszenia. Tak będzie na przykład:

  • jeżeli nie istnieje możliwość identyfikacji przedsiębiorcy,
  • w przypadku oszustwa

Twój bagaż został zagubiony lub zniszczony przez zagraniczną linię lotniczą? Przewoźnik odwołał Twój lot? Niemiecki sklep internetowy nie przysłał zamówionej sukienki? Włoska wypożyczalnia samochodów pobrała niesłusznie dodatkową płatność z Twojej karty? Francuski pokój hotelowy odbiegał od internetowej oferty? A może hiszpański sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji zepsutego aparatu fotograficznego? Brzmi znajomo? Jeżeli tak, zgłoś się po darmową pomoc prawną do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce (ECK) należącego do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net).

Jak się z nami skontaktować?

  • Drogą telefoniczną (22 55 60 600, dyżury prawników od pn. do pt w godz.: 10-13),
  • e-mailem (info@konsument.gov.pl)
  • lub osobiście po wcześniejszym potwierdzeniu terminu, odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1
    (od pn. do pt. w godz.: 10-13).
Uprzejmie informujemy, że na zgłoszenia odpowiadamy zgodnie z kolejnością wpłynięcia.

KARTA JAKOŚCI OBSŁUGI

Skip to content