Na majówkę za granicę! Dziś szybciej i częściej podróżujemy po Europie, a to wszystko dzięki ekspansji niskobudżetowych przewoźników. Przez co znacznie więcej osób może pozwolić sobie na wyprawę samolotem. Z obserwacji Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że ogromna dynamika tanich przewoźników przekłada się na większą liczbę transgranicznych reklamacji i to nie tylko w sektorze lotniczym.

TANIE LINIE LOTNICZE, A PRAWA PASAŻERA

Większość zgłoszeń pasażerskich trafiających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) dotyczy tanich linii lotniczych. Doświadczenia polskiego centrum pokazują, że pasażerowie borykają się z problemami dotyczącymi zakupów biletu (sposób podania ceny, możliwość rezygnacji z lotu), zagubionego, zniszczonego bagażu oraz opóźnień.

Jeżeli lot rozpoczyna się z portu w UE albo jest lotem wykonywanym przez przewoźnika unijnego do portu w UE ma zastosowanie Rozporządzenie nr 261/2004, które zapewnia szereg uprawnień w przypadku opóźnienia lub odwołania połączenia (prawo do opieki, zwrotu kosztów biletu, zmiany trasy, odszkodowania). Pasażer ma prawo do odszkodowania również w sytuacji zagubienia czy zniszczenia bagażu (nawet do 1400 euro). Przepisy prawa w żadnym wypadku nie wykluczają odpowiedzialności przewoźników tylko z takiego tytułu, że są tanimi przewoźnikami. A więc naturalne jest to, że możemy domagać się odszkodowania, które zdecydowanie przekroczy koszty zakupionego biletu. Niezależnie czy mamy do czynienia z tanim, czy krajowym przewoźnikiem powinniśmy świadomie korzystać ze swoich praw i domagać się standardowych świadczeń, jakie gwarantują przepisy.

ILE MAM CZASU NA DOCHODZENIE SWOICH PRAW?

O ile przepisy jasno określają 2 letni termin dochodzenia roszczeń w przypadku problemów z bagażem, o tyle nie do końca było jasne po jakim czasie pasażer traci prawo ubiegania się o odszkodowanie za opóźnienie oraz odwołanie lotu. W marcu br. Sąd Najwyższy stwierdził, że roszczenie w Polsce przedawnia się po upływie roku.

Jeżeli jednak podróżujemy zagranicznymi liniami, warto zwrócić uwagę na to, jakie prawo właściwe wskazują w regulaminie. Może się okazać, że opóźniony lot brytyjskimi liniami upoważnia nas do dochodzenia swoich praw w terminie nawet do 6 lat.

OVERBOOKING, JAKIE MAMY PRAWA W UE?

Po tym jak Amerykanin został wyrzucony siłą z samolotu, a 10-letni Kanadyjczyk niedopuszczony na pokład, ECK przypomina jak „ofiary overbookingu” są chronione na terenie UE, Norwegii oraz Islandii. Zgodnie z przepisami, konsumentom, którzy nie zostali dopuszczeni na pokład w wyniku np. overbookingu (sprzedaż większej ilości biletów niż linia lotnicza ma miejsc), przewoźnik powinien przebudować bilet na najbliższy możliwy termin, zapewnić opiekę w czasie oczekiwania na lot zastępczy, a także wypłacić odszkodowanie od 250 do 600 euro. Zasadą jest, że linie lotnicze w pierwszej kolejności powinny zapytać o ochotnika, który zgodzi się zrezygnować z zakupionego biletu otrzymując ww. bonifikaty. Jeżeli nikt się nie zgłosi, linie lotnicze wybierają pasażera wedle własnych kryteriów. Czy zatem może dojść do sytuacji, w której linia lotnicza wyprasza pasażera siedzącego już w samolocie? Warto tutaj zaznaczyć, że przepisy mówią o „odmowie przyjęcia na pokład”, co oznacza, że pasażerowie powinni być poinformowani o „overbookingu” przed wejściem do samolotu.

REZERWACJA NOCLEGU, A PRAWA KONSUMENTA

Wynajmując nocleg przez takie platformy jak na przykład Airbnb warto pamiętać, że strona z którą zawieramy umowę (np. właściciel mieszkania) nie jest przedsiębiorcą, co oznacza, że nie jesteśmy chronieni prawem konsumenckim. Wyjątkiem może być sytuacja, w której to platforma internetowa jest odpowiedzialna za błąd, np. zostajemy poinformowani, że w mieszkaniu są 3 pokoje, natomiast na miejscu zastajemy dwa. Jeżeli okaże się, że właściciel dopełnił wszystkich obowiązków informacyjnych, reklamację powinniśmy kierować do zarejestrowanej w Irlandii spółki Airbnb. Jeżeli jednak to właściciel mieszkania popełnił błąd, prawo konsumenckie wówczas nas nie chroni.

Inaczej sprawa wygląda, jeżeli zarezerwujemy nocleg w hotelu za pośrednictwem np. Booking.com. Wówczas niezależnie od tego, kto wprowadził nas w błąd, tzn. strona umowy (hotel) czy platforma pośrednicząca (np. Booking.com), możemy dochodzić swoich praw w oparciu o przepisy konsumenckie.

NIE DAJ SIĘ ZWIEŚĆ WYNAJMUJĄC AUTO

Najczęstszym błędem konsumentów jest niezapoznanie się z umową wynajmu oraz jej podpisanie w języku, którego nie znają. Wypożyczając samochód należy sprawdzić, co znajduje się w cenie najmu oraz zweryfikować informacje o wszystkich obowiązkowych opłatach. Ponadto, konsument powinien poprosić o pisemne potwierdzenie płatności za kaucje. Ważne jest, aby wykonać zdjęcie samochodu i licznika przed wypożyczeniem oraz podczas zwracania auta. ECK Polska zaleca również przygotowanie oraz podpisanie przez obydwie strony oświadczenia z informacją, że wypożyczalnia przy odbiorze nie stwierdziła żadnych wad oraz w jakim terminie nastąpi zwrot kaucji – przedsiębiorca nie musi się jednak wyrazić na to zgody.

Skip to content