- Dobre relacje sąsiedzkie i wzajemna pomoc są na wagę złota – zarówno w życiu codziennym, jak i podczas zawierania transakcji międzynarodowych.
- Według raportu ECC-Net, w ubiegłym roku ECK Polska przyjęło blisko 650 skarg na polskich przedsiębiorców.
- Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK przedstawia krótkie podsumowanie w zakresie rozwiązywania transgranicznych skarg, tym razem z perspektywy polskiego przedsiębiorcy.
Z danych ECK Polska wynika, że spory przeciwko firmom zarejestrowanym i mającym swoją siedzibę w Polsce, są pomyślnie rozwiązywane. Ponad 60% spraw udało się rozwiązać satysfakcjonująco dla zagranicznego konsumenta.
Polscy przedsiębiorcy, z którymi mają problem kupujący, są skłonni do rozmów z Europejskim Centrum Konsumenckim, podejmują kontakt i proponują ugodowe rozwiązania, na które często przystają zagraniczni konsumenci -
wskazuje koordynator ECK Karol Muż.
Sąsiedzkie spory - statystyki
Jak wynika z raportu ECK Polska na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z sąsiadujących krajów: Czech – 15% Litwy – 12% Niemiec – 8% Wielkiej Brytanii – 7% i Węgier – 7%.
Jak pomagamy naszym sąsiadom – przykłady
Konsument kupił w okazyjnej cenie buty w polskim sklepie internetowym. Po pół roku buty zaczęły się rozklejać. Kupujący zgłosił to poprzez formularz dostępny na stronie. Otrzymał informację, że niebawem skontaktuje się z nim osoba rozpatrująca reklamację. Dni mijały, a firma się nie odzywała.
Po kontakcie z ECK Polska, przedsiębiorca zajął się zgłoszeniem litewskiego konsumenta i zaproponował naprawę obuwia, co w pełni odpowiadało kupującemu.
Konsumentka z Czech kupiła drzwi z ościeżnicą za prawie 2 tysiące złotych. Pół roku później złożyła reklamację, ponieważ drzwi zaczęły się rozklejać. Polski przedsiębiorca przyjął zgłoszenie i strony uzgodniły, że do kupującej przyjedzie serwisant, aby wymienić wadliwe drzwi. Od tamtej pory kontakt się urwał. Czeszka zwróciła się wtedy po pomoc do ECC-Net. Naprawa nie przebiegła jednak pomyślnie. Przywiezione drzwi nie pasowały.
Firma zaproponowała zwrot gotówki. Konsumentka jednak wolała wymianę. Na tę propozycję polski przedsiębiorca również się zgodził. Ostatecznie drzwi zostały dopasowane i wymienione.
Niemiecka konsumentka jest fanką jednej z polskich gier online. Pewnego dnia jej konto zostało zablokowane. Przedsiębiorca w uzasadnieniu swojej decyzji wskazał, że konsumentka mogła używać zautomatyzowanego oprogramowania, które pomagało jej wygrywać. Polska firma odrzuciła prośbę użytkowniczki i przestała odpisywać na jej kolejne wiadomości. Dzięki kontaktowi ECK Polska z przedsiębiorcą, sprawa graczki została jeszcze raz rozpatrzona, a jej konto odblokowane.
Konsument ze Słowacji kupił granitowy zlew u polskiego dystrybutora. Paczka dotarła nienaruszona, jednak przedmiot wewnątrz kartonu okazał się być pęknięty i porysowany. Dystrybutor początkowo nie chciał przyjąć zgłoszenia, tłumacząc, że na reklamację takiej szkody kupujący miał 7dni.
Po kontakcie z ECK Polska zaproponował konsumentowi zwrot pieniędzy, przekazał również etykietę zwrotną. Słowacki kupujący zgodził się na takie rozwiązanie.