W okresie przedświątecznym stajemy przed trudnym dylematem, jakim prezentem uszczęśliwić bliską osobę. Często poszukując bezpiecznego rozwiązania, decydujemy się karty podarunkowe. Czy istnieje zatem możliwość kupowania bonów upominkowych w innym kraju UE, na jakich zasadach możemy z nich korzystać? Czy sprzedawcy mają prawo dokonywać zwrotu na kartę? Na te pytania odpowiedzi poszukało Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z innymi centrami sieci ECC-Net.
Czy mogę kupić bony upominkowe online w innym państwie członkowskim UE?
Tak. Możesz kupować towary i usługi od sprzedawców mających siedzibę w innym kraju UE. Dotyczy to również bonów podarunkowych. Sprzedawca nie może uniemożliwić zakupu ze względu na to, że jesteś z Polski. Nie ma on jednak obowiązku dostarczenia towaru do państwa, do którego nie przewiduje dostawy. Problem z dostawą nie dotyczy bonów elektronicznych. Informacji na ten temat należy szukać w regulaminie sprzedawcy.
Jak długo ważne są karty podarunkowe?
- W Polsce podobnie, jak np. we Włoszech i Bułgarii, Belgii, Francji, Estonii, Finlandii, na Węgrzech, Islandii, Grecji czy na Litwie, nie ma przepisów regulujących w tym zakresie, datę ważności określa sprzedawca.
- Niemieckie kupony są zwykle ważne przez trzy lata.
- W Austrii jeżeli karta wydana jest bezterminowo wówczas ważna jest 30 lat.
- Duńskie i norweskie bony podarunkowe zwykle są ważne przez 3 lata, sprzedawca może skrócić ten okres, jeżeli poinformuje o tym klienta przed zakupem.
- W Hiszpanii ważność ustala sprzedawca, jeżeli tego nie zrobi, termin na wykorzystanie upływa po 5 latach.
- Holenderscy sprzedawcy nie mogą wystawiać bonów z terminem ważności krótszym niż rok, chyba że robią to uzasadnionych przyczyn.
Co w sytuacji, gdy karta podarunkowa wygaśnie?
- W większości państw członkowskich UE, w tym w Polsce, sprzedawca nie ma obowiązku przedłużania ważności karty lub wypłacenia pieniędzy, gdy wygaśnie termin jej ważności.
- Wyjątkiem jest Dania, w której kupony elektroniczne mogą zostać zwrócone
w ciągu pierwszego roku po wygaśnięciu.
Czy spersonalizowane karty mogą być wykorzystane przez inne osoby?
- W Polsce podobnie jak np. w Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Islandii, we Włoszech, na Łotwie, w Luksemburgu, na Malcie i w Holandii karty podarunkowe zwykle nie są spersonalizowane.
- We Francji spersonalizowane kupony mogą być wykorzystywane przez osoby trzecie tylko, jeśli regulamin wyraźnie na to pozwala.
- W Austrii z imiennych kart lub voucherów może korzystać wyłącznie osoba,
której nazwisko widnieje na bonie. - Mimo że na karcie lub voucherze znajdują się dane obdarowanego, w Niemczech inne osoby mogą z nich korzystać. Są jednak wyjątki, np. jeżeli bon jest powiązany z wymaganiami zdrowotnymi dotyczącymi skoku ze spadochronem, wówczas sprzedawca musi wyrazić zgodę na przekazanie kuponu osobie trzeciej.
Zwroty i reklamacje
- Sprzedawcy często oferują zwrot pieniędzy na karty podarunkowe, którą możemy wykorzystać na kolejne zakupy. Nie zawsze musisz się na to godzić.
- Jeżeli chcesz odstąpić od zakupu, którego dokonałeś w Internecie, zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonałeś płatności.
- W sytuacji, gdy chcesz odstąpić od umowy zakupu w sklepie stacjonarnym, pamiętaj że sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmować zwrotu, jest to wyłącznie ich dobra wola. Jeżeli oferują zwrot na kartę podarunkową, mają do tego prawo.
- Niezależnie od tego czy kupiłeś produkt w Internecie, czy w sklepie stacjonarnym, w przypadku reklamacji towaru, możesz domagać się zwrotu pieniędzy w takiej formie, w jakiej dokonałeś płatności.
Kto udzieli mi pomocy, jeżeli karta podarunkowa, którą kupiłem w innym kraju UE, nie działa?
Po pomoc i poradę w tym zakresie możesz się zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.