Zgodnie z Wykresem 1., przepisy unijne nie obowiązują, w sytuacji, gdy lot odbywa się spoza UE (przykładowo USA) do państwa członkowskiego, liniami zarejestrowanymi poza granicami UE. Inaczej sytuacja wygląda jeżeli wylatujemy z kraju członkowskiego, wtedy nawet jeżeli nasz lot nie jest operowany przez przewoźnika z kraju Unii Europejskiej, możemy domagać się niżej wymienionych praw.

UWAGA: Za pasażera odpowiedzialny jest przewoźnik faktyczny, czyli ten który wykonywał opóźniony lub odwołany lot.

PRAWA PASAŻERA

1. Prawo do informacji – pasażerowie, których lot został odwołany lub się opóźnił o przynajmniej dwie godziny są uprawnieni do otrzymania informacji nt. przyczyny opóźnienia lub odwołania oraz przysługujących im praw.

2. Prawo do opieki – posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dostęp do poczty elektronicznej

Prawo do opieki w czasie oczekiwania na lot nie zawsze przysługuje po upływie dwóch godzin. Jest ono uzależnione od długości trasy.

Pasażerowie są uprawnieni do otrzymania opieki w następujących przypadkach:

Opóźnienie powyżej 2 godzin – loty poniżej 1500 km

3. Zakwaterowanie w hotelu,  gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy oraz transportu między lotniskiem a hotelem.

4. Zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym

Zwrot lub zmiana planu podróży przysługują w następujących sytuacjach:

Skarga konsumenta: Miałem wylecieć z Miami do Frankfurtu niemieckimi liniami, jednak mój lot został odwołany z powodu huraganu „Irma”. Przewoźnik nie zaproponował mi zastępczego połączenia w najbliższym możliwym terminie. Mój urlop się kończył, dlatego na własną rękę wykupiłem lot z przesiadką w Istambule w innej linii lotniczej.

UWAGA! Nawet jeśli pasażer na własną rękę wykupi lot zastępczy, może dochodzić swoich praw i domagać się od linii lotniczej pokrycia różnicy w kosztach biletów.
(Po zebraniu odpowiedniej dokumentacji sprawa konsumenta zostanie przekazana przez ECK Polska do ECK Niemcy w celu pozasądowego rozwiązania sporu).

REKLAMACJA

Jeżeli przewoźnik nie dopełni swoich obowiązków, a co za tym idzie pasażer w czasie oczekiwania na zastępczy lot poniesie koszty wyżywienia lub noclegu, powinien zachować rachunki i wysłać je linii lotniczej, domagając się pełnego zwrotu wydanych pieniędzy.

Pomocy i porad w przypadku problemów z liniami lotniczymi zarejestrowanymi
w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii udziela
Europejskie Centrum Konsumenckie.

Przegląd prywatności
Europejskie Centrum Konsumenckie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.