Jak bezpiecznie kupić bilet na koncert lub mecz?

Czy mogę zrezygnować z zakupu biletu w ciągu 14 dni?

Usługi związane z wydarzeniami rozrywkowymi, kulturalnymi czy sportowymi w ustawie o prawach konsumenta są potraktowane jako wyjątek, co oznacza, że nawet jeżeli kupiliśmy bilet przez Internet, nie mamy możliwości zwrotu w terminie 14 dni.

Czy mogę odsprzedać bilet?

Jeżeli regulamin umożliwia taką transakcję, możemy odsprzedać bilet po cenie pierwotnej. Stosowanie wyższej ceny uznawane jest za wykroczenie i podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny. Czasami firmy prowadzące sprzedaż biletów wyłączają możliwość odsprzedaży, dlatego przed kliknięciem „kupuję i płacę” warto zapoznać się regulaminem.  Regulamin stanowi część naszej umowy ze sprzedawcą.

Gdzie kupować bilety, aby nie zostać oszukanym?

Organizatorzy zalecają zakup biletu w autoryzowanych punktach sprzedaży, wówczas możemy być pewniejsi tego, że umowę zawieramy z rzetelnym przedsiębiorcą, a bilet otrzymamy po dokonaniu zakupu.

UWAGA: Warto sprawdzić, w jakim kraju ma siedzibę przedsiębiorca (najczęściej w pierwszym akapicie regulaminu). W przypadku zakupu biletu w serwisach zarejestrowanych poza Unią Europejską, znacznie trudniej dochodzić swoich praw.

Na co jestem narażony kupując u pośrednika?

Portale pośredniczące najczęściej unikają odpowiedzialności w sytuacji, gdy coś pójdzie nie tak. Oznacza to, że traktują swoją usługę jedynie jako miejsce, które pozwala kojarzyć sprzedających i kupujących. W wypadku jakichkolwiek roszczeń kupujący są odsyłani do organizatora.

W niektórych sytuacjach zdarza się, że pośrednik nie pozostaje bezczynny i próbuje zrekompensować niedogodność.

Może się też okazać, że na takiej platformie kupiliśmy bilet od osoby fizycznej, co powoduje, że tracimy swoje uprawnienia konsumenckie.

Ponadto pośrednicy umożliwiają sprzedaż biletów po wyższej cenie niż nominalna. Klienci skarżą się również na to, że bilet otrzymują dopiero na kilka dni przed wydarzeniem bądź okazuje się nieważny.

Jak rozpoznać portal pośredniczący?

Poniższe sformułowania możemy znaleźć w regulaminach:

Oferujemy usługę, za pomocą której KUPUJĄCY mogą znaleźć SPRZEDAJĄCYCH

Platforma do obsługi kupna i sprzedaży

Witamy na platformie wymiany biletów online

Jaki jest najbezpieczniejszy sposób płatności?

Zakupu najlepiej dokonać za pomocą karty kredytowej lub debetowej. W przypadku, gdy nie otrzymasz biletu, możesz zwrócić się do swojego banku z prośbą o rozpoczęcie procedury obciążenia zwrotnego (ang. charge back).

Prowadzenie niniejszej strony internetowej jest dofinansowane z Programu Ochrony Konsumentów Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Treść niniejszej strony internetowej przedstawia poglądy autora i stanowi jego wyłączną odpowiedzialność; w żaden sposób nie odzwierciedla poglądów Komisji Europejskiej i/lub Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności ani innego organu Unii Europejskiej. Komisja Europejska i/lub Agencja Wykonawcza nie przyjmują odpowiedzialności za żadne wykorzystanie zawartych informacji.