W październiku 2018 r. Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce przeprowadziło badanie sklepów internetowych tzw. „Sweep Action”. Sprawdzano dostosowanie e-sklepów do najnowszych przepisów dotyczących ADR oraz platformy ODR (Online Dispute Resolution), umożliwiających dochodzenie roszczeń konsumentów bez konieczności ich kierowania do sądu.

Kryteria oceny zostały stworzone w oparciu o Ustawę pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła w życie 10 stycznia 2017 r., a więc blisko rok temu oraz  Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 524/2013 w sprawie ODR w sporach konsumenckich. Platforma została uruchomiona przez KE w lutym 2016 r.

Celem ECK była analiza sklepów internetowych i porównanie wyników z 2017 (270 sklepów) i 2018 (255 sklepów), ponieważ 15 sklepów zakończyło swoją działalność w przeciągu roku.

Zweryfikowano 9 branż:

Każdy ze sklepów internetowych został oceniony pod następującym kątem:

Czy przedsiębiorca wskazuje podmiot uprawniony podmiot do pozasądowego rozwiązywania sporów?

Czy przedsiębiorca wskazuje prawidłowo (tj. który jest właściwy dla tego przedsiębiorcy) podmiot uprawniony do pozasądowego rozwiązywania sporów?

Czy przedsiębiorca informuje o platformie ODR?

Czy informacja o platformie ODR jest przekazana prawidłowo?

Badanie w 2018 r. uzupełniono dwoma nowymi pytaniami:

Czy strona e-sklepu / regulamin zawiera formularz reklamacyjny?

Czy strona e-sklepu / regulamin zawiera formularz odstąpienia od umowy?

 

UWAGI:

 

Skip to content