18 kwietnia br. oficjalnie zostało otwarte w Polsce Europejskie Centrum Konsumenckie. Jego głównym zadaniem jest informowanie o prawach konsumentów w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz pomoc prawna i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Centrum zostało utworzone na mocy umowy między Prezesem UOKiK i Komisją Europejską.

Konsumenci coraz częściej dokonują zakupów za granicą – za pośrednictwem Internetu, firm wysyłkowych, w trakcie wyjazdów turystycznych itd. Transakcje tego rodzaju wiążą się z ryzykiem, które wynika z trudności w dochodzeniu roszczeń w sytuacji, gdy zakupiony towar okaże się wadliwy lub usługa – niewłaściwie wykonana. Konsument napotyka wówczas często bariery w postaci trudności językowych, sporej odległości od siedziby przedsiębiorcy czy nieznajomości przepisów obowiązujących w danym kraju.

Aby wesprzeć konsumentów w realizacji ich praw na Wspólnym Rynku i w praktyce umożliwić funkcjonowanie swobodnego przepływu towarów i usług, konieczne stało się stworzenie sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Funkcjonują one niemal w każdym kraju Unii Europejskiej (w starych i nowych państwach członkowskich), a także w Norwegii i Islandii. Łącznie w ramach sieci działa 27 ECK.

Powstanie Centrum w Polsce było jednym z założeń rządowej Strategii Polityki Konsumenckiej na lata 2004 – 2006. Zostało utworzone 3 stycznia 2005 roku na mocy umowy między Komisją Europejską i Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zapewnia niemal jedną trzecią środków na jego funkcjonowanie.

ECK realizuje zarówno projekty europejskie, jak i krajowe. Jego głównym zadaniem jest informowanie o prawach konsumentów w Unii Europejskiej oraz pomoc prawna (formułowanie skarg, przesłanie dokumentów) i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na wsparcie w dochodzeniu roszczeń wobec zagranicznego przedsiębiorcy oraz polubownym rozwiązaniu sporu.

Informacje na temat sposobu rozwiązywania konsumenckich sporów transgranicznych można znaleźć na stronie internetowej {cms_selflink page=’home’ text=’www.konsument.gov.pl’}, otrzymać pocztą elektroniczną (info@konsument.gov.pl), telefonicznie – (22) 55 60 115, 55 60 474, 55 60 479 – lub faksem (22) 55 60 359. Poszkodowani konsumenci mogą również składać skargi korespondencyjnie – ECK mieści się w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.

Źródło: Serwis internetowy UOKiK.

18 kwietnia br. oficjalnie zostało otwarte w Polsce Europejskie Centrum Konsumenckie. Jego głównym zadaniem jest informowanie o prawach konsumentów w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz pomoc prawna i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Centrum zostało utworzone na mocy umowy między Prezesem UOKiK i Komisją Europejską.

Konsumenci coraz częściej dokonują zakupów za granicą – za pośrednictwem Internetu, firm wysyłkowych, w trakcie wyjazdów turystycznych itd. Transakcje tego rodzaju wiążą się z ryzykiem, które wynika z trudności w dochodzeniu roszczeń w sytuacji, gdy zakupiony towar okaże się wadliwy lub usługa – niewłaściwie wykonana. Konsument napotyka wówczas często bariery w postaci trudności językowych, sporej odległości od siedziby przedsiębiorcy czy nieznajomości przepisów obowiązujących w danym kraju.

Aby wesprzeć konsumentów w realizacji ich praw na Wspólnym Rynku i w praktyce umożliwić funkcjonowanie swobodnego przepływu towarów i usług, konieczne stało się stworzenie sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Funkcjonują one niemal w każdym kraju Unii Europejskiej (w starych i nowych państwach członkowskich), a także w Norwegii i Islandii. Łącznie w ramach sieci działa 27 ECK.

Powstanie Centrum w Polsce było jednym z założeń rządowej Strategii Polityki Konsumenckiej na lata 2004 – 2006. Zostało utworzone 3 stycznia 2005 roku na mocy umowy między Komisją Europejską i Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zapewnia niemal jedną trzecią środków na jego funkcjonowanie.

ECK realizuje zarówno projekty europejskie, jak i krajowe. Jego głównym zadaniem jest informowanie o prawach konsumentów w Unii Europejskiej oraz pomoc prawna (formułowanie skarg, przesłanie dokumentów) i organizacyjna dotycząca sporów transgranicznych. Słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na wsparcie w dochodzeniu roszczeń wobec zagranicznego przedsiębiorcy oraz polubownym rozwiązaniu sporu.

Informacje na temat sposobu rozwiązywania konsumenckich sporów transgranicznych można znaleźć na stronie internetowej {cms_selflink page=’home’ text=’www.konsument.gov.pl’}, otrzymać pocztą elektroniczną (info@konsument.gov.pl), telefonicznie – (22) 55 60 115, 55 60 474, 55 60 479 – lub faksem (22) 55 60 359. Poszkodowani konsumenci mogą również składać skargi korespondencyjnie – ECK mieści się w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.

Źródło: Serwis internetowy UOKiK.

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.