Jeśli surfując w internecie pochopnie klikniesz „rezerwuj”, a potem zmienisz zdanie, hotel może zażądać od ciebie zapłaty odstępnego. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet bez konsekwencji nie przysługuje m.in. w przypadku dokonywania rezerwacji pokoju hotelowego, wycieczki, zakupu biletów lotniczych, biletów na koncert).

Upewnij się, nawet przy użyciu Google Maps, gdzie znajduje się twój hotel. Określenie „w pobliżu miasta/plaży” może oznaczać dystans 2 km, a do najbliższego przystanku autobusowego, będziesz musiał podjechać taksówką.

Liczba gwiazdek nie zawsze odzwierciedla jakość hotelu, ponieważ w poszczególnych krajach Europy gwiazdki przyznawane są przez różne podmioty. W Irlandii czy Włoszech kwestia ta jest regulowana przez państwo, a w Niemczech stowarzyszenie branżowe. Wobec tego hotel 2-gwiazdkowy w danym kraju może mieć swój 3-gwiazdkowy odpowiednik w innym państwie. Dlatego ofertę warto zweryfikować z opiniami poprzednich gości np. na formach internetowych, czy w mediach społecznościowych.

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o wyrobieniu w wojewódzkim oddziale NFZ Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), Każdy posiadacz tej karty ma gwarantowaną podstawową pomoc w szpitalu.

Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu mogą okazać się przydatne np. jeżeli staniesz się ofiarą kradzieży lub zgubisz swoje dokumenty. Miej przy sobie również  nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży.

Jeżeli twój lot się opóźnił o co najmniej dwie godziny masz prawo do bezpłatnych posiłków i napoi oraz bieżących informacji o czasie opóźnienia. Dodatkowo gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Za odwołany lub opóźniony lot można też domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży). Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku.

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

Gdy bagaż nie przyleciał z tobą lub walizka uległa zniszczeniu jeszcze znajdując się na lotnisku wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR – Property Irregularity Report), a następnie złóż reklamację do przewoźnika w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od momentu odbioru opóźnionego bagażu. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić ci odszkodowanie (maksymalnie ok. 5000 zł). Wycena zwykle odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczysz paragonów, przewoźnik może wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

Sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacisz z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź też stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, należy domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie, możesz też zrobić zdjęcia.

Konsument po wakacjach – gdzie się zgłosić z problemem?

W razie nieprzewidzianych sytuacji i problemów turysta-konsument, może zwrócić się do odpowiednich instytucji zajmujących się ochroną jego praw:

***

Dodatkowych informacji szukaj na poniższych stronach internetowych:

Jeśli surfując w internecie pochopnie klikniesz „rezerwuj”, a potem zmienisz zdanie, hotel może zażądać od ciebie zapłaty odstępnego. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet bez konsekwencji nie przysługuje m.in. w przypadku dokonywania rezerwacji pokoju hotelowego, wycieczki, zakupu biletów lotniczych, biletów na koncert).

Upewnij się, nawet przy użyciu Google Maps, gdzie znajduje się twój hotel. Określenie „w pobliżu miasta/plaży” może oznaczać dystans 2 km, a do najbliższego przystanku autobusowego, będziesz musiał podjechać taksówką.

Liczba gwiazdek nie zawsze odzwierciedla jakość hotelu, ponieważ w poszczególnych krajach Europy gwiazdki przyznawane są przez różne podmioty. W Irlandii czy Włoszech kwestia ta jest regulowana przez państwo, a w Niemczech stowarzyszenie branżowe. Wobec tego hotel 2-gwiazdkowy w danym kraju może mieć swój 3-gwiazdkowy odpowiednik w innym państwie. Dlatego ofertę warto zweryfikować z opiniami poprzednich gości np. na formach internetowych, czy w mediach społecznościowych.

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o wyrobieniu w wojewódzkim oddziale NFZ Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), Każdy posiadacz tej karty ma gwarantowaną podstawową pomoc w szpitalu.

Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu mogą okazać się przydatne np. jeżeli staniesz się ofiarą kradzieży lub zgubisz swoje dokumenty. Miej przy sobie również  nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży.

Jeżeli twój lot się opóźnił o co najmniej dwie godziny masz prawo do bezpłatnych posiłków i napoi oraz bieżących informacji o czasie opóźnienia. Dodatkowo gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Za odwołany lub opóźniony lot można też domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży). Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku.

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

Gdy bagaż nie przyleciał z tobą lub walizka uległa zniszczeniu jeszcze znajdując się na lotnisku wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR – Property Irregularity Report), a następnie złóż reklamację do przewoźnika w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od momentu odbioru opóźnionego bagażu. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić ci odszkodowanie (maksymalnie ok. 5000 zł). Wycena zwykle odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczysz paragonów, przewoźnik może wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

Sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacisz z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź też stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, należy domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie, możesz też zrobić zdjęcia.

Konsument po wakacjach – gdzie się zgłosić z problemem?

W razie nieprzewidzianych sytuacji i problemów turysta-konsument, może zwrócić się do odpowiednich instytucji zajmujących się ochroną jego praw:

***

Dodatkowych informacji szukaj na poniższych stronach internetowych:

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.