- Przemyśl decyzje
Jeśli surfując w internecie pochopnie klikniesz „rezerwuj”, a potem zmienisz zdanie, hotel może zażądać od ciebie zapłaty odstępnego. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet bez konsekwencji nie przysługuje m.in. w przypadku dokonywania rezerwacji pokoju hotelowego, wycieczki, zakupu biletów lotniczych, biletów na koncert).
- Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu
Upewnij się, nawet przy użyciu Google Maps, gdzie znajduje się twój hotel. Określenie „w pobliżu miasta/plaży” może oznaczać dystans 2 km, a do najbliższego przystanku autobusowego, będziesz musiał podjechać taksówką.
- Zwróć uwagę na standaryzację
Liczba gwiazdek nie zawsze odzwierciedla jakość hotelu, ponieważ w poszczególnych krajach Europy gwiazdki przyznawane są przez różne podmioty. W Irlandii czy Włoszech kwestia ta jest regulowana przez państwo, a w Niemczech stowarzyszenie branżowe. Wobec tego hotel 2-gwiazdkowy w danym kraju może mieć swój 3-gwiazdkowy odpowiednik w innym państwie. Dlatego ofertę warto zweryfikować z opiniami poprzednich gości np. na formach internetowych, czy w mediach społecznościowych.
- Zadbaj o ubezpieczenie
Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o wyrobieniu w wojewódzkim oddziale NFZ Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), Każdy posiadacz tej karty ma gwarantowaną podstawową pomoc w szpitalu.
- Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką
Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu mogą okazać się przydatne np. jeżeli staniesz się ofiarą kradzieży lub zgubisz swoje dokumenty. Miej przy sobie również nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży.
- Pytaj o prawa pasażera
Jeżeli twój lot się opóźnił o co najmniej dwie godziny masz prawo do bezpłatnych posiłków i napoi oraz bieżących informacji o czasie opóźnienia. Dodatkowo gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Za odwołany lub opóźniony lot można też domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży). Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku.
- Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż
Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.
- Zachowaj paragony
Gdy bagaż nie przyleciał z tobą lub walizka uległa zniszczeniu jeszcze znajdując się na lotnisku wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR – Property Irregularity Report), a następnie złóż reklamację do przewoźnika w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od momentu odbioru opóźnionego bagażu. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić ci odszkodowanie (maksymalnie ok. 5000 zł). Wycena zwykle odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczysz paragonów, przewoźnik może wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.
- Wypożyczaj samochód, nie problem
Sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacisz z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź też stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, należy domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie, możesz też zrobić zdjęcia.
Konsument po wakacjach – gdzie się zgłosić z problemem?
W razie nieprzewidzianych sytuacji i problemów turysta-konsument, może zwrócić się do odpowiednich instytucji zajmujących się ochroną jego praw:
- gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację, gdy reklamacja zagubionego lub zniszczonego przez linie lotnicze bagażu nie przyniosła skutku lub zagraniczny przedsiębiorca nie wywiązał się z umowy wynajmu samochodu – w dochodzeniu roszczeń konsumentów wspiera Europejskie Centrum Konsumenckie, www.konsument.gov.pl;
- gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład – poszkodowanym pasażerom pomocy udzieli Komisja Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, www.ulc.gov.pl;
- gdy działające w Polsce biuro podróży nie odpowiada na reklamację dłużej niż 30 dni –
o skontrolowanie przedsiębiorcy można zwrócić się do wojewódzkiego urzędu marszałkowskiego właściwego dla miejsca siedziby przedsiębiorcy;
- gdy spór dotyczy krajowego biura podróży – porady i pomocy prawnej udzieli powiatowy lub miejski Rzecznik Konsumentów i organizacje konsumenckie.
***
Dodatkowych informacji szukaj na poniższych stronach internetowych:
- Czego nie wiedzą turyści? – wyniki najnowszych badań oraz porady prawne dotyczące umów o świadczenie usług turystycznych – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Bezpieczeństwo dziecka podczas wakacji – Rzecznik Praw Dziecka.
- Należyte przygotowanie się do wyjazdu za granicę – Ministerstwo Spraw Zagranicznych
- Wypoczynek dziecka na koloniach lub obozie – Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- O letniej edycji akcji Bezpieczna Woda oraz o tym Jak korzystać z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych? – Ministerstwo Sportu i Turystyki
- O kąpieliskach w Polsce – Główny Inspektorat Sanitarny.
- O tym jak sprawdzić czy autobus, którym podróżujemy jest sprawny technicznie –Komenda Główna Policji
- Jak młodzi mają chronić dane osobowe w czasie wakacji – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
- Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne – Rzecznik Ubezpieczonych.
- Numery alarmowe i społeczne na terenie całej Unii Europejskiej, usługi o podwyższonej płatności i roaming – Urząd Komunikacji Elektronicznej.
- O towarach spoza Unii Europejskiej zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą Ministerstwo Finansów.
- Wakacyjne podróże samolotem – prawa przysługujące pasażerom linii lotniczych oraz co można, a czego nie można przewieźć samolotem – Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Co warto wiedzieć przed i w trakcie podróży koleją, jakie prawa przysługują pasażerowi oraz czego może oczekiwać od przewoźnika – Urząd Transportu Kolejowego.
- Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
- Procedury zmiany dostawcy energii i porównywania ofert – Urząd Regulacji Energetyki.
- O tym jak sprawdzić czy autobus, którym podróżujemy jest sprawny technicznie – Komenda Główna Policji
- O dobrych praktykach mających wpływ na środowisko, o których należy pamiętać również w wakacje – Ministerstwo Środowiska.
- O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego- Narodowy Fundusz Zdrowia.
- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin