Oszustwa w cyberprzestrzeni - przykłady
Przestrzeń internetowa stała się dla przestępców nowym miejscem, w którym istnieje możliwość łatwego oszukania konsumentów. Do najbardziej popularnych trików zalicza się:
- Oferty przesyłane na e-mail: zazwyczaj są to propozycje przesyłane przez uczciwe firmy. Warto być jednak czujnym ponieważ zdarza się, że oszust podszywa się pod znany sklep i zaprasza nas do zakupów. Jego witryna internetowa wygląda niemal identycznie jak ta należąca do popularnego sklepu o ugruntowanej renomie.
- Testy usług: warto sprawdzić, czy oferowana nieodpłatnie usługa testowa nie stanowi w rzeczywistości płatnej umowy, zawierającej klauzule automatycznie przedłużające „darmową usługę” w drogą i niepotrzebną umowę.
- Oszustwa loteryjne – oszuści wysyłają maila do określonego internauty z informacją, iż został on zwycięzcą danej loterii i zyskał nagrodę pieniężną. Wszystko zaczyna się od e-maila z gratulacjami – Twoje nazwisko widnieje jako dane zwycięzcy, mimo że nie brałeś udziału w żadnym konkursie.
- Niejasne listy referencyjne, listy pochwalne – “Tysiące usatysfakcjonowanych klientów!” – brzmi dumnie i robi wrażenie, ale rzadko jest to informacja, która pozwoli sprawdzić wiarygodność twierdzenia.
- “To nie jest trik”/”This is not scam” – nie należy dać się zwieść takim hasłom. Uczciwy biznes nie potrzebuje tego typu zapewnień.
- Zapłać za ujawnienie sekretu – czasem można spotkać w Internecie ofertę uzyskania sekretnej metody wzbogacenia się dla wybrańców. Tymczasem zwykle ofiarami tego wybiegu są tysiące użytkowników. Oszuści sugerują, że tajemnica ta jest dostępna za stosowną opłatą.
- Ukryte wydatki – należy uważać na ogłoszenia i reklamy obiecujące brak jakichkolwiek kosztów wstępnych, a następnie zwracających się o tylko jednorazową opłatę.
- Phishing – sprawca posługując się ogólnie dostępnymi usługami internetowymi zmierza do wprowadzenia ofiary w błąd i wyłudzenia wrażliwych danych osobowych lub finansowych, tj. numer karty kredytowej, hasła, loginy, numery PIN. Nie należy odpowiadać na emaile zapraszające do klikania na linki w celu aktualizacji danych osobowych. Podane nieopatrznie dane są często wykorzystywane do działań o charakterze przestępczym.
Niezamówiona informacja handlowa (tzw. spam) jest niedozwolona. W polskich przepisach został przyjęty tzw. wariant opt-in, tzn. wymagana jest uprzednia zgoda klienta-odbiorcy. Za zgodę uważa się również domyślne zezwolenie (np. przez przekazanie swojego adresu e-mail) pod warunkiem, że odbiorca był zasadniczo poinformowany o zamiarze użycia go do celów marketingowych.
Jednocześnie w przypadku spełnienia niezamówionego świadczenia drogą elektroniczną jego realizacja odbywa się na ryzyko przedsiębiorcy. Konsument nie jest zobowiązany do uiszczania żadnych opłat za tego rodzaju dostarczoną usługę.