• Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.
  • ECK otrzymało prawie 7 tysięcy zgłoszeń w 2022 roku.
  • W roku 2022 odnotowaliśmy znaczy wzrost liczby skarg na opóźnione loty i uszkodzone bagaże!
  • 95% konsumentów, którzy wzięli udział w ankiecie, było zadowolonych z pomocy ECK.

Raport za 2022

W 2022 r. ECK Polska (działające przy UOKiK) otrzymało 6857 zgłoszeń.

  • 62% spraw stanowiły skargi transgraniczne (polski konsument, przedsiębiorca
    z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii).
  • 38% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, pytania od przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią).
Pobierz raport: Raport za 2022

Główne sektory skarg w 2022 r.

  • Większość skarg wpływających do ECK Polska w 2022 r., podobnie jak w latach poprzednich, dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe – głównie były to problemy lotnicze. W roku 2021 odnotowaliśmy około 1400 takich zgłoszeń, a w 2022 ponad 2500.
  • Wzrosła również liczba reklamacji na odzież i obuwie. W 2021 r. odnotowaliśmy ok. 900 skarg, a w 2022 blisko 1200.

Główne sektory skarg – statystyki: 

40 %
Transport lotniczy

17%
Odzież i obuwie

10% 
Różne towary i usługi

5%
Zakwaterowanie

Czego dotyczyły skargi ECK w 2022 r.?

  • W 2021 roku w związku z opóźnionymi i odwołanymi lotami ECK otrzymało około 800 zgłoszeń – w 2022 r. było ich prawie dwukrotnie więcej.
  • W 2021 roku ECK odnotowało 162 zgłoszenia dotyczące opóźnionych lotów, natomiast w 2022 r. było ich 678 (czterokrotnie więcej).
  • Prawie trzykrotnie w porównaniu do roku 2021 wzrosła również liczba zgłoszeń na uszkodzenia bagaży w przewozie lotniczym (363 skargi w 2022).
  • W zakresie wadliwych towarów (747 zgłoszeń), odstąpienia od umowy (651 zgłoszeń), problemów z dostawą (619 zgłoszeń) – ilość skarg utrzymała się
    na poziomie sprzed roku.

Skargi transgranicznie – na jakie kraje najczęściej skarżą się konsumenci?

Polscy konsumenci najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z: 

Węgier – 13 %
Niemiec – 12%
Irlandii – 7%
Wielkiej Brytanii – 6%
Holandii – 5%

Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z:

Czech – 15%
Litwy – 12%
Niemiec – 8%
Wielkiej Brytanii – 7%
Węgier – 7%

Skargi w ECK Polska

Ankieta satysfakcji

 W ankiecie satysfakcji ECC-Net wzięło udział ponad 400 konsumentów. 95% z nich było zadowolonych z pomocy oferowanej przez ECK Polska.

Oto komentarze niektórych konsumentów:

Gratuluje skuteczności. Niemożliwe stało się możliwe. Bardzo dziękuje:)))

Korzystałam pierwszy raz z Europejskiego Centrum Konsumenta. Mam tylko pozytywne uwagi: szybki kontakt telefoniczny, bardzo miła i przyjazna rozmowa, błyskawicznie załatwiona sprawa.

Bez pomocy ECC nie poradziłabym sobie z problemem. Najbardziej cenię fakt, iż przez cały proces, od początku do końca opiekowała się mną jedna osoba, zawsze profesjonalna i w 100% przygotowana. W moim odczuciu jest to kluczowe aby działać skutecznie. Bardzo dziękuję!

#TwójProblemNaszaSprawa

 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Praw Konsumenta. Nie tylko „Wszyscy z definicji,  jesteśmy konsumentami”, ale wszyscy możemy dochodzić swoich praw. W tygodniu,
w którym przypada Światowy Dzień Konsumenta, w naszych mediach społecznościowych poruszymy najczęstsze problemy, z jakimi mierzyli się konsumenci w 2022 r. Zachęcamy do poznania swoich praw i korzystania z bezpłatnej pomocy ECK, bo

„Twój problem to nasza sprawa”.

Kontakt – pomoc konsumentom

 Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.

W sprawach krajowych pomoc otrzymasz:

Pobierz komunikat prasowy

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.