Pozasądowe rozwiązywanie spraw z przewoźnikami niemieckimi
W jakich wypadkach ECC-Net współpracuje z niemieckim sądem polubownym w sprawach transportowych?
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK Polska) przekazuje sprawy przeciwko niemieckim przewoźników do centrum właściwego dla miejsca ich zarejestrowania – ECK Niemcy. Niemieckie centrum podejmuje próbę kontaktu ze skarżonym przedsiębiorcą. W sytuacji, w której niemożliwe jest uzyskanie polubownego rozwiązania sporu za pośrednictwem sieci, ECC-Net (przewoźnik nie odniósł się do skargi lub odmówił uznania roszczenia) ECK Niemcy przesyła skargi do Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr e.V. (SÖP) – niemieckiego sądu polubownego w sprawach transportowych.
Jakie sprawy przyjmuje SÖP?
SÖP jest prywatnym podmiotem ADR, który rozpatruje sprawy w zakresie transportu pasażerskiego:
- lotniczego
- kolejowego
- autobusowego
- morskiego
- śródlądowego
Czy usługi SÖP są bezpłatne?
Tak. Usługi SÖP są bezpłatne.Na czym polega procedura prowadzona przez SÖP?
- Co do zasady trwa 3 miesiące
- Kończy się propozycją rozwiązania sprawy przez SÖP, która to musi być zaakceptowana przez obie strony w terminie dwóch tygodni
- Jeśli obie strony przyjmą zaproponowane rozwiązanie, jest ono wiążące. Jeśli nie – konsument może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.
- SÖP przyjmuje jedynie skargi na zdarzenia, które miały miejsce po 1 listopada 2013 roku
- Centrum kontaktowym dla konsumentów skarżących Air Berlin jest ECK Polska