„Safety gate” jest to unijny system szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach nieżywnościowych.

Wystarczy jedno kliknięcie, aby produkt z drugiego końca świata trafił pod nasze drzwi. Jako konsumenci mamy również prawo oczekiwać, że dostarczone nam produkty nie wyrządzą nam żadnej szkody.

Z tego powodu istnieją zasady i mechanizmy bezpieczeństwa, których należy przestrzegać przed udostępnieniem produktu konsumentom. Kraje Unii Europejskiej podejmują działania, aby zapewnić bezpieczeństwo sprzedawanych produktów. Warto wiedzieć, że jest też wiele działań, które możemy podjąć sami.

Komisja Europejska przygotowała 8 wskazówek, skierowanych do konsumentów, robiących zakupy online!

1. Sprawdź, od kogo kupujesz

Kupując produkt w sklepie stacjonarnym, od razu wiesz, gdzie możesz go zwrócić, jeśli okaże się niebezpieczny. Ale czy robiąc zakupy online, wiesz, z kim się skontaktować? Im więcej informacji o producencie, importerze, czy sprzedawcy znajdziesz na stronie, tym lepiej. Jeśli widoczne są dane kontaktowe, bez problemu znajdziesz informację, do kogo zgłosić ewentualny problem z produktem.

2. Poszukaj produktu w „Safety gate”!

Czy wiesz, że Komisja Europejska prowadzi listę niebezpiecznych produktów występujących w całej Europie? Informacje te gromadzone są w Safety Gate . Dowiedz się, jak działa system i sprawdź, jakich produktów unikać. Możesz także sprawdzić portal OECD dotyczący wycofania produktów na całym świecie.

3. Sprawdź ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa

Informacje o produktach dostępne w Internecie nie zawsze zawierają jasne ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa. Dokładnie sprawdź ilustracje i zdjęcia produktów pod tym kątem. Na przykład zabawki nieodpowiednie dla dzieci poniżej trzeciego roku życia powinny być opatrzone ostrzeżeniem, często w formie piktogramu. Aby uzyskać więcej wskazówek na temat bezpieczeństwa zabawek, kliknij tutaj.

4. Instrukcja bezpieczeństwa – warto ją czytać!

Czytaj instrukcje bezpieczeństwa dostępne w Internecie. Sprawdź, jak bezpiecznie stosować produkt. Na przykład fotelik rowerowy dla dziecka powinien posiadać oznaczenia w zakresiey minimalnego wieku lub wzrostu dziecka, dla którego jest przeznaczony. Jeśli nie masz pewności, czy produkt jest odpowiedni dla Ciebie, poproś sprzedawcę lub administratorów strony o więcej informacji.

5. Sprawdź recenzje produktów i stron internetowych

Przeczytaj recenzje produktów online, aby sprawdzić, czy inni konsumenci doświadczyli jakichkolwiek problemów związanych z bezpieczeństwem. Pamiętaj, że wśród prawdziwych recenzji mogą znajdować się też fałszywe.

6. Znalazłeś problem związany z bezpieczeństwem? Mów o tym głośno!

Jeśli napotkasz problem związany z bezpieczeństwem produktu, zgłoś go sprzedawcy i skontaktuj się z odpowiednimi władzami w swoim kraju. Rozważ także napisanie recenzji produktu, aby ostrzec potencjalnych nabywców. Pomoże to innym konsumentom dokonać bezpiecznego wyboru!

7. Rozważ zarejestrowanie produktu u producenta

Jeśli taka opcja jest dostępna, możesz zarejestrować produkt na stronie producenta. W ten sposób będziesz natychmiast informowany o wycofaniach , aktualizacjach oprogramowania i informacjach dotyczących bezpieczeństwa.

8. Bądź na bieżąco z niebezpiecznymi produktami

Otrzymuj cotygodniowe powiadomienia z Safety Gate, aby być na bieżąco z najnowszymi produktami uznanymi za niebezpieczne, nowymi zagrożeniami i trendami. Możesz nawet spersonalizować alerty, określając rodzaj produktu, markę, kraj pochodzenia itp. Aby zapisać się na cotygodniowe raporty, kliknij tutaj.

Więcej: Safety Gate: the EU rapid alert system for dangerous non-food products

Skip to content