komunikat o śmierci pilota europejskie centrum konsumenckie
  • W większości przypadków, jeśli lot zostanie odwołany, linia lotnicza może zwrócić pasażerom koszty biletów lub zaoferować inne połączenie
    z punktem docelowym.
  • Podróżujący mogą mieć prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
  • Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że rekompensaty mają być wypłacane również wtedy, kiedy odwołanie lotu było wynikiem nagłej śmierci drugiego pilota.

Opis sprawy

Lot ze Stuttgartu do Lizbony obsługiwany przez portugalskie linie lotnicze został odwołany w dniu wylotu. Powodem anulowania podróży była nagła śmierć drugiego pilota. Bilety pasażerów zostały przebukowane z poranka na popołudnie tego samego dnia. Wielu z nich domagało się odszkodowania za odwołany lot i niedogodności. Portugalski przewoźnik odmówił spełnienia ich roszczeń. Według linii lotniczej nieoczekiwana śmierć drugiego pilota była siłą wyższą. Oznacza to, że przewoźnik nie mógł nic zrobić w tej sytuacji i dlatego nie ma obowiązku wypłacać odszkodowania. Pasażerowie nie zgodzili się i wystąpili
do sądu w Stuggarcie z prośbą o rozstrzygnięcie sporu. Niemiecki sąd zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o wyjaśnienie pojęcia „siły wyższej”
i określenie, czy nagła śmierć drugiego pilota jest sytuacją siły wyższej.

Wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że linia lotnicza jest odpowiedzialna za zorganizowanie personelu zastępczego w razie śmierci pilota i nie można traktować tej sytuacji jako działanie siły wyższej. Trybunał podkreślił również, że sytuacja nieoczekiwanej śmierci, jakkolwiek tragiczna, nie różni się
z prawnego punktu widzenia od sytuacji, w której nie można wykonać lotu z powodu nieoczekiwanej choroby członka personelu. To sama nieobecność, a nie jej medyczna przyczyna, stanowi zdarzenie nieodłącznie związane z normalnym wykonywaniem działalności przewoźnika. Linia lotnicza musi zatem liczyć się z możliwością wystąpienia takich nieprzewidzianych zdarzeń i odpowiednio planować swoje załogi oraz godziny pracy personelu, biorąc pod uwagę fakt,
że drugi pilot przeszedł regularne badania lekarskie wymagane przepisami.

Dowiedz się więcej

Skip to content