Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (1 SDR=4,85 PLN po średnim kursie NBP z dnia 18.06.2010).
Należy zwrócić uwagę, iż kwota 1000 SDR nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od kilku ważnych czynników i to konsument jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej szkody.
fot. Morguefile.com
Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:
1) WYPEŁNIĆ na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report).
2) ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ w terminie:
• 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
• 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu
3) WYCENIĆ SZKODĘ. W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza może poprosić o rachunek za zakup nowej i na tej podstawie zwróci koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów, warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli nimi nie dysponujemy, wówczas należy liczyć się z tym, że linia lotnicza wyliczy wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu.
– Powinniśmy pamiętać, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj, laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny czy sportowy. Przed wylotem należy zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych przedmiotów – radzi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.
Do kogo zwrócić się o pomoc?
W sytuacji, gdy linie lotnicze zarejestrowane w Polsce nie odpowiedziały na naszą skargę, należy skontaktować się z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów.
Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie (formularz skargi dostępny jest na naszej stronie internetowej).
Więcej informacji na temat praw i obowiązków pasażerów linii lotniczych:
Konsument na wakacjach – co warto wiedzieć?
W ramach wspólnej akcji przedwakacyjnej o najważniejszych informacjach przypominają: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Główny Inspektorat Sanitarny, Komenda Główna Policji, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Środowiska, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Ubezpieczonych, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie.
Jeśli chcesz wiedzieć:
Więcej o bezpieczeństwie dzieci podczas wakacji. Wejdź na www.brpd.gov.pl
Jak sprawdzić czystość kąpieliska w kraju? Wejdź na www.gis.gov.pl
Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka czy zabezpieczyć mieszkanie? Wejdź na www.policja.pl
Ile pieniędzy możesz zabrać za granicę? Wejdź na www.mofnet.gov.pl
Jakich pamiątek nie możesz przywieźć z wakacji? Wejdź na www.mos.gov.pl
Wszystko o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Wejdź na www.nfz.gov.pl
Ubezpieczenia wakacyjnych wyjazdów. Wejdź na www.rzu.gov.pl
Więcej o nowych cenach roamingu. Wejdź na www.uke.gov.pl
Więcej o podróży lotniczej. Wejdź na www.ulc.gov.pl
Kiedy cena wycieczki na pewno nie może się zmienić? Wejdź na www.uokkik.gov.pl
Więcej o jakości w punktach gastronomicznych, motelach, pensjonatach? Wejdź na strony Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowych w:
Białymstoku: www.bialystok.wiih.gov.pl/
Bydgoszczy: www.wiih.com.pl
Gdańsku: www.wiihgdansk.mojbip.pl
Katowicach: www.ih.katowice.pl/
Łodzi: www.wiih.lodz.pl/
Olsztynie: www.ih.olsztyn.pl
Poznaniu: www.poznan.wiih.gov.pl
Szczecinie: www.wiih.pomorzezachodnie.pl