W 2010 roku ok. 23 proc. Polaków dokonało zakupów przez Internet, tendencja jest wzrostowa, ale w skali Unii Europejskiej zajmujemy dalekie 17. miejsce. Boimy się o bezpieczeństwo płatności związanych z zakupami online, o to, że nie otrzymamy zamówionego towaru, czy też nie będziemy w stanie go zwrócić. Odstrasza nas też niejasna informacja o handlu w internecie. Europosłowie komisji rynku wewnętrznego wyszli naprzeciw tym obawom i przyjęli dyrektywę o prawach konsumentów. Ma ona zwiększyć zaufanie do zakupów przez internet oraz ułatwić życie handlującym w sieci przedsiębiorcom.

Eurodeputowani przyjęli m.in. przepisy regulujące, jakie informacje konsument musi otrzymać przed dokonaniem zakupu: gdy kupuje przez Internet i podczas tradycyjnych zakupów.

To bardzo ważne, żeby konsumenci byli dobrze poinformowani, bez tego Wspólny Rynek nie ma sensu. Mam nadzieje, ze dzięki rozszerzeniu katalogu obowiązkowych informacji i uczynieniu ich bardziej czytelnymi będziemy bardziej świadomie kupować – mówi Róża Thun.

Dyrektywa zwiększa ochronę konsumentów w umowach zawartych na odległość np. przez telefon czy Internet. Przykładowo, konsument kupujący przez Internet będzie miał 14 dni na wycofanie się z zakupu od momentu dostarczenia towaru, obecnie w Polsce ma na to 10 dni. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia pieniędzy konsumentowi w ciągu 14 dni – podkreśla Małgorzata Handzlik (PO), wicekoordynator EPL w komisji rynku wewnętrznego.

Pozytywnych efektów głosowania jest bardzo dużo, jednak w dziedzinie sprzedaży internetowej pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Wystarczy wspomnieć frustrację każdego, kto po wyszukaniu w sieci upragnionej płyty, nagle dowiaduje się, że nie może zakupić jej z Polski. Owszem, teraz informacja o takich ograniczeniach będzie bardziej widoczna, ale trzeba się zastanowić, co w ogóle powoduje taką dyskryminację w sieci – powiedział Rafał Trzaskowski (PO), członek komisji rynku wewnętrznego.

Inne elementy przyjętej przez komisję PE dyrektywy o prawach konsumentów:

• przystępna informacja dla kupującego
• gwarancja terminowości przesyłki albo zwrot pieniędzy
• możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni (nie dotyczy np. produktów spożywczych, farmaceutycznych)
• zakaz umieszczania zaznaczonych okienek przy zakupie przez Internet

Zobacz też:

8 zasad bezpiecznych zakupów online
jak kupować w internecie

W 2010 roku ok. 23 proc. Polaków dokonało zakupów przez Internet, tendencja jest wzrostowa, ale w skali Unii Europejskiej zajmujemy dalekie 17. miejsce. Boimy się o bezpieczeństwo płatności związanych z zakupami online, o to, że nie otrzymamy zamówionego towaru, czy też nie będziemy w stanie go zwrócić. Odstrasza nas też niejasna informacja o handlu w internecie. Europosłowie komisji rynku wewnętrznego wyszli naprzeciw tym obawom i przyjęli dyrektywę o prawach konsumentów. Ma ona zwiększyć zaufanie do zakupów przez internet oraz ułatwić życie handlującym w sieci przedsiębiorcom.

Eurodeputowani przyjęli m.in. przepisy regulujące, jakie informacje konsument musi otrzymać przed dokonaniem zakupu: gdy kupuje przez Internet i podczas tradycyjnych zakupów.

To bardzo ważne, żeby konsumenci byli dobrze poinformowani, bez tego Wspólny Rynek nie ma sensu. Mam nadzieje, ze dzięki rozszerzeniu katalogu obowiązkowych informacji i uczynieniu ich bardziej czytelnymi będziemy bardziej świadomie kupować – mówi Róża Thun.

Dyrektywa zwiększa ochronę konsumentów w umowach zawartych na odległość np. przez telefon czy Internet. Przykładowo, konsument kupujący przez Internet będzie miał 14 dni na wycofanie się z zakupu od momentu dostarczenia towaru, obecnie w Polsce ma na to 10 dni. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia pieniędzy konsumentowi w ciągu 14 dni – podkreśla Małgorzata Handzlik (PO), wicekoordynator EPL w komisji rynku wewnętrznego.

Pozytywnych efektów głosowania jest bardzo dużo, jednak w dziedzinie sprzedaży internetowej pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Wystarczy wspomnieć frustrację każdego, kto po wyszukaniu w sieci upragnionej płyty, nagle dowiaduje się, że nie może zakupić jej z Polski. Owszem, teraz informacja o takich ograniczeniach będzie bardziej widoczna, ale trzeba się zastanowić, co w ogóle powoduje taką dyskryminację w sieci – powiedział Rafał Trzaskowski (PO), członek komisji rynku wewnętrznego.

Inne elementy przyjętej przez komisję PE dyrektywy o prawach konsumentów:

• przystępna informacja dla kupującego
• gwarancja terminowości przesyłki albo zwrot pieniędzy
• możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni (nie dotyczy np. produktów spożywczych, farmaceutycznych)
• zakaz umieszczania zaznaczonych okienek przy zakupie przez Internet

Zobacz też:

8 zasad bezpiecznych zakupów online
jak kupować w internecie

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.