Chcesz jak najszybciej, możliwie najtaniej i bez zbędnych formalności rozwiązać spór z zagranicznym przedsiębiorcą? Sprawdź dostępne rozwiązania
Chcesz jak najszybciej, możliwie najtaniej i bez zbędnych formalności rozwiązać spór z zagranicznym przedsiębiorcą? Sprawdź dostępne rozwiązania
CO TO JEST ADR konsumencki?
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich ADR – (ang. Alternative Dispute Resolution) postępowanie pozasądowe prowadzone w celu rozwiązania sporu między konsumentem a przedsiębiorcą za pośrednictwem niezależnej trzeciej strony (eksperta). Jest ono alternatywą do długotrwałych i kosztownych procesów sądowych. Uczestnictwo w postępowaniu w większości krajów UE jest dobrowolne (np. w Polsce), oznacza to, że zarówno konsument jak i przedsiębiorca muszą wyrazić zgodę, aby wziąć w nim udział.
Wyjątkiem od tej reguły są niektóre sektory rynku podlegające szczególnej regulacji, jak np. sektor finansowy czy energetyczny.
Więcej informacji: polubowne.uokik.gov.pl
Mediacja i koncyliacja
Poprzez mediację lub koncyliację strony starają się osiągnąć ugodę z udziałem trzeciej strony. Rolą mediacji jest ułatwienie stronom znalezienia satysfakcjonującego rozstrzygnięcia. Sama instytucja prowadząca postępowanie nie narzuca żadnego rozwiązania, ale dba o to, by strony samodzielnie osiągnęły kompromis. W systemie koncyliacyjnym strona trzecia po wysłuchaniu racji obu stron stara się zaproponować najlepsze dla nich rozstrzygnięcie. Propozycja ta nie musi być wiążąca dla stron.
W postępowaniu mediacyjnym i koncyliacyjnym strony nie są ograniczone przepisami prawa materialnego i procesowego. Rozwiązanie sporu nie musi być zatem oparte na konkretnej normie prawnej, lecz może odwoływać się do zasad uczciwości, słuszności, lojalności lub dobrych obyczajów. Instytucje ADR nie posiadają narzędzi prawnych aby zmusić stronę do wykonania postępowania, co oznacza że może być konieczne wystąpienie na drogę sądową. W takich przypadkach, korzystna decyzja ADR może być pomocna w uzyskaniu pożądanego orzeczenia.
Arbitraż
Arbitraż jest metodą pozasądowego rozstrzygania sporów najbardziej zbliżoną do procedur sądowych. Stanowi typ procedury, w ramach której strony wybierają jedną albo więcej neutralnych osób, którym przedstawiają sprawę w celu uzyskania ostatecznego i wiążącego prawnie rozstrzygnięcia. Może mieć charakter jednorazowy bądź zinstytucjonalizowany. W arbitrażu doraźnym każda ze stron sporu wybiera własnego arbitra (lub arbitrów), a ci następnie powołują superarbitra. Tak wybrany skład rozstrzyga spór w oparciu o uzgodnione wcześniej zasady. Arbitraż instytucjonalny funkcjonuje najczęściej w oparciu o profesjonalną organizację, zajmującą się arbitrażem. W niektórych modelach arbitrażu może powstać konieczność przeprowadzenia dodatkowego postępowania egzekucyjnego przed sądem powszechnym.
Komisja skargowa
Konsumenckie organizacje, stowarzyszenia przedsiębiorców lub instytucje gospodarcze mogą wspólnie lub niezależnie organizować komisje skargowe, bazujące na przepisach prawa powszechnego lub rozwiązaniach opartych na zasadzie samoregulacji (tzw. soft-law).
Rozstrzygnięcia komisji są najczęściej niewiążące dla stron, choć w niektórych systemach wiążą one przedsiębiorcę. Niektóre komisje skargowe mogą prowadzić sprawy konsumenckie nawet bez zgody przedsiębiorcy. Decyzja taka, choć niewiążąca, ma istotne znaczenie dla jego reputacji
Zgodnie z dyrektywą dotyczącą alternatywnych metod rozwiązywania sporów konsumenckich (2013/11/UE) państwa członkowskie powinny zapewnić, aby podmioty ADR spełniały określone wymogi.
1) Wiedza i bezstronność
2) Przejrzystość
Podmioty ADR powinny udostępniać w ich siedzibach i na stronach internetowych informacje na temat ich działania. Instytucje rozwiązujące spory winny w ramach procedury zapewniać w szczególności dane:
Ponadto, jednostki powinny udostępniać roczne raporty ze swojej działalności, zawierające m.in.:
3) Efektywność
Żeby postępowanie prowadzone przez jednostki ADR charakteryzowało się efektywnością powinny one zapewnić:
4) Sprawiedliwe traktowanie
Systemy ADR powinny spełniać określone wymogi aby zapewnić uczciwość postępowania, w tym celu przewiduje się iż:
Konsument, który będzie chciał by jego spór został rozwiązany drogą ADR, powinien zostać poinformowany skutecznie o tym, że:
Strony sporu przed przed wyrażaniem zgody na zaproponowane rozwiązanie powinny być także poinformowane o prawnych skutkach ugody oraz o tym, że przed podjęciem decyzji co do przyjęcia rozwiązania, mają odpowiedni czas do namysłu.
Z dniem 1 stycznia 2009 została wprowadzona europejska procedura sądowa w sprawach drobnych roszczeń. Ma ona na celu usprawnienie i uproszczenie rozwiązywania sporów transgranicznych powstałych w państwach członkowskich Unii Europejskiej z wyjątkiem Danii. Postępowanie zostało uregulowane Rozporządzeniem (WE) nr 861/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. ustanawiającym europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń.
Drobne roszczenia to:
UWAGA!
Należy pamiętać, że rozporządzenie 861/2007/WE nie ma zastosowania do spraw dotyczących:
Więcej informacji na temat na temat Europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń:
https://e-justice.europa.eu/topics/money-monetary-claims/small-claims_pl