Chcesz jak najszybciej, możliwie najtaniej i bez zbędnych formalności rozwiązać spór z zagranicznym przedsiębiorcą? Sprawdź dostępne rozwiązania
Chcesz jak najszybciej, możliwie najtaniej i bez zbędnych formalności rozwiązać spór z zagranicznym przedsiębiorcą? Sprawdź dostępne rozwiązania
22 listopada 2017
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich ADR – (ang. Alternative Dispute Resolution) postępowanie pozasądowe/ polubowne prowadzone w celu rozwiązania sporu między konsumentem a przedsiębiorcą za pośrednictwem niezależnej trzeciej strony (eksperta). Jest ono alternatywą do długotrwałych i kosztownych procesów sądowych. Uczestnictwo w postępowaniu w większości krajów UE jest dobrowolne (np. w Polsce), oznacza to, że zarówno konsument jak i przedsiębiorca muszą wyrazić zgodę, aby wziąć w nim udział.
Więcej informacji: polubowne.uokik.gov.pl
Mediacja i koncyliacja
Poprzez mediację lub koncyliację strony starają się osiągnąć ugodę z udziałem trzeciej strony. Jej zadaniem jest ułatwienie stronom znalezienia satysfakcjonującego rozstrzygnięcia. Sam nie narzuca żadnego rozwiązania, ale dba o to, by strony samodzielnie osiągnęły kompromis. W systemie koncyliacyjnym strona trzecia po wysłuchaniu racji obu stron stara się zaproponować najlepsze dla nich rozstrzygnięcie. Propozycja ta nie musi być wiążąca dla stron.
W postępowaniu mediacyjnym i koncyliacyjnym strony nie są ograniczone przepisami prawa materialnego i procesowego. Rozwiązanie sporu nie musi być zatem oparte na konkretnej normie prawnej, lecz może odwoływać się do zasad uczciwości, słuszności, lojalności lub dobrych obyczajów. Najczęściej ugada zawarta w takim postępowaniu wymaga dodatkowo nadania przez sąd klauzuli wykonalności.
Arbitraż
Arbitraż jest metodą pozasądowego rozstrzygania sporów najbardziej zbliżoną do procedur sądowych. Stanowi typ procedury, w ramach której strony wybierają jedną albo więcej neutralnych osób, którym przedstawiają sprawę w celu uzyskania ostatecznego i wiążącego prawnie rozstrzygnięcia. Może mieć charakter jednorazowy bądź zinstytucjonalizowany. W arbitrażu doraźnym każda ze stron sporu wybiera własnego arbitra (lub arbitrów), a ci następnie powołują superarbitra. Tak wybrany skład rozstrzyga spór w oparciu o uzgodnione wcześniej zasady. Arbitraż instytucjonalny funkcjonuje najczęściej w oparciu o profesjonalną organizację, zajmującą się arbitrażem. W niektórych modelach arbitrażu może powstać konieczność przeprowadzenia dodatkowego postępowania egzekucyjnego przed sądem powszechnym.
Komisja skargowa
Konsumenckie organizacje, stowarzyszenia przedsiębiorców lub instytucje gospodarcze mogą wspólnie lub niezależnie organizować komisje skargowe, bazujące na przepisach prawa powszechnego lub rozwiązaniach opartych na zasadzie samoregulacji (tzw. soft-law). Komisje skargowe mają charakter kolektywny z równą reprezentacją środowiska konsumentów i przedsiębiorców.
Rozstrzygnięcia komisji są najczęściej niewiążące dla stron, choć w niektórych systemach wiążą one przedsiębiorcę. Niektóre komisje skargowe mogą prowadzić sprawy konsumenckie nawet bez zgody przedsiębiorcy. Decyzja taka, choć niewiążąca, ma istotne znaczenie dla jego reputacji
Zgodnie z dyrektywą dotyczącą alternatywnych metod rozwiązywania sporów konsumenckich (2013/11/UE) państwa członkowskie powinny zapewnić, aby podmioty ADR spełniały określone wymogi.
1) Wiedza i bezstronność
2) Przejrzystość
Podmioty ADR powinny udostępniać w ich siedzibach i na stronach internetowych informacje na temat ich działania. Instytucje rozwiązujące spory winny w ramach procedury zapewniać w szczególności dane:
Ponadto, jednostki powinny udostępniać roczne raporty ze swojej działalności, zawierające m.in.:
3) Efektywność
Żeby postępowanie prowadzone przez jednostki ADR charakteryzowało się efektywnością powinny one zapewnić:
4) Sprawiedliwe traktowanie
Systemy ADR powinny spełniać określone wymogi aby zapewnić uczciwość postępowania, w tym celu przewiduje się iż:
Konsument, który będzie chciał by jego spór został rozwiązany drogą ADR, powinien zostać poinformowany skutecznie o tym, że:
Strony sporu przed przed wyrażaniem zgody na zaproponowane rozwiązanie powinny być także poinformowane o prawnych skutkach ugody oraz o tym, że przed podjęciem decyzji co do przyjęcia rozwiązania, mają odpowiedni czas do namysłu.
Platforma ODR (ang. Online Dispute Resolution) jest to platforma internetowa, zarządzana przez Komisję Europejską. Stanowi punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorców służący do internetowego rozwiązywania sporów dotyczących zakupów przez Internet. Rozwiązanie sporu odbywa się za pośrednictwem wybranego przez strony podmiotu ADR (na platformie znajdują się tylko podmioty notyfikowane przez Komisję Europejską). Uczestnictwo w postępowaniu w większości krajów UE jest dobrowolne (np. w Polsce), oznacza to, że zarówno konsument jak i przedsiębiorca muszą wyrazić zgodę, aby wziąć w nim udział.
Więcej informacji: link do platformy
Z dniem 1 stycznia 2009 została wprowadzona europejska procedura sądowa w sprawach drobnych roszczeń. Ma ona na celu usprawnienie i uproszczenie rozwiązywania sporów transgranicznych powstałych w państwach członkowskich Unii Europejskiej z wyjątkiem Danii. Postępowanie zostało uregulowane Rozporządzeniem (WE) nr 861/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. ustanawiającym europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń.
Drobne roszczenia to:
UWAGA!
Należy pamiętać, że rozporządzenie 861/2007/WE nie ma zastosowania do spraw dotyczących:
Więcej informacji na temat na temat Europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń:
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.