Ferie wystartowały, a z nimi narciarze! Zapewne wielu z nas w tym czasie odwiedzi swoje ulubione stoki narciarskie. Tym, którzy planują zabrać ze sobą własny sprzęt, Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o podstawowych zasadach przewozu.

Na narty samolotem

Zasady przewozu sprzętu narciarskiego są uzależnione od linii lotniczej. Poszukując informacji nt. bagażu warto skupić się na kategorii bagaż specjalny/ bagaż sportowy/ sprzęt sportowy. Waga, opakowanie, ilość sztuk różnią się w zależności od wybranego przewoźnika.

Zestawienie linii lotniczych

Gdy linia lotnicza zagubi narty lub deskę

Jeżeli po wylądowaniu okaże się, że sprzęt został zniszczony lub nie przyleciał razem z nami, ważne jest, aby zgłosić stratę na lotnisku przed opuszczeniem strefy bezpieczeństwa – w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych „Lost and found office”. Podobnie jak w przypadku bagażu rejestrowanego powinniśmy otrzymać raport niezgodności mienia tzw. PIR.

Na zgłoszenie reklamacji w przypadku uszkodzenia bagażu mamy 7 dni, jeżeli nasz sprzęt przyleciał z opóźnieniem, powinniśmy poinformować przewoźnika w terminie do 21 dni od czasu jego odebrania.

Jeżeli w czasie pobytu nie możemy korzystać z naszego sprzętu i jesteśmy zmuszeni do wypożyczenia nart lub deski snowboardowej, wówczas należy zachować rachunek i na jego podstawie zażądać od linii lotniczej zwrotu poniesionych kosztów. W sytuacji, gdy nasz bagaż zostanie uszkodzony, musimy udowodnić poniesioną szkodę, warto wówczas przedstawić linii lotniczej rachunek za sprzęt – nawet, jeżeli był kupiony kilka lat wcześniej.  Podobnie sytuacja wygląda, gdy nasz bagaż zostanie zagubiony. Maksymalna kwota odszkodowania za uszkodzenie lub opóźnienie bagażu wynosi około 6000 PLN.

Na narty pociągiem

U większości przewoźników kolejowych narty lub deskę snowboardową możemy przewieźć bezpłatnie, sprzęt powinniśmy ulokować na półce nad głową lub pod siedzeniem. Jeżeli nie znajdziemy tam miejsca, warto wówczas zapytać pracownika pociągu o wskazanie miejsca zastępczego.

Zasadą jest, że pasażer ponosi odpowiedzialność za swój bagaż podręczny. Jeżeli jednak
w wyniku braku miejsca, nasz bagaż (po wskazaniu przez pracownika kolei) zostanie umieszczony poza polem naszego widzenia, wówczas odpowiedzialność za jego transport ponosi przewoźnik. W przypadku uszkodzenia, bądź zaginięcia, możemy ubiegać się o zwrot kosztów z powodu rażącego niedbalstwa.

Uwagi

Bezpłatna pomoc

W razie problemów z zagranicznym przewoźnikiem o pomoc i poradę można się zwrócić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, w innych przypadkach doradzamy skorzystanie z wyszukiwarki UOKiK.

 

 

 

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.