Jakie mam prawa?
- Lot odwołany na więcej niż 14 dni przed planowaną podróżą:
Pasażerowie uprawnieni się do zwrotu kosztów biletu bądź zmiany planu podróży. W czasie oczekiwania na lot zastępczy przysługuje im prawo do opieki w formie posiłków, napojów, rozmowy telefonicznej, dostępu do poczty elektornicznej, a także w razie konieczności zakwaterowania.
- Lot odwołany na mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą:
Pasażerowie uprawnieni się do zwrotu kosztów biletu bądź zmiany planu podróży. W czasie oczekiwania na lot zastępczy przysługuje im prawo do opieki w formie posiłków, napojów, rozmowy telefonicznej, dostępu do poczty elektornicznej, a także w razie konieczności zakwaterowania. Ponadto mogą ubiegać się o odszkodowanie od 250 do 600 euro (wysokość uzależniona jest od długości lotu).
Reklamacja
Wszelkie roszczenia należy zgłosić przewoźnikowi w formie pisemnej. Jeżeli linia lotnicza odmówi lub nie odpowie na reklamację w ciągu 30 dni, po bezpłatną pomoc i poradę można się zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz Komisji Ochrony Praw Pasażerów.
Co zrobić, jeżeli poniosłem dodatkowe koszty?
Jeżeli poniosłeś dodatkowe koszty w związku ze swoim wyjazdem np. nocleg w hotelu, transport z lotniska, możesz domagać się zwrotu od linii lotniczej na zasadach ogólnych Kodeksu Cywilnego, należy jednak udowodnić poniesione koszty.
Rady ECK:
- jeżeli masz zarezerwowany lot w Ryanair, sprawdzaj regularnie e-maila, którego użyłeś podczas dokonywania rezerwacji – na niego otrzymasz ewentualne powiadomienie o zmianie planu podróży,
- zachowaj rachunki za poniesione w czasie oczekiwania na lot zastępczy koszty,
- reklamacje złóż w formie pisemnej – zachowaj potwierdzenie,
- jeżeli masz zarezerwowany bilet w linii lotniczej Ryanair w terminie do końca października br., wykup zakwaterowanie z bezpłatną opcją rezygnacji.