Aktualności

Co zrobić, gdy nasz bagaż zostanie zniszczony lub zagubiony przez linie lotnicze?

Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (1 SDR=4,85 PLN po średnim kursie NBP z dnia 18.06.2010).

Należy zwrócić uwagę, iż kwota 1000 SDR nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od kilku ważnych czynników i to konsument jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej szkody.

jak rekalmować zagubiony bagaż?
fot. Morguefile.com

Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:

1) WYPEŁNIĆ na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report).

2) ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ w terminie:

• 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
• 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu

3) WYCENIĆ SZKODĘ. W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza może poprosić o rachunek za zakup nowej i na tej podstawie zwróci koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów, warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli nimi nie dysponujemy, wówczas należy liczyć się z tym, że linia lotnicza wyliczy wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu.

Powinniśmy pamiętać, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj, laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny czy sportowy. Przed wylotem należy zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych przedmiotów – radzi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Do kogo zwrócić się o pomoc?

W sytuacji, gdy linie lotnicze zarejestrowane w Polsce nie odpowiedziały na naszą skargę, należy skontaktować się z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów.
Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie (formularz skargi dostępny jest na naszej stronie internetowej).

Więcej informacji na temat praw i obowiązków pasażerów linii lotniczych:

Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska) z dnia 28 maja 1999.

Konsument na wakacjach – co warto wiedzieć?

W ramach wspólnej akcji przedwakacyjnej o najważniejszych informacjach przypominają: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Główny Inspektorat Sanitarny, Komenda Główna Policji, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Środowiska, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Ubezpieczonych, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie.

Jeśli chcesz wiedzieć:

Więcej o bezpieczeństwie dzieci podczas wakacji. Wejdź na www.brpd.gov.pl

Jak sprawdzić czystość kąpieliska w kraju? Wejdź na www.gis.gov.pl

Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka czy zabezpieczyć mieszkanie? Wejdź na www.policja.pl

Ile pieniędzy możesz zabrać za granicę? Wejdź na www.mofnet.gov.pl

Jakich pamiątek nie możesz przywieźć z wakacji? Wejdź na www.mos.gov.pl

Wszystko o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Wejdź na www.nfz.gov.pl

Ubezpieczenia wakacyjnych wyjazdów. Wejdź na www.rzu.gov.pl

Więcej o nowych cenach roamingu. Wejdź na www.uke.gov.pl

Więcej o podróży lotniczej. Wejdź na www.ulc.gov.pl

Kiedy cena wycieczki na pewno nie może się zmienić? Wejdź na www.uokkik.gov.pl

Więcej o jakości w punktach gastronomicznych, motelach, pensjonatach? Wejdź na strony Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowych w:

Białymstoku: www.bialystok.wiih.gov.pl/
Bydgoszczy: www.wiih.com.pl
Gdańsku: www.wiihgdansk.mojbip.pl
Katowicach: www.ih.katowice.pl/
Łodzi: www.wiih.lodz.pl/
Olsztynie: www.ih.olsztyn.pl
Poznaniu: www.poznan.wiih.gov.pl
Szczecinie: www.wiih.pomorzezachodnie.pl 

· 1 grudnia 2017 · 00:00
Aktualności

Co zrobić, gdy nasz bagaż zostanie zniszczony lub zagubiony przez linie lotnicze?

Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (1 SDR=4,85 PLN po średnim kursie NBP z dnia 18.06.2010).

Należy zwrócić uwagę, iż kwota 1000 SDR nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od kilku ważnych czynników i to konsument jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej szkody.

jak rekalmować zagubiony bagaż?
fot. Morguefile.com

Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:

1) WYPEŁNIĆ na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report).

2) ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ w terminie:

• 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
• 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu

3) WYCENIĆ SZKODĘ. W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza może poprosić o rachunek za zakup nowej i na tej podstawie zwróci koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów, warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli nimi nie dysponujemy, wówczas należy liczyć się z tym, że linia lotnicza wyliczy wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu.

Powinniśmy pamiętać, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj, laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny czy sportowy. Przed wylotem należy zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych przedmiotów – radzi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Do kogo zwrócić się o pomoc?

W sytuacji, gdy linie lotnicze zarejestrowane w Polsce nie odpowiedziały na naszą skargę, należy skontaktować się z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów.
Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie (formularz skargi dostępny jest na naszej stronie internetowej).

Więcej informacji na temat praw i obowiązków pasażerów linii lotniczych:

Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska) z dnia 28 maja 1999.

Konsument na wakacjach – co warto wiedzieć?

W ramach wspólnej akcji przedwakacyjnej o najważniejszych informacjach przypominają: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Główny Inspektorat Sanitarny, Komenda Główna Policji, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Środowiska, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Ubezpieczonych, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie.

Jeśli chcesz wiedzieć:

Więcej o bezpieczeństwie dzieci podczas wakacji. Wejdź na www.brpd.gov.pl

Jak sprawdzić czystość kąpieliska w kraju? Wejdź na www.gis.gov.pl

Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka czy zabezpieczyć mieszkanie? Wejdź na www.policja.pl

Ile pieniędzy możesz zabrać za granicę? Wejdź na www.mofnet.gov.pl

Jakich pamiątek nie możesz przywieźć z wakacji? Wejdź na www.mos.gov.pl

Wszystko o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Wejdź na www.nfz.gov.pl

Ubezpieczenia wakacyjnych wyjazdów. Wejdź na www.rzu.gov.pl

Więcej o nowych cenach roamingu. Wejdź na www.uke.gov.pl

Więcej o podróży lotniczej. Wejdź na www.ulc.gov.pl

Kiedy cena wycieczki na pewno nie może się zmienić? Wejdź na www.uokkik.gov.pl

Więcej o jakości w punktach gastronomicznych, motelach, pensjonatach? Wejdź na strony Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowych w:

Białymstoku: www.bialystok.wiih.gov.pl/
Bydgoszczy: www.wiih.com.pl
Gdańsku: www.wiihgdansk.mojbip.pl
Katowicach: www.ih.katowice.pl/
Łodzi: www.wiih.lodz.pl/
Olsztynie: www.ih.olsztyn.pl
Poznaniu: www.poznan.wiih.gov.pl
Szczecinie: www.wiih.pomorzezachodnie.pl 

Tagi: · 1 grudnia 2014 · 13:25