Na majówkę za granicę! Dziś szybciej i częściej podróżujemy po Europie, a to wszystko dzięki ekspansji niskobudżetowych przewoźników. Przez co znacznie więcej osób może pozwolić sobie na wyprawę samolotem. Z obserwacji Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że ogromna dynamika tanich przewoźników przekłada się na większą liczbę transgranicznych reklamacji i to nie tylko w sektorze lotniczym.

TANIE LINIE LOTNICZE, A PRAWA PASAŻERA

Większość zgłoszeń pasażerskich trafiających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) dotyczy tanich linii lotniczych. Doświadczenia polskiego centrum pokazują, że pasażerowie borykają się z problemami dotyczącymi zakupów biletu (sposób podania ceny, możliwość rezygnacji z lotu), zagubionego, zniszczonego bagażu oraz opóźnień.

Jeżeli lot rozpoczyna się z portu w UE albo jest lotem wykonywanym przez przewoźnika unijnego do portu w UE ma zastosowanie Rozporządzenie nr 261/2004, które zapewnia szereg uprawnień w przypadku opóźnienia lub odwołania połączenia (prawo do opieki, zwrotu kosztów biletu, zmiany trasy, odszkodowania). Pasażer ma prawo do odszkodowania również w sytuacji zagubienia czy zniszczenia bagażu (nawet do 1400 euro). Przepisy prawa w żadnym wypadku nie wykluczają odpowiedzialności przewoźników tylko z takiego tytułu, że są tanimi przewoźnikami. A więc naturalne jest to, że możemy domagać się odszkodowania, które zdecydowanie przekroczy koszty zakupionego biletu. Niezależnie czy mamy do czynienia z tanim, czy krajowym przewoźnikiem powinniśmy świadomie korzystać ze swoich praw i domagać się standardowych świadczeń, jakie gwarantują przepisy.

ILE MAM CZASU NA DOCHODZENIE SWOICH PRAW?

O ile przepisy jasno określają 2 letni termin dochodzenia roszczeń w przypadku problemów z bagażem, o tyle nie do końca było jasne po jakim czasie pasażer traci prawo ubiegania się o odszkodowanie za opóźnienie oraz odwołanie lotu. W marcu br. Sąd Najwyższy stwierdził, że roszczenie w Polsce przedawnia się po upływie roku.

Jeżeli jednak podróżujemy zagranicznymi liniami, warto zwrócić uwagę na to, jakie prawo właściwe wskazują w regulaminie. Może się okazać, że opóźniony lot brytyjskimi liniami upoważnia nas do dochodzenia swoich praw w terminie nawet do 6 lat.

OVERBOOKING, JAKIE MAMY PRAWA W UE?

Po tym jak Amerykanin został wyrzucony siłą z samolotu, a 10-letni Kanadyjczyk niedopuszczony na pokład, ECK przypomina jak „ofiary overbookingu” są chronione na terenie UE, Norwegii oraz Islandii. Zgodnie z przepisami, konsumentom, którzy nie zostali dopuszczeni na pokład w wyniku np. overbookingu (sprzedaż większej ilości biletów niż linia lotnicza ma miejsc), przewoźnik powinien przebudować bilet na najbliższy możliwy termin, zapewnić opiekę w czasie oczekiwania na lot zastępczy, a także wypłacić odszkodowanie od 250 do 600 euro. Zasadą jest, że linie lotnicze w pierwszej kolejności powinny zapytać o ochotnika, który zgodzi się zrezygnować z zakupionego biletu otrzymując ww. bonifikaty. Jeżeli nikt się nie zgłosi, linie lotnicze wybierają pasażera wedle własnych kryteriów. Czy zatem może dojść do sytuacji, w której linia lotnicza wyprasza pasażera siedzącego już w samolocie? Warto tutaj zaznaczyć, że przepisy mówią o „odmowie przyjęcia na pokład”, co oznacza, że pasażerowie powinni być poinformowani o „overbookingu” przed wejściem do samolotu.

REZERWACJA NOCLEGU, A PRAWA KONSUMENTA

Wynajmując nocleg przez takie platformy jak na przykład Airbnb warto pamiętać, że strona z którą zawieramy umowę (np. właściciel mieszkania) nie jest przedsiębiorcą, co oznacza, że nie jesteśmy chronieni prawem konsumenckim. Wyjątkiem może być sytuacja, w której to platforma internetowa jest odpowiedzialna za błąd, np. zostajemy poinformowani, że w mieszkaniu są 3 pokoje, natomiast na miejscu zastajemy dwa. Jeżeli okaże się, że właściciel dopełnił wszystkich obowiązków informacyjnych, reklamację powinniśmy kierować do zarejestrowanej w Irlandii spółki Airbnb. Jeżeli jednak to właściciel mieszkania popełnił błąd, prawo konsumenckie wówczas nas nie chroni.

Inaczej sprawa wygląda, jeżeli zarezerwujemy nocleg w hotelu za pośrednictwem np. Booking.com. Wówczas niezależnie od tego, kto wprowadził nas w błąd, tzn. strona umowy (hotel) czy platforma pośrednicząca (np. Booking.com), możemy dochodzić swoich praw w oparciu o przepisy konsumenckie.

NIE DAJ SIĘ ZWIEŚĆ WYNAJMUJĄC AUTO

Najczęstszym błędem konsumentów jest niezapoznanie się z umową wynajmu oraz jej podpisanie w języku, którego nie znają. Wypożyczając samochód należy sprawdzić, co znajduje się w cenie najmu oraz zweryfikować informacje o wszystkich obowiązkowych opłatach. Ponadto, konsument powinien poprosić o pisemne potwierdzenie płatności za kaucje. Ważne jest, aby wykonać zdjęcie samochodu i licznika przed wypożyczeniem oraz podczas zwracania auta. ECK Polska zaleca również przygotowanie oraz podpisanie przez obydwie strony oświadczenia z informacją, że wypożyczalnia przy odbiorze nie stwierdziła żadnych wad oraz w jakim terminie nastąpi zwrot kaucji – przedsiębiorca nie musi się jednak wyrazić na to zgody.

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.