Jakie będą konsekwencje dla konsumentów?
Air Berlin wniósł wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego do berlińskiego sądu Amtsgericht Charlottenburg (sąd niższej instancji). Na tym etapie konsumenci nie mogą wnosić roszczeń do zarządzającego masą upadłościową (ang. insolvency administrator). Linia lotnicza otrzymała od niemieckiego rządu pożyczkę wysokości 150 mln euro, co pozwoli jej na prowadzenie działalności przez trzy kolejne miesiące. Osoby, które wykupiły bilety w Air Berlin przynajmniej na razie nie muszą się martwić o odwołanie lotu.
Sąd upadłościowy tymczasowo nakazał samodzielne zarządzanie majątkiem przez linię lotniczą. Wobec powyższego, Air Berlin pozostaje zdolny do prowadzenia działalności, ale nie może narażać interesów wierzycieli. Oznacza to, że Air Berlin nie może spłacać zobowiązań, które nie są bezpośrednio związane z utrzymaniem działalności gospodarczej. Tym samym Air Berlin nie jest już uprawniony do zaspokojenia roszczeń odszkodowawczych konsumentów. Odnośnie spraw prowadzonych przez ECK, Air Berlin poinformował, że od chwili rozpoczęcia procedury upadłościowej nie przyjmuje skarg.
Pasażerowie, którzy zarezerwowali lot Air Berlin, nie mają prawa do anulowania rezerwacji bez ponoszenia kosztów, jeżeli rezygnują, obowiązują ich ogólne warunki przewozu linii lotniczej. W przypadku wykupionych wycieczek w biurze podróży, które obejmują loty liniami Air Berlin, biuro – organizator wyjazdu jest odpowiedzialne za zapewnienie sprawnej obsługi. Jeżeli loty zostaną odwołane, musi zorganizować zastępcze połączenie
Jeżeli Air Berlin zbankrutuje, musi zaprzestać prowadzenia działalności. Konsumenci w tej sytuacji będą mogli jedynie złożyć wniosek o rekompensatę ceny biletu w ramach postępowania upadłościowego. Otrzymaliby wówczas zwrot wedle wskaźnika proporcjonalności, który często jest dość niski. Biorąc pod uwagę wysokość długów oraz listę wierzycieli Air Berlin wątpliwe jest, aby linie lotnicze dokonały zwrotu kosztów biletów.
Więcej informacji w FAQ: