18 kwietnia br. oficjalnie zostało otwarte w Polsce Europejskie Centrum Konsumenckie. Jego głównym zadaniem jest informowanie o prawach konsumentów w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz pomoc prawna i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Centrum zostało utworzone na mocy umowy między Prezesem UOKiK i Komisją Europejską.

Konsumenci coraz częściej dokonują zakupów za granicą – za pośrednictwem Internetu, firm wysyłkowych, w trakcie wyjazdów turystycznych itd. Transakcje tego rodzaju wiążą się z ryzykiem, które wynika z trudności w dochodzeniu roszczeń w sytuacji, gdy zakupiony towar okaże się wadliwy lub usługa – niewłaściwie wykonana. Konsument napotyka wówczas często bariery w postaci trudności językowych, sporej odległości od siedziby przedsiębiorcy czy nieznajomości przepisów obowiązujących w danym kraju.

Aby wesprzeć konsumentów w realizacji ich praw na Wspólnym Rynku i w praktyce umożliwić funkcjonowanie swobodnego przepływu towarów i usług, konieczne stało się stworzenie sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Funkcjonują one niemal w każdym kraju Unii Europejskiej (w starych i nowych państwach członkowskich), a także w Norwegii i Islandii. Łącznie w ramach sieci działa 27 ECK.

Powstanie Centrum w Polsce było jednym z założeń rządowej Strategii Polityki Konsumenckiej na lata 2004 – 2006. Zostało utworzone 3 stycznia 2005 roku na mocy umowy między Komisją Europejską i Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zapewnia niemal jedną trzecią środków na jego funkcjonowanie.

ECK realizuje zarówno projekty europejskie, jak i krajowe. Jego głównym zadaniem jest informowanie o prawach konsumentów w Unii Europejskiej oraz pomoc prawna (formułowanie skarg, przesłanie dokumentów) i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na wsparcie w dochodzeniu roszczeń wobec zagranicznego przedsiębiorcy oraz polubownym rozwiązaniu sporu.

Informacje na temat sposobu rozwiązywania konsumenckich sporów transgranicznych można znaleźć na stronie internetowej {cms_selflink page=’home’ text=’www.konsument.gov.pl’}, otrzymać pocztą elektroniczną (info@konsument.gov.pl), telefonicznie – (22) 55 60 115, 55 60 474, 55 60 479 – lub faksem (22) 55 60 359. Poszkodowani konsumenci mogą również składać skargi korespondencyjnie – ECK mieści się w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.

Źródło: Serwis internetowy UOKiK.

18 kwietnia br. oficjalnie zostało otwarte w Polsce Europejskie Centrum Konsumenckie. Jego głównym zadaniem jest informowanie o prawach konsumentów w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz pomoc prawna i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Centrum zostało utworzone na mocy umowy między Prezesem UOKiK i Komisją Europejską.

Konsumenci coraz częściej dokonują zakupów za granicą – za pośrednictwem Internetu, firm wysyłkowych, w trakcie wyjazdów turystycznych itd. Transakcje tego rodzaju wiążą się z ryzykiem, które wynika z trudności w dochodzeniu roszczeń w sytuacji, gdy zakupiony towar okaże się wadliwy lub usługa – niewłaściwie wykonana. Konsument napotyka wówczas często bariery w postaci trudności językowych, sporej odległości od siedziby przedsiębiorcy czy nieznajomości przepisów obowiązujących w danym kraju.

Aby wesprzeć konsumentów w realizacji ich praw na Wspólnym Rynku i w praktyce umożliwić funkcjonowanie swobodnego przepływu towarów i usług, konieczne stało się stworzenie sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Funkcjonują one niemal w każdym kraju Unii Europejskiej (w starych i nowych państwach członkowskich), a także w Norwegii i Islandii. Łącznie w ramach sieci działa 27 ECK.

Powstanie Centrum w Polsce było jednym z założeń rządowej Strategii Polityki Konsumenckiej na lata 2004 – 2006. Zostało utworzone 3 stycznia 2005 roku na mocy umowy między Komisją Europejską i Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zapewnia niemal jedną trzecią środków na jego funkcjonowanie.

ECK realizuje zarówno projekty europejskie, jak i krajowe. Jego głównym zadaniem jest informowanie o prawach konsumentów w Unii Europejskiej oraz pomoc prawna (formułowanie skarg, przesłanie dokumentów) i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na wsparcie w dochodzeniu roszczeń wobec zagranicznego przedsiębiorcy oraz polubownym rozwiązaniu sporu.

Informacje na temat sposobu rozwiązywania konsumenckich sporów transgranicznych można znaleźć na stronie internetowej {cms_selflink page=’home’ text=’www.konsument.gov.pl’}, otrzymać pocztą elektroniczną (info@konsument.gov.pl), telefonicznie – (22) 55 60 115, 55 60 474, 55 60 479 – lub faksem (22) 55 60 359. Poszkodowani konsumenci mogą również składać skargi korespondencyjnie – ECK mieści się w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.

Źródło: Serwis internetowy UOKiK.

Skip to content