• Po dialogu z Komisją Europejską i krajowymi organami konsumenckimi (sieć CPC) kilka dużych firm pośredniczących w rezerwacji lotów, zobowiązało się do lepszego informowania konsumentów o ich prawach w przypadku odwołania podróży przez linie lotnicze.
  • Pośrednicy internetowi zobowiązali się również do przekazywania zwrotów kosztów biletów w ciągu siedmiu dni od otrzymania od linii lotniczych, co oznacza, że ​​konsumenci powinni otrzymać je łącznie po 14 dniach.  

Zgodnie z prawami pasażerów w UE linie lotnicze odwołujące lot są zobowiązane do zwrotu kosztów biletów w ciągu siedmiu dni od momentu, gdy pasażer zdecydował się na zwrot kosztów lotu. Bilety lotnicze można również kupić korzystając z internetowych biur pośredniczących. W wyniku tego dialogu trzej główni europejscy pośrednicy lotniczy zapewniają, że konsumenci otrzymają zwrot pieniędzy maksymalnie w ciągu 14 dni. Ten krok pomaga również stworzyć uczciwe i równe szanse w branży podróży lotniczych.  

Korzyści dla podróżujących

W wyniku porozumienia pośrednicy lotniczy podjęli następujące zobowiązania:

  • W przypadku odwołanych lotów, internetowe biura podróży przekażą konsumentowi zwrot kosztów od linii lotniczej w ciągu 7 dni od dnia otrzymania przez internetowe biuro podróży zwrotu od linii lotniczej. Spowoduje to zwrot pieniędzy w ciągu 14 dni dla konsumentów, którzy kupili bilet za pośrednictwem internetowego biura podróży. Pozostałe zaległości w przekazywaniu zwrotów otrzymanych od linii lotniczych zostały lub miały zostać nadrobione najpóźniej do 30 czerwca 2023 r .      
  • Numer telefonu i adres e-mail internetowych biur podróży zostaną podane w sekcjach pomocy technicznej lub „kontakt” na ich stronach internetowych lub za ich pośrednictwem – tak, aby konsumenci mogli komunikować się z nimi również za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonu.
  • Informacje na temat konkretnych korzyści związanych z różnymi pakietami usług oferowanych przez internetowe biura podróży będą bardziej przejrzyste dla konsumentów.
  • Konsumenci zostaną jasno poinformowani o swoich ustawowych prawach wynikających z rozporządzenia w sprawie praw pasażerów linii lotniczych do zmiany planu podróży lub zwrotu kosztów w przypadku odwołania ich lotów przez linię lotniczą. Zostaną również wyraźnie poinformowani, jeśli lot został odwołany.    
  • Konsumenci zostaną jasno poinformowani o konsekwencjach, jakie określone usługi oferowane przez pośredników linii lotniczych mogą mieć dla praw konsumentów w przypadku zakłócenia lotu (np. że dane kontaktowe mogły nie zostać przekazane liniom lotniczym lub że w przypadku podróż jest odwołana, druga część może nadal wymagać zapłaty, jeżeli nie ma wzajemnego połączenia między lotami składającymi się na podróż).    

Trzej najwięksi europejscy pośrednicy lotniczy zgodzili się wprowadzić zmiany w swoich praktykach jeszcze przed nadchodzącym sezonem wakacyjnym.

Dowiedz się więcej:

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.