W ubiegłym roku największa część polskich konsumentów, która zgłosiła się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego skarżyła się na przedsiębiorców zza naszej zachodniej granicy. W 2017 blisko 5000 osób uzyskało bezpłatną pomoc i poradę od ECK.

Czym się zajmujemy?

Roszczenia konsumenckie najczęściej nie opiewają na bardzo wysokie kwoty, to kilkadziesiąt, kilkaset złotych. Ludzie w takich wypadkach po nieuznaniu reklamacji, nie wybierają drogi sądowej, bo to zbyt kosztowne i skomplikowane, tym bardziej gdy mamy firmę spoza Polski. ECK zatem wypełnia systemową lukę, można się do nas zgłosić w sytuacji, kiedy jesteśmy już jako konsumenci bezradni. Nasi prawnicy pomagają bezpłatnie i dążą do polubownego rozwiązania sporu z „trudnym” partnerem. Biorą więc na siebie ciężar komunikacji z przedsiębiorcą z innego kraju UEpodkreśla Karol Muż, koordynator ECK.

Czyli w praktyce…

i w liczbach…

Na przedsiębiorców z jakich krajów skarżyli się polscy konsumenci w 2017?

  1. Niemcy 24%
  2. Wielka Brytania 17%
  3. Irlandia 7%

* Żaden polski konsument nie skarżył się na przedsiębiorcę zarejestrowanego w Estonii.

Wśród konsumentów skarżących niemieckich przedsiębiorców przeważały sprawy dotyczące zakupów w internecie (przede wszystkim odzieży oraz biletów lotniczych).

Konsumenci z jakich krajów skarżyli polskich przedsiębiorców w 2017?

  1. Wielka Brytania 13%
  2. Finlandia 12%
  3. Rumunia 9%

* Żaden Islandczyk nie skarżył się na polskiego przedsiębiorcę.

Wśród zagranicznych konsumentów ECK Polska odnotowała największą liczbę skarg
z Wielkiej Brytanii. Reklamacje dotyczyły najczęściej usług przewozowych (kurier) oraz zakup sprzętu gospodarstwa domowego.

Najczęstsze sprawy w ECK Polska

W 2017 r. 4846 konsumentów uzyskało bezpłatną pomoc i poradę od ECK, to ok. 100 więcej niż w roku ubiegłym. Podobnie jak w poprzednich latach, najwięcej spraw trafiających Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczyło problemów z transportem, przede wszystkim lotniczym.

  1. Transport 40%(z czego 71% to sprawy lotnicze, zarówno opóźniony/odwołany lot jak i bagaże)
  2. Ubrania i buty 15%
  3. Różne dobra i usługi (m.in. portale randkowe) 12%
  4. Rekreacja i kultura (np. sprzęt audiowizualny, zwierzęta, ogród, książki, wycieczki z biurem podróży) 11%
  5. Restauracje, hotele, zakwaterowanie (z czego najwięcej zakwaterowanie) 6%

Jeżeli chodzi o sprawy odnotowywane przez całą sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, to obraz kształtuje się podobnie, najczęściej do ECC-Net trafiają skargi dotyczące:

  1. Transportu (podróż samolotem i wynajem samochodów)
  2. Zakwaterowania
  3. Odzieży
  4. Rekreacji i kultury – sprzęt audiowizualny, fotograficzny i  przetwarzający informacje
Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.