Najczęstsze problemy:
- Dostarczania biletów następuje np. trzy dni przed wydarzeniem, w sytuacji gdy zakup jest dokonywany pól roku wcześniej. Konsumenci niecierpliwią się i nie są pewni czy je dostaną.
- Utrudniony kontakt z pośrednikiem, który często zaznacza, że nie odpowiada,
za niezgodności z umową. - Bilet niezgodny z umową – np. konsument kupił bilet na mecz w pierwszych rzędach, otrzymał bilety w miejscu z ograniczona widocznością (sufit budynku zasłaniał widok części boiska, ponieważ został ulokowany w wysokich rzędach). Cena, jaką zapłacił wyniosła
ok. 100 funtów, natomiast otrzymał bilety o wartości ok. 7 funtów. - Platformy internetowe podają nominalną cenę biletu, jednak za pośredniczenie
w sprzedaży pobierają prowizję (w Polsce jest to uznawane za wykroczenie).
Dokonując zakupów na platformie pośredniczącej, konsument powinien mieć świadomość z kim dokładnie zawiera umowę. Często przedsiębiorca jest jedynie łącznikiem pomiędzy kupującym ze sprzedawcą. Może się wówczas okazać, że jest nim osoba fizyczna, a co za tym idzie wówczas tracimy nasze uprawnienia konsumenckie.
ECK przyjrzało się praktykom hiszpańskiego pośrednika, który pobiera prowizję za odsprzedaż biletów, co oznacza, że kupujący musi zapłacić wyższą cenę niż nominalna (tego typu praktyka podlega również karze w Hiszpanii). Jednocześnie w regulaminie przedsiębiorcy znajdujemy informacje, iż po akceptacji warunków firmy zwalniamy ją z odpowiedzialności. ECK jak dotąd nie otrzymało skarg na ww. firmę, niemniej jednak odnotowano skargi na innego hiszpańskiego przedsiębiorcę, który stosował podobne praktyki. W ramach współpracy ECK i UOKiK w zakresie CPC-Net w zeszłym roku sprawa firmy była konsultowana z urzędem.
Przykładowa sprawa:
Grupa polskich konsumentów za pośrednictwem czeskiej platformy biletowej kupiła bilety na koncert znanego zespołu w Pradze. Cena jednego biletu wynosiła około 350 zł. Na krótko przed koncertem okazało się, że gitarzysta zespołu ze względów zdrowotnych jest zmuszony zrezygnować z występu. Jego nieobecność oznaczała dla konsumentów rezygnację z uczestnictwa w wydarzeniu, niestety organizator nie przewidział takiej możliwości. Konsumenci zgłosili sprawę do ECK Polska, które dzięki współpracy z ECK Czechy pomogło konsumentom uzyskać zwrot za niezgodne z umową bilety.
Odstąpienie od umowy
Jesteśmy przyzwyczajeni do możliwości rezygnacji z zakupu dokonanego przez internet. Warto jednak pamiętać, że istnieją wyjątki. Jednym z nich jest zakup biletu np. na koncert lub festiwal. Ten typ transakcji nie jest uregulowany ustawą o prawach konsumenta, a ustawą usługach turystycznych, co oznacza, że nie mamy możliwości zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 dni.
Odsprzedaż biletu
Bilet na imprezę artystyczną, rozrywkową lub sportową można odsprzedać. Gdy przykładowo Pan Kowalski kupił bilet na koncert w Berlinie, ale z powodu choroby nie może pojechać, ma prawo go zbyć, np. zamieszczając ogłoszenie w serwisie aukcyjnym. Nie ma jednak prawa oferować sprzedaży takiego biletu powyżej jego pierwotnej ceny, czyli z zyskiem. Stosowanie wyższej ceny uznawane jest za wykroczenie. Często zdarza się jednak, że firmy prowadzące sprzedaż biletów na koncert w swoich regulaminach wyłączają prawo konsumenta do odsprzedaży, wówczas nie ma możliwości odzyskania pieniędzy za niewykorzystany bilet.
Jak i kiedy reklamować?
Przed wysłaniem reklamacji warto ustalić kto odpowiada za nasze niedogodności, czy jest to pośrednik, czy organizator imprezy. Skargę każdorazowo należy złożyć w formie pisemnej, zachowując potwierdzenie. Jeżeli organizator bądź firma pośrednicząca w sprzedaży są zarejestrowane w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii, wówczas o pomocy lub porady w sprawie udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie.
Warto pamiętać:
- Poszukaj w regulaminie informacji odnośnie podmiotu, z którym zawierasz umowę.
- Nie masz prawa do zwrotu biletu w ciągu 14 dni od dnia zakupu, nawet jeżeli transakcji dokonałeś przez internet.
- Sprawdź, jaka była cena nominalna biletu, jego sprzedaż po wyższej cenie jest wykroczeniem.